۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۵۰۹۴۸۲
کارشناس و پژوهشگر حوزوی مطرح کرد؛

راهکار رسیدن به خودکفایی ملی در عرصه تولیدات فرهنگی

حجت الاسلام عبداللهی با بیان اینکه تولیدات فرهنگی حساس ترین عناصر رشد تمدنی در یک جامعه است، از سواد رسانه به عنوان راهکار رسیدن به خودکفایی ملی در این عرصه نام برد.
سعید عبدالهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالهی، کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه تولیدات فرهنگی از حساس ترین عناصر رشد تمدنی در یک جامعه است، گفت: وابستگی به درآمدهای نفتی موجب عقب ماندگی کشور در عرصه اقتصاد شده به گونه ای که واردات جایگزین تولیدات داخلی شده است.

وی افزود: این موضوع نه تنها در عرصه کالاها، بلکه در عرصه محصولات فرهنگی نیز به چشم می خورد و از آن جایی که محصولات فرهنگی مهم ترین رشد را بر شخصیت انسان دارند به همین دلیل ضرروی است تا مبحث سواد رسانه در کشور رشد یابد.

وی افزود: منظور از سواد رسانه این است که انسان ذهنی نقاد و تحلیلگر داشته و هر چه را که به عنوان خوراک فرهنگی به او خورانده می شود، نپذیرد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) ادامه داد: زمانی که سواد رسانه در سطح کشور بالا رفت دیگر انیمیشن های مهاجم غربی از رسانه ملی پخش نمی شود همانطور که در سال های اخیر شاهد این موضوع بوده ایم.

حجت الاسلام عبدالهی افزود: سواد رسانه به ویژه برای والدین ضروری است زیرا پدر و مادری که از مبحث سواد رسانه بی اطلاع باشند فرزندشان هر کالای فرهنگی را مصرف می کند در حالی که والدین دارای سواد رسانه مراقب مصرف فرهنگی فرزندان خود هستند.

وی با بیان اینکه باید از انیمیشن های تولید شده در داخل که مطابق با الگوی اسلامی و ایرانی فرهنگ است حمایت شود، گفت: تماشای برنامه های صرفا سرگرم کننده برای کودکان و نوجونان خوب نیست بلکه باید محصولاتی برای کودکان و نوجوانان تولید شود که به جای نقویت قوه تخیل، قوه خلاقیت و نوآوری کودکان را تقویت کند؛ زیرا هر چه که انسان را از واقعیت های موجود جدا کند برای انسان مضر بوده و فرصت تفکر را از انسان سلب می کند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه ایدئولوژی یا همان جهان بینی در جامعه اسلامی با جامعه غربی متفاوت است، اظهار کرد: هر کس براساس جهان بینی خود اقدام به تولیدات کالاهای مختلف از جمله کالاهای فرهنگی می کند بنابراین از آن جایی که ایدئولوژی غربی به کلی با اسلام در تعارض است نمی تواند خوراک فرهنگی کشورهای اسلامی را تأمین کند به همین دلیل استفاده از محصولات فرهنگی غرب نه تنها در جهان اسلام فایده ای نخواهد داشت بلکه موجب تضعیف ارزش ها انسانی و اسلامی خواهد شد بنابراین کودک ایرانی و مسلمان باید از تولیدات فرهنگی اسلامی استفاده کند تا بتواند به آن مسیری که برای کمال او تعیین شده دست یابد و باید دقت کرد که سواد رسانه، راهکار رسیدن به خودکفایی ملی در عرصه تولیدات فرهنگی است./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات