۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۵۱۳۶۴۱

تمرکز عربستان برای وهابی‎سازی نسل جدید در آسیای مرکزی

مسوولان آموزش و پرورش تاجیکستان از سرمایه گذاری عربستان برای احداث مدارس متوسطه در مناطق مختلف تاجیکستان خبر می دهند.
پرچم عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، «عاصم کریم‌زاده» مدیر بخش آموزش و پرورش استان «سغد» تاجیکستان امروز در نشست مطبوعاتی گفت: با سرمایه گذاری عربستان سعودی در استان «سغد» 8 مدرسه متوسطه ساخته خواهد شد.

وی در این زمینه افزود: عربستان سعودی و دولت تاجیکستان در مورد احداث ساختمان این مدارس به توافق رسیدند و در سال آتی ساخت ساختمان آنها آغاز خواهد شد.

کریم‌زاده گفت: عربستان در روستای «انزاب» ناحیه «عینی» یک مدرسه با خوابگاه برای دانش آموزان، در «یغناب» و در روستای «هزارچشمه» ناجیه «دیوشتیچ» این استان نیز مدرسه‌ای برای 640 دانش آموز و همچنین در روستای «خیشیکت» این ناحیه 8 کلاس و در منطقه «زرحلال» شهر «استروشن» برای 240 دانش آموز مدرسه احداث می‌کند.

این مسؤول بخش آموزش و پرورش استان سغد در ادامه تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان برای جلب سرمایه از بانک توسعه اسلامی نیز برای احداث ده‌ها مدرسه، از جمله حدود 50 مؤسسه آموزشی در استان سغد گفت‌وگو کردند.

قبل از این عربستان سعودی در بازسازی کاخ فرهنگ شهر «گلستان» استان سغد سرمایه گذاری کرده بود.

در حال حاضر در این استان 924 موسسه آموزشی فعالیت می‌کنند که در آنها حدود 500 هزار دانش آموز به تحصیل علم مشغول می‌باشند.

آسیای مرکزی و تاجیکستان که اکنون به عنوان یکی از مناطق دارای استعداد جذب جریان افراط از آن نام برده می‌شود، طی چند سال اخیر، به شدت مورد توجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی قرار گرفته است.

«ریاض» از حامیان عمده گروه‌های سلفی و تکفیری در منطقه است و هیچ کمکی را بدون در نظر گرفتن اهداف بلندمدت از جمله گسترش تفکر وهابی در اختیار هیچ کشوری قرار نمی‌دهد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات