۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۵۰۸۱۹۰
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

همسرداری فطری‌ترین کار برای زنان

مدیر حوزه های علمیه استان ایلام گفت: حضور و به کارگیری زنان در رشته هایی که علی القاعده حضور مردان در آن شایسته و بایسته است، نوعی به کارگیری افراطی و نامطلوب است.
مرادبیگی

حجت الاسلام وعد مرادبیگی، مدیر حوزه های علمیه استان ایلام در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام اظهار داشت: از دهه های قبل از انقلاب به خاطر ورود فرهنگ های اروپایی، بنیان خانواده متزلزل شده؛ یعنی حقیقتا خانواده، آن اصالت و ارزش و عظمتی را که در اسلام و فرهنگ سنتی ما دارد، دیگر ندارد.

وی افزود: وقتی خانواده هست، همسر و مادر عضو اصلی است. زن در این مجموعه، جای بسیار اساسی و رفیعی دارد. به همین خاطر وقتی اصل خانواده، یعنی زن زیر سوال و متزلزل است، در آن جا هیچ چیزی در جای خودش قرار ندارد. اینها بحث هایی است که باید واقعا روی آنها خیلی تامل کرد.

حجت الاسلام مرادبیگی تصریح کرد: اسلام تاملات صحیح و راهنمایی های ارزشمندی در مورد این مسائل دارد. این چیزی که انقلاب به زنان جامعه اعطا کرد و آنها را در صحنه جهاد سیاست و تاثیر سازندگی در کشور که همان سازندگی انقلاب است، وارد کرد. این مساله بسیار مهم است و جز با صدر اسلام با هیچ وقت دیگر قابل مقایسه نیست.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام خاطر نشان کرد: خانه داری و اداره کردن همسر و فرزندان طبیعی ترین و فطری ترین کار برای زنان است. اما این امر هرگونه توانایی زنان را در میدان های علمی و معنوی نفی نمی کند. اشتغال زنان دغدغه‌هایی را برای همه جوامع به خصوص در جامعه ما برای مردانی كه همسرانشان شاغل می‌باشند به وجود آورده است كه كمتر مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان نتایج تحقیقاتی پیرامون زنان خانه دار و شاغل یادآور شد: نتایج یك پژوهش نشان می‌دهد که اشتغال زنان باعث كاهش رضایت زناشویی و افزایش آزردگی خاطر همسرانشان می‌شود. خانه داری برای زنان از بایسته های زندگی و از ویژگی های زنان شایسته است. در اینکه خانه داری یکی از وظایف بسیار مهم هر زن متأهل است، تردیدی وجود ندارد.

این استاد حوزه تاکید کرد: شغل اصلی زن، همسری و مادری است. ولی بعضی خیال می کنند این اهانت به زن است. مهمترین کاری که زن می تواند انجام دهد مادری است. البته مواردی شاید کارهای اجتماعی زنان واجب عینی یا کفایی نیز باشد اما در همه حال زنان باید فعالیت اجتماعیشان را با حفظ جنبه مادریشان و از حضرت صدیقه کبری الگو برداری کنند.

وی گفت: جامعه برای باروری و پویایی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، نیازمند نیروی عظیم زنان است. هر فرد بر اساس حق طبیعی و انسانی خود، حق دخالت در سرنوشت اجتماعی خود را دارد. بنابراین، زنان نیز علاوه بر ایفای نقش خانوادگی باید در جامعه حضوری فعال و مؤثر داشته باشند تا به نوبه خود در رهیافت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی جامعه تأثیرگذار باشند.

حجت الاسلام مرادبیگی عنوان کرد: هر چند حضور و فعالیت اجتماعی زنان یک اصل پذیرفته شده است، اما این که این فعالیت در چه زمینه ای باشد، قابل تأمل است. امروز نیاز مبرمی به حضور زنان در عرصه های مختلف از جمله پزشکی، تعلیم و تربیت، تدریس در دانشگاه ها، پرستاری و مسؤولیت های فرهنگی احساس می شود. اما حضور زنان در رشته هایی که علی القاعده، حضور مردان در آن شایسته و بایسته است، نوعی به کارگیری افراطی و نامطلوب است و پیامدهایی را همچون بیکاری و عدم اشتغال مردان که وظیفه تأمین مخارج را دارند، به همراه دارد.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام در پایان ابراز کرد: همچنین دخترانی که در دانشگاه ها تحصیلات عالی دارند در انتظار ازدواج با افراد تحصیل کرده بالاترند که این مساله باعث بالا رفتن میانگین سن ازدواج جوانان شده و مشکلات زیادی را در سطح اجتماع به وجود می آورد؛ بنابراین جذب زنان در فعالیت ها باید به گونه ای طراحی شود که موجب تزلزل نقش زنان در فرهنگ خانواده و اجتماع نشود. این به کارگیری باید طوری نباشد که خانواده و اصل آن متضرر و متزلزل شود و زن را از هدف اصلی و وظیفه اصلی اش که همسری و مادری است دور سازد./۸۷۹/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات