۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۵۱۳۲۰۹
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

طلاب و روحانیان با رفتار خود امر به معروف عملی کنند

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی با بیان اینکه مردم بیشتر از گفتار، به رفتار روحانیت توجه می‌کنند، گفت: باید طلاب و روحانیان تلاش کنند با رفتار خود امر به معروف و نهی از منکر عملی داشته باشند.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی، امروز در دیداری شماری از روحانیان، با اشاره به اهمیت بیشتر اخلاق‌مداری و رفتار شایسته در بین روحانیان، اظهار کرد: اخلاق به‌اندازه‌ای مهم و نقش‌آفرین است که رسول خدا فرموده «الخُلقُ وِعاءُ الدِّینِ» و تأکید کرده اخلاق و رفتار ظرف دین است.

وی افزود: در این کلام راهگشا و روشنگر نکته ظریفی نهفته است و آن این است که بین ظرف و مظروف چهار رابطه قابل تصویر و تصور موجود است.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان اینکه نخستین حال ظرف آلوده و مظروف پاک است، ادامه داد: مظروف آلوده و ظرف پاک، ظرف و مظروف آلوده و غیربهداشتی و ظرف و مظروف هر دو پاک و قابل استفاده حالات دیگر متصور در این کلام نورانی هستند.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه خراسان شمالی تصریح کرد: اگر اخلاق ظرف دین است، مظروف آن همان باورها و عقل مبدأ و معاد است.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی این مظروف عالی و سالم و پاک قابل بهره‌برداری است که در ظرف پاک و بهداشتی و سالم قرار گیرد؛ زیرا عقیده و باور هرچند سالم و پاک و منطقی و مستدل باشد اگر در رفتار آدمی تجلی و تبلور پیدا نکند و رفتار انسان با آن باور همسو نباشد فایده‌ای چندانی ندارد.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان اینکه بر این اساس دین سالم در عقل معاشرت سالم خود را نشان می‌دهد، اظهار کرد: مردم هنگامی که از یک فرد روحانی برخوردهای زیبا، رفتارهای کریمانه، روابط عادلانه و ارتباط انسانی و اسلامی ببینند، پی به اعتقاد سالم او می‌برند.

وی اضافه کرد: به بیان دیگر عمل صالح میوه ایمان و باور سالم است که می‌توان آن را عقل معاشرت و فرهنگ روابط اجتماعی دینی دانست.

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی، با یادآوری نقش روحانیت در این زمینه، با بیان اینکه مردم بیشتر از گفته‌ها به رفتار روحانیت توجه می‌کنند، گفت: باید طلاب و روحانیان تلاش کنند با رفتار خود امر به معروف و نهی از منکر عملی داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت عقل معاش در زندگی، افزود: عقل معاش یعنی شناخت آداب کسب و کار، تولید، روش به دست آوردن رزق و روزی حلال؛ به‌گونه‌ای که اگر کسی تدبیر و عقل معاش قوی و کارآمد داشته باشد از زندگی سالم و معتدل و آبرومند برخوردار خواهد بود./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات