۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۵۱۵۷۱۱
در قم؛

نشست «بررسی بازنمایی چهره گروهک منافقین در سریال های سیما» برگزار شد

نشست «بررسی بازنمایی چهره گروهک منافقین در سریال های سیما» با حضور جلیل سامان، کارگردان سریال های نفس، پروانه و ارمغان تاریکی در رابطه با گروهک منافقین برگزار شد.
بازنمایی چهره منافقین در سریال های سیما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست «بررسی بازنمایی چهره کروهک منافقین در سریال های سیما» با حضور محمدصادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، جلیل سامان نویسنده و کارگردان سریال های تلویریونی نفس، پروانه و ارمغان تاریکی و مهدی روشن روان مدیر فیلم و سریال شبکه سه سیما عصر روز گذشته در اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست کوشکی با اشاره به لزوم پرداختن به سازمان منافقین خلق در تلویزیون و سینما ابراز داشت: اولین ضرورت این است که مردم حق دارند با تاریخ، هویت و گذشته خودآشنا شوند تا بتوانند امروز و آینده خود را بسازند و کار سینما ساختن هویت افراد جامعه است.

وی با اشاره به این که هدف اصلی از تاریخ عبرت گرفتن از گذشته است و قرآن هم بر این بعد تاریخ تأکید دارد، گفت: ملتی که از گذشته خود خبر نداشته باشد نه می تواند امروز خود را بشناسد و نه می تواند آینده خود را بسازد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که ظرفیت های انسانی و ضد انسانی توأمان در سازمان مجاهیدن خلق وجود دارد، خاطرنشان کرد: کار در رابطه با سازمان مجاهیدن خلق می تواند درس اخلاق برای جامعه باشد و از نظر ظرفیت ها یهنری هم مملو از گره های دراماتیک است که می تواند برای مخاطبان جذاب باشد.

در ادامه جلیل سامان با اشاره به اهمیت تاریخ در رسانه اظهار داشت: من با این موافقم که هوی انسان بر اساس گذشت و تاریخ او شکل می گیرد و چون این گذشته در رسانه به مردم نمایش داده می شود از این جهت رسانه هوی ساز است.

وی در رابطه با سریال های نفس و پروانه و ارغوان که به موضوع مجاهدین خلق پرداخته است، گفت:قصد من بیان تاریخ نبوده است و بیشتر از سازمان به عنوان یک بستر مناسب برای درام های اجتماعی استفاده کرده ام ولی در بیان تریخ هم دقت زیادی داشته ام و سعیم بر این بوده که کارم مطابق با واقعیت باشد.

همچنین در این نشست روشن روان با بیان این که هدف ما در سریال نفس تولید تولید درام بود، گفت: حوزه درام با نگاه پژوهشی و مستند سازی تفاوت دارد زیرا در کار نمایشی هدف ما دادن اطلاعات نیست بلکه تأثیر گذاری حسی و عاطفی به مخاطب است و هر کدام بستر خاص خود رادارد.

وی اظهار داشت: در رسانه ای مانند تلویزیون که مخاطب های زیادی دارد نمی توان حجم وسیعی از اطلاعات را به مخاطب بدهیم و بیشتر از این که سیاست مسأله ما باشد مسأله ما انسان است.

مدیر فیلم و سریال شبکه سه سیما افزود: سریال نفس نمونه ای موفق از نمایش نفاق بود زیرا مخاطبان عاشق کاراکتر روزبه شده بودند ولی در پایان نشان داد که او چگونه باطنی داشت و حتی به بچه خود هم رحم نمی کرد و این نشان می دهد که برخی با شعارهای قشنگ می توانند انسان را گول بزنند ولی در عمل متفاوتند.

گفتنی است مشروح این نشست در همین سرویس منتشر خواهد شد./843/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات