۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۵۰۵۷۴۱
سخنگوی شورای نگهبان:

ارسال تخلفاتی انتخابی به قوه قضاییه/ مدیران دولتی در فهرست متخلفان انتخاباتی

کدخدایی از فهرست برخی مدیران دولت در میان متخلفان انتخاباتی خبر داد و اعلام کرد که تمامی تخلفاتی انتخاباتی جهت بررسی و صدور احکام به قوه قضاییه ارسال شدند.
کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه 26 خرداد در نشستی رسانه ای گفت: پیش از آغاز اولین نشست رسانه ای پس از انتخابات لازم است که ایام لیالی پر برکت قدر را تسلیت بگویم و از تمامی خبرنگاران و اهالی رسانه که در ایام انتخابات زحمت کشیدند تشکر کنم.

وی افزود: برخی از لوایح و طرح های مصوب شده در مجلس شورای اسلامی با اشکالات قانونی و شرعی مواجه بود که برای تصحیح مجدد به خانه ملت ارسال شد. از سوی دیوان عدالت اداری نیز چندین نامه به شورای نگهبان ارسال شده است تا فقهای این شورای در خصوص آن نظردهی کنند.

کدخدایی در بخش پرسش و پاسخ این و پس از اشاره به تخلفات انتخاباتی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه کدام یک از کاندیداهای ریاست جمهوری بیشترین تخلف را داشته است، گفت: به صورت مصداقی نمی توان به تخلف کاندیداها اشاره کرد، اما بیشترین شکایت انتخاباتی از سوی کاندیدای رقیب دولت صورت گرفته است.

وی بیان داشت: تمامی تخلفات انتخاباتی صورت گرفته جهت بررسی و صدور احکام به قوه قضاییه ارسال شده است. در میان متخلفان انتخاباتی نیز برخی مدیران دولتی دیده می‌شوند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص مشکلات پیش آمده در شب انتخابات ریاست جمهوری گفت: از نظر قانونی به هیچ عنوان نباید انتخابات بعد از ساعت 12 شب برگزار شود؛ اما همواره این مشکل از سوی تمام وزارتخانه‌های کشور در گذشته به وجود می آمد و این بار با کمک وزیر محترم کشور تصمیم گرفته شد که این موضوع یک بار برای همیشه برطرف شود.

کدخدایی درخواست تمدید انتخابات در ساعات ابتدایی صبح را کذب دانست و ابراز داشت: تنها درخواستی که از سوی وزارت کشور مطرح شد راس ساعت 8 شب بود که وزارت کشور درخواست کرد تا تنها از مردم کد ملی اخذ شود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون شورای نگهبان نمی توانست این اجازه را صادر کند که فقط کد ملی از مردم اخذ شود و بر این اساس هیئت مرکزی تا ساعت 10 شب جلسه خود را تشکیل داد و تصمیمات لازمه را اتخاذ کرد.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان داشت: اکثر تخلفات انتخاباتی متوجه دیر باز شدن شعب، کم بودن تعرفه‌ها، تبلیغات در روز انتخابات و برخی موارد دیگر بود.

وی بعد از اشاره به موضوع رجل سیاسی و لزوم بازخوانی قانون در این خصوص، ابراز داشت: در خصوص انتخابات شوراها نیز باید لایحه جامع انتخابات به مجلس ارائه شود و بر اساس آن نهاد ناظر بر این انتخابات مشخص شود تا مشکلات عدیده کنونی رفع شود.

کدخدایی در پایان گفت: شورای نگهبان اگر متوجه تخلفات بسیار گسترده انتخاباتی می شد آن را ابطال می کرد، اما اکنون تنها تمام تخلفات شکل گرفته را به قوه قضاییه ارسال کرده است. /856/ 201/ص

ارسال نظرات