۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۵۰۶۱۶۵

تشریح بخش های مهم بیت الله الحرام در همایش زائران حج تمتع

حجت الاسلام عسکری به در همایش زائران حج تمتع ۹۶ به تشریح قسمت های مهم بیت الله الحرام و ذکر نکاتی درباره ارکان کعبه، حجر الاسود، چاه زمزم، حطیم و ملتزم پرداخت.
بیت الله، مسجد الحرام، کعبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش تا مهمانی ویژه زائران حج تمتع 96 شامگاه یک شنبه با حضور مسؤولان اداره حج و زیارت قم و همچنین مسؤولان بعثه مقام معظم رهبری از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در سالن همایش های مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) برگزار شد.

حجت الاسلام عسکری معاون امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری در قم در این همایش به بیان نکاتی در مورد خانه کعبه پرداخت و با بیان اینکه خانه کعبه بارها در طول تاریخ تخریب و نوسازی شده است، اظهار داشت: کعبه از چهار رکن یمانی، عراقی، شامی و حجر الاسود تشکیل شده است، همچنانکه در روایات داریم عرش خدا نیز چهار رکن دارد و آن سبحان الله والحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر است.

وی افزود: رکن حج الاسود سنگ سیاه آسمانی است که هنگام بنای کعبه توسط حضرت آدم این سنگ را فرشتگان از بهشت آوردند و آدم آن را در گوشه‌ای از خانه نصب کرد؛ پس از بازسازی کعبه توسط قریش، این سنگ به دست پیامبر قبل از در کعبه در رکن حجر الاسود نصب شد و محل شروع و پایان طواف حجاج است.

وی با اشاره به محلی به نام ملتزم در خانه کعبه عنوان داشت: قسمتی از دیوار و پایین دیوار کعبه را که در یک سوی آن حجرالاسود و در سوی دیگرش در کعبه قرار دارد، «ملتزم» می گویند؛ این محل را به این دلیل ملتزم می‌نامند که مردم در آن قسمت می‌ایستند و به دیوار ملتزم شده، نزدیک شده و دعا می‌خوانند؛ در روایتی آمده‌است که پیامبر فرمود: «ملتزم، محلی است که دعا در آن‌جا پذیرفته می‌شود».

روحانی سابق کاروان های حج تمتع افزود: محلی در پشت در کعبه، کمی مانده به رکن یمانی، مقابل ملتزم و در سوی دیگر کعبه، دیوار کنار رکن یمانی را «مستجار» می‌نامند؛ این مکان نیز به اعتقاد ما مسلمانان از مکان‌های پذیرفته‌شدن دعا است، زمانی که خانه کعبه دو در داشت، در دیگر آن در کنار مستجار بود که در زمان حجاج بن یوسف ثقفی بسته شد.

وی با اشاره به حطیم در بیت الحرام خاطرنشان کرد: حطیم دیواری است نیم دایره که به دیوار قسمت شمال غربی کعبه وصل نیست؛ حطیم از مکان‌های محترم در مسجدالحرام است و مردم در این قسمت برای دعا جمع می‌شوند و به یکدیگر فشار می‌آورند و در روایت داریم که حطیم فاصله میان در کعبه و حجرالاسود و همان جایی است که خداوند توبه حضرت آدم(ع) را پذیرفت.

حجت الاسلام عسکری در مورد چاه زمزم نیز به بیان نکاتی پرداخت و عنوان کرد: این چاه در نزدیکی مقام ابراهیم و در 18 متری کعبه در زیرزمین واقع است و آب آن توسط پمپ از طریق لوله کشی به زائران می‌رسد؛ این چاه در قسمت شرقی مسجدالحرام قرار دارد و همانند دیگر مشاهد حج، از آثار ابراهیم، اسماعیل و هاجر است.

وی با بیان اینکه در هنگام طواف نباید وارد حجر اسماعیل بشویم، خاطرنشان کرد: «حجر اسماعیل»، فضایی است میان کعبه و حطیم که از رکن عراقی تا رکن شامی را شامل می‌شود؛ حجر اسماعیل، یادگار زمان ابراهیم و اسماعیل و مدت زمانی پس از بنای کعبه‌است و قدمت و پیشینه آن به زمان بنای کعبه به دست ابراهیم می‌رسد و به اعتقاد برخی محل زندگی حضرت هاجر و محل دفن او است.

معاون بعثه رهبری در قم در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه ذکر معروف لبیک اللهم لبیک در هنگام طواف واجب نیست، ابراز داشت: انسان باید در هنگام طواف خود را مشغول ذکر و دعا کند ولی دعای واجبی ندارد بلکه هر ذکری را می توان بر زبان جاری کرد./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات