۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۶
کد خبر: ۵۰۵۳۲۴
رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران:

تمرکز روزه در ماه رمضان از ابتکارات اسلام است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: قرآن می فرماید روزه یک سنت دینی در ادیان گوناگون آسمانی است اما تمرکز روزه در ماه مبارک رمضان از ابتکارات و مخصوص اسلام است.
مجید معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجید معارف رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران شامگاه چهارشنبه در برنامه شهرباران که از شبکه اول سیما پخش شد، با بیان این که ملائکه در شب های قدر بر حجت الهی نازل می شوند، گفت: حجت الهی معصوم است و وسیله اتمام حجت دیگران به شمار می رود.

وی افزود: شب قدر رابطه معناداری با امام و معرفت امام برای انسان ایجاد می کند، امام باقر(ع) فرمودند ملائکه در شب قدر بر ما نازل می شوند، در زمان پیامبر و امامان حی شب قدر به معنای نزول ملائکه و کاتبان مقدران بر آن ها است طبق همان سنت الان شب قدر ملائکه بر امام عصر(عج) نزول می کنند.

معارف با اشاره به امتیازات شب قدر اظهار داشت: در این شب مهم قرآن کریم نازل شده است و مقدرات انسان شکل می گیرد، همچنین ارتباط با امام زمان(عج) برقرار می شود و ایشان در جریان مقدرات یک ساله انسان قرار می گیرند.

وی ادامه داد: قرآن کریم درباره این که آیا شب قدر قبل از پیامبر اسلام هم وجود داشته سکوت کرده است، قرآن می فرماید روزه یک سنت دینی در ادیان گوناگون آسمانی است اما تمرکز روزه در ماه مبارک رمضان از ابتکارات و مخصوص اسلام است.

عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران با بیان این که شب قدر به ماه رمضان گره خورده است، ابراز داشت: ماه مبارک رمضان هم به دین مبین اسلام گره خورده است، روزه صفات اخلاقی همانند تقوا، اخلاص و صبر را به اوج کمال می رساند.

وی با اشاره به رابطه تعیین مقدرات با نزول قرآن در ماه مبارک رمضان عنوان کرد: آیات ابتدایی سوره دخان این دو مطلب را در کنار یکدیگر به عنوان برنامه های شب قدر اعلام  می کند، نزول قرآن یک امر تاریخی بوده و در یکی از رمضان های عصر بعثت و رسالت اتفاق افتاده است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در شب قدر امر قطعی تقدیرات انسان مشخص می شود، در روایات بر مسأله شکل گیری و تثبیت مقدرات انسان بیان شده است؛ امام صادق(ع) فرمودند شب نوزدهم مقدرات مشخص می شود، در شب بیست و یکم مقدرات تثبیت می شود و شب بیست و سوم شب امضای تقدیرات خواهد بود.

وی اضافه کرد: تا قبل از امضای مقدرات در شب 23 رمضان انسان می تواند تلاش کند تا تقدیرات بهتری را برای خود از خداوند متعال طلب کند از این رو در روایات بر احیای این شب تأکید شده است./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات