۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۵۱۳۰۲۸
عضو اتاق تبلیغ خراسان:

تکریم دین الهی درگرو ترویج و اشاعه فرهنگ اولیای خدا است

عضو اتاق تبلیغ خراسان یکی از جلوه های تکریم پیامبر(ص) را زیارت اولیای خدا و رسول الله دانست و گفت: رسالت ما در دین تبلیغ و ترویج همان فرهنگی است که اولیای خدا می خواستند ما را با آن آشنا کنند که این نوعی کرامت و تکریم دین است.
اسلامی فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی فر، عضو اتاق تبلیغ خراسان، عصر امروز در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با اشاره به معنای کرامت و کریم در آیات قرآن کریم گفت: در اصطلاح خودمان انسان کریم را سخاوتمند و بخشنده تعریف می کنیم اما واژه کریم در بخش های مختلف و در عرصه های قرآنی متفاوت به کار رفته است.

وی با بیان این که در برخی آیات خداوند خود را کریم معرفی کرده، تصریح کرد: در یکی از آیات اینطور آمده که ای انسان، چه چیزی تو را نسبت به پروردگار کریمت غره کرده و فریب داده و سبب شده از خداوند کریم دور بشوی؛ در حقیقت اینجا خداوند خود را رب کریم معرفی نموده و وقتی می خواهد ویژگی پروردگار کریم را بیان کند می فرماید تو را خلق کرد و همه اعضاء بدن را به تو داد و تو را در یک وضعیتی خلق کرد که همه اعضا بدن متناسب و معتدل باشد و چهره زیبایی برای تو ترکیب کرد.

رب کریم به معنای خلقت کامل، بی نقص و هدفمند الهی است

عضو اتاق تبلیغ خراسان ادامه داد: در حقیقت پروردگار بخشنده با کرامتش مخلوق کامل بی نقصی آفریده است و هر چه در دنیا مورد نیازش بوده که بشر در زندگی دنیا محتاج است را در نظر گرفته، تنظیم کرده و معتدلانه به او داده است؛ بنابراین  خداوند کریم و خلقتش کامل، بی نقص و هدفمند و با برنامه بوده است.

حجت الاسلام اسلامی فر با بیان این که در بخش دیگری از قرآن خداوند متعال هنگام یاد کردن از پاداش بهشتیان و کسانی که پایبندی به ایمان و عمل صالح دارند می فرماید اینان به حق ایمان آوردند، درجاتی نزد پروردگار دارند، ما نیز اینان را می بخشیم و در بهشت به آنان رزق کریم می دهیم، تصریح کرد: یعنی آن نعمت هایی که در بهشت خداوند به مومنین می دهد رزق کریم است که کریم در اینجا به معنای رزقی به دور از هرگونه ضرر و زیان است.

رزق کریم بدون آفت و هرگونه ضرر و زیانی است

وی با بیان این که همه رزق دنیوی برای ما مفید نیست آنطور که برخی از رزق های پروردگار را نباید در کنار هم مصرف کرد، افزود: همه آنچه خداوند عطا کرده رزق، لطف و عنایت خداست اما در دنیا برای بدن ما گاهی ضرر دارد و موجب به هم ریختگی درون بدن انسان می شود و گاهی احتمال دارد با برخی ها نسازد اما نعمات بهشتی را خداوند می فرماید رزق کریمند یعنی آن رزق در بهشت به تو ضرری نمی زند و این رزق بدون آفت و بی ضرر است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که گاهی خداوند از پیامبران فرستاده شده برای هدایت مردم به عنوان رسول کریم یاد کرده، گفت: رسول هنگامی که با صفت کریم می آید به معنای پیامبری کامل و بی نقص است که هیچ عیب، خطا و گناهی در رفتار او نیست و کریم معنا و مفهوم دیگری از عصمت است که در حقیقت به معنای پاکی و عصمت و دوری از خطا و اشتباه است.

کرامت در رسولان به معنای پاکی و عصمت آنان است

حجت الاسلام اسلامی فر با بیان این که رسولان کریم و پاکند و خداوند کسی را برای هدایت مردم می فرستد که در صداقت و پاکی او شکی نباشد، گفت: رسول کسی است که مردم به او اطمینان کنند و آرامش روحی در سخن او ببینند و با نگاه کردن به او راه خدا را پیدا کنند؛ در سوره دخان نیز آمده پیامبری که برایشان فرستادیم، پاک، کامل و بی نقص و اشتباه است.

کرامت انفاق بدون درخواست و اظهار نیاز است

وی با بیان این که وقتی مجموع آیات را می نگریم می بینیم کریم یعنی شخص، عمل، سخن و کرداری که کامل است و هیچ گونه نقصی در آن راه ندارد، اظهار کرد: گاهی فرد سخاوت دارد اما پس از اینکه به او طلب نیاز می کنند اظهار سخاوت می کند اما کریم پیش از آنکه اظهار نیاز کنند کمک می کند و کرامت به معنای انفاق بدون درخواست است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که اکرام به معنای احترام کریمانه است، بیان کرد: دیگران را کریمانه احترام کنید و یکی از مصادیق اصلی کرامت احترام فوق العاده به بزرگتران یا عالمان دینی است که احترام به آنان ارزش گذاشتن به خودمان است.

حجت الاسلام اسلامی فر ادامه داد: فراموش نکنیم تکریم فرد تکریم قرآن و دین و راهی که رفته است بوده و با این احترام گذاری های کریمانه خداوند گناهانتان را می آمرزد و این تکریم، تکریم دین و خوبی هاست.

ضرورت تکریم امامان و رهبران عادل

وی با بیان این که بنا به روایتی از رسول الله(ص) اگر می خواهید خدا را بزرگ بدارید و تعظیم کنید جلال و عظمت پروردگار را در همه جلوه های خدایی تکریم کنید، یادآور شد: امام و رهبر عادل که سخن خدا و دین او را می گویند اکرام کنید چراکه اکرام امام عادل اکرام خداست و آنانی که در مسیر فسق و فجورند حاکمان جور را تکریم می کنند اما شما امام عادل را تکریم کنید.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که احترام به بزرگان و شخصیت های دینی از جمله کسانی که عامل قرآن هستند، تکریم جلال الله است، خاطر نشان کرد: اگر بنا دارید دین الهی را تقویت کنید، در مسیر قرآن علمای دینی و قاریان قران را تکریم کنید.

تکریم دین الهی در گرو ترویج و اشاعه فرهنگ اولیای خداست

حجت الاسلام اسلامی فر یکی از جلوه های تکریم پیامبر(ص) را زیارت اولیای خدا و رسول الله دانست و با بیان این که این تجلیلی که مومنین از ائمه و اولاد آنان می کنند، تکریم خدا و دین الهی است، گفت: رسالت ما در دین تبلیغ و ترویج همان فرهنگی است که اولیای خدا می خواستند ما را با آن شنا کنند و این نوعی کرامت و تکریم دین است./864/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات