۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۵۱۵۶۵۸
۲۰ میلیون یمنی به غذا نیازمندند؛

اوضاع تیره و تار انسانی در یمن

یک مقام سازمان ملل می گوید: ۷۰ درصد از یمنی‌ها نیازمند غذا هستند. ۶۰ درصد از یمنی‌ها اصلاً نمی‌دانند وعده بعدی غذا کی به دستشان می‌رسد.
کودک یمنی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ابنا، «اوک لوتسما» مدیر برنامه توسعه سازمان ملل درباره اوضاع انسانی در یمن گفت: این سومین سالی است که یمن با جنگ دست و پنجه نرم می‌کند و هیچ امیدی برای پایان آن وجود ندارد.

وی افزود: تنها راه حل برای پایان دادن به اوضاع اسفناک یمن راه حل سیاسی است.

لوتسما تاکید کرد: یمن با بحران غذا روبروست، در یمن ۲۰ میلیون نفر به غذا نیازمند هستند. تصور کنید در واقع ۷۰ درصد از یمنی‌ها نیازمند غذا هستند. ۶۰ درصد از یمنی‌ها اصلاً نمی‌دانند وعده بعدی غذا کی به دستشان می‌رسد.

مدیر برنامه توسعه سازمان ملل با بیان اینکه دو میلیون کودک یمنی از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند افزود: بد‌تر از همه اینکه سوء تغذیه در میان کودکان باعث می‌شود این کودکان بیش از دیگران در معرض ابتلا به وبا باشند. قحطی و گرسنگی در یمن به علت تاکتیک‌های جنگی طرف‌های درگیر ایجاد شده است.

او تصریح کرد: چهارصد هزار نفر از یمنی‌ها از بیماری وبا رنج می‌برند.

به گفته لوتسما هر آنچه در یمن می‌گذرد در بالاگرفتن بحران غذایی و بهداشتی شهروندان یمنی موثر است. اغلب یمنی‌ها بر لبه پرتگاه قرار گرفته‌اند و اوضاع این کشور به شکل بی‌سابقه‌ای بد است.

وی افزود: کمبود سوخت باعث توقف فعالیت کارگاه‌ها و کارخانه‌ها شده است و ما برای مقابله با قحطی و گرسنگی اقداماتی انجام داده‌ایم. فراهم کردن سوخت نیازمند اجازه ائتلاف عربی است.

وضعیت نابسامان یمن به قدری رقت بار شده که حتی متحدان و حامیان عربستان خواستار پایان دادن به وضعیت موجود هستند لکن آمریکای ترامپ اصرار دارد ریاض در جنگ یمن پیروز شود و به همین دلیل دست عربستان برای اقدامات نظامی سنگین‌تر و تشدید محاصره یمن را کاملاً باز گذاشته است. این پدیده به وضعیت دردناکی منجر شده که هیچگونه چشم انداز روشنی برای توقف جنگ و حتی برقراری آتس بس موقت هم وجود ندارد.

آل سعود حتی حرمت ماه‌های حرام را هم در توقف جنگ و خونریزی در یمن رعایت نمی‌کند. علاوه بر این، سازمان ملل و نماینده ویژه‌اش نیز عملاً به تکرار اقدام جدی و موثری که متناسب با ابعاد فاجعه باشد، مطرح نکرده‌اند و صرفاً به تکرار مواضع کلیشه‌ای اکتفا کرده‌اند.

مقامات ریاض قاعدتاً با بررسی نتایج ناشی از جنگ فرسایشی علیه یمن بهتر می‌توانند به جمع بندی روشنی در قبال این عملیات دست یابند و به این نکته توجه خاص داشته باشند که به جز ایجاد خشم و نفرت در پشت مرزهای طولانی و مشترک با یمن، دستاورد دیگری از این حملات و عملیات نظامی عایدشان نشده است./۹۶۹/۱۰۲/خ

ارسال نظرات