۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۵
کد خبر: ۵۰۶۵۷۰
کوشکی:

صهیونیستها و حاکمان سعودی، پیام عملیات موشکی سپاه را درک می کنند

استاد دانشگاه تهران گفت: پس از رژیم صهیونیستی، خاندان سعودی هم پیام عملیات موشکی سپاه را درک می کنند.
صادق کوشکی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران با اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع داعش اظهار کرد: این عملیات، نخستین اقدام عملیاتی موشکی میان‌برد جمهوری اسلامی بود. ما در زمان جنگ با صدام، برخی مناطق عراق را با موشک هدف قرار داده بودیم و بعد از خاتمه جنگ هم چند عملیات موشکی از جمله ضد پادگان اشرف داشتیم. 

وی افزود: با این وجود، هیچ‌گاه جمهوری اسلامی عملیات موشکی با بُرد میانی یعنی بالای ۷۰۰ کیلومتر نداشته است. از این نظر، اولین نمونه اقدام عملیاتی محسوب می‌شود و قابل تأمل است.

کوشکی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی بیشتر از داعش از این حملات ترسیده است گفت: برخی کشورهای منطقه نظیر ترکیه و عراق می‌دانند که این عملیات برایشان خطری ندارد و به همین خاطر هیچ واکنش منفی نسبت به این عملیات نداشته اند. دیگر کشورها نیز از این عملیات خوشحال شده‌اند چرا که می‌ترسیدند داعش به آن ها صدمه‌ای وارد کند.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی از این عملیات به شدت احساس خطر می‌کند. قاعدتاً این عملیات منشأ بسیاری از تحولات خواهد بود؛ یعنی جایگاه قدرت امروز جمهوری اسلامی با دیروز قابل مقایسه نیست و از دیروز تاکنون دچار تغییر شده است؛ ما اقدامی را انجام داده ایم که تاکنون انجام نشده بود.

کوشکی تأکید کرد: عملیات موشکی سپاه، رکن مهمی برای تثبیت قدرت ایران در منطقه بود. تاکنون فقط روسیه و آمریکا توانسته بودند در این مقیاس، چنین عملیاتی را انجام دهند و اکنون،  جمهوری اسلامیسومین کشور است. البته هواپیماهای ائتلاف اروپایی، مناطق مسکونی را در سوریه بمباران کرده بودند اما موفق به انجام چنین کار موشکی نشده بودند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با وجود مرکزیت «رقه» برای داعش، منطقه «دیرالزور» هدف قرار گرفت، گفت: قرار بود مناطقی زده شود که ارزش عملیاتی داشته باشند؛ این حرکت نه تبلیغاتی بلکه عملیاتی بود؛ این نشان‌دهنده اِشراف اطلاعاتی ما در آن منطقه بوده است چراکه برای جمهوری اسلامی مهم بود مناطقی را مورد هدف قرار دهد که مسکونی نباشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دیرالزور، منطقه‌ای بوده که ارزش شلیک چنین موشک‌هایی را داشته است، این نشان می‌دهد که ما قبل از توان موشکی، از توان اطلاعاتی خوبی برخوردار بوده‌ایم و توانسته‌ایم در این عملیات نقطه‌زنی کنیم. خود غربی‌ها، اشراف اطلاعاتی و توان عملیاتی ما را به خوبی درک خواهند کرد.

وی در ادامه با تصریح این نکته که پس از رژیم صهیونیستی، خاندان سعودی هم پیام این عملیات را درک می کنند گفت: حاکمان سعودی از زمان کشتار حجاج‌ در سال ۹۴ نسبت به ما بسیار گستاخ و بی‌ادب شده اند. سکوت محض دستگاه دیپلماسی نسبت به همه این گستاخی ها، باعث شده تا سعودی ها که می خواستند جنگ را به تهران بکشانند، به تعبیر عامیانه بسیار «پُر رو» شوند و مردم ما هم این را حس می‌کنند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات