۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۱۱۸۵۱
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد؛

اشغال ۱.۵ میلیون فرصت شغلی توسط اتباع غیرمجاز

یک نماینده مجلس سؤال ملی از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره علل اشغال بازار کار از سوی اتباع بیگانه را مطرح کرد و گفت: ۱.۵ میلیون فرصت شغلی توسط اتباع غیرمجاز اشغال شده است.
دلیگانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، اشغال بازار کار ایران توسط اتباع خارجی همچون پاکستانی‌ها، افغانستانی‌ها و سایر کارگران کشورهای هم‌مرز از گذشته تا کنون به عنوان چالش اصلی بازار کار مطرح هست، اما تا کنون برای ساماندهی این موضوع اقدامات مؤثری انجام نشده است.

بر اساس این گزارش، ورود اتباع خارجی به بازار کار ایران به معنی از دست رفتن مشاغل کارگران ایرانی است که در نهایت معیشت خانوارها را با چالش مواجه می‌کند.

اخیراً انجمن‌های صنفی کارگری ساختمانی از روند ورود اتباع خارجی به این بازار گلایه‌های متعددی را مطرح کرده بودند و بسیاری از کارفرمایان از این کارگران استفاده می‌کردند.

در این باره، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار فارس، گفت: درباره علت در اختیار قرار گرفتن بازار کار از سوی اتباع بیگانه سؤال ملی از علی ربیعی وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی مطرح کرده‌ام.

وی افزود: طبق آمارهای موجود بیش از 1.5 میلیون فرصت شغلی توسط بیگانه غیرمجاز اشغال شده است. 

وی گفت: وزارت کار باید با ساماندهی اتباع خارجی فرصت‌های شغلی را در قالب مجوزهایی برای این  افراد محدود کند تا فرصت شغلی هموطنان از بین نرود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مسئولان آمارهای درستی از وضعیت ورود اتباع خارجی غیرمجاز به کشور و میزان تصرف فرصت‌های شغلی ارائه نمی‌دهند و در این باره اطلاعات درستی در دسترس نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تعداد افراد مجاز شاغل در بازار کار را 500 هزار نفر اعلام کرد و گفت: هم اکنون بیش از 1.5 میلیون نفر از اتباع خارجی به صورت غیرمجاز وارد بازار کار شده‌اند.

حاجی‌دلیگانی تأکید کرد: بحث ورود غیرقانونی و نحوه صدور پروانه برای اتباع خارجی دو مشکل اساسی است که در سوال ملی از ربیعی دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌هم اکنون از اتباع خارجی بدون محدودیت از سبزی‌فروشی تا طلافروشی وارد بازار کار شده‌اند که نوعی تخلف آشکار به حساب می‌آید./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات