۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۵۰۴۷۵۲
آیت‌الله هادوی تهرانی:

حق الناس با یک «الهی العفو» درست نمی شود

استاد حوزه علمیه گفت: وقتی خدا امر می‌کند که شما برای پدر و مادر دعا کنید بر اساس آن آیه که فرمود «ادعونی استجب لکم» خداوند دعا برای پدر و مادر را استجابت می‌کند.
آیت الله هادوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه، امروز در درس تفسیر سوره اسراء که در مسجد مدرسه علمیه آیت‌الله گلپایگانی قم برگزار شد، با بیان این که توسل به اهل‌بیت(ع) منافاتی با توحید ندارد و ما اهل‌بیت(ع) را به عنوان بندگان ویژه خدا قبول داریم، گفت: حکم قطعی و حتمی خداوند این است که خدایی را جز خدا نپرستیم و خداوند نه فقط خالق ما است و نعمت در اختیار ما گذاشته است بلکه کسی است که ما را به معنای واقعی تربیت می‌کند و در هر کاری همراه ما است.

آیت‌الله هادوی تهرانی وظیفه دیگر انسان بعد از توحید را نیکی به پدر و مادر عنوان کرد و افزود: این که بلافاصله بعد از مسأله توحید به نیکی به پدر و مادر اشاره می‌کند اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد و می‌فرماید که اگر پدر و مادر به پیری رسیدند نباید به آن‌ها کوچک‌ترین بی‌احترامی کرد و کوچک‌ترین بی‌احترامی به پدر و مادر حرام است.

وی ابراز کرد: خداوند می‌فرماید پدر و مادر را با صدای بلند از خود نرانید و همیشه با احترام و عزت با پدر و مادر سخن بگویید و برای پدر و مادر خضوع و خشوع و تواضع داشته باشید و با مهربانی و عطوفت با آن‌ها رفتار کنید تا احساس کنند که فرزند، خود را در مقابل آن‌ها چیزی نمی‌داند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: فرزند باید برای پدر و مادرش چه قبل از مرگ و چه بعد از مرگ آن‌ها دعای خیر کند به این صورت که همان‌طور که آن‌ها در کودکی با رحمت و مهربانی من را بزرگ کردند تو هم به آن‌ها رحم کن و خدا این نکته را بیان می‌کند که انسان نباید زحماتی که پدر و مادر برای او کشیده‌اند را فراموش کند و باید همیشه قدردان زحمات پدر و مادر باشد.

وی اظهار داشت: وقتی خدا امر می‌کند که شما برای پدر و مادر دعا کنید بر اساس آن آیه که فرمود «ادعوا نی استجب لکم» خداوند دعا برای پدر و مادر را استجابت می‌کند و خدا می‌داند که در دل شما چه می‌گذرد و اگر شما انسان‌های خوبی باشید خداوند برای کسانی که به سمت خدا بازمی‌گردند بخشنده است.

آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: توبه در حق‌الله به پشیمانی انسان از گناه است ولی در حق‌الناس توبه به این است که انسان حق مردم را بازگرداند و آن‌ها را از خود راضی کند و اگر ما تحصیل مال نامشروع کردیم صرف توبه و پشیمانی کافی نیست بلکه باید اموال را به صاحبانش بازگردانیم.

وی با بیان این که در اسلام بر خلاف مسیحیت اعتراف به گناه جایز نیست، ابراز داشت: اگر مالی از مردم توسط ما غصب شد ما باید آن را جبران کنیم و اگر ادای حق باعث مفسده‌ای شود وظیفه انسان این است که با عنوان دیگری دِین خود را ادای کنیم و نیازی به اعتراف به گناه نیست.

استاد حوزه علمیه شب‌های ماه رمضان را بهترین فرصت برای توبه دانست و گفت: حق‌الناس مانع استجابت دعا می‌شود و اگر انسان حقی بر گردن دارد نباید انتظار استجابت دعا داشته باشد و کسانی که مسؤولیتی را بر عهده دارند باید خیلی مواظب باشند که اگر حقی از مردم ضایع کنند چطور می‌خواهند حق مردم را جبران کنند و مسؤولیت داشتن بار بسیار سنگینی است که برخی بر دوش می‌کشند.

وی اظهار داشت: حق‌الناس با یک الهی العفو درست نمی‌شود و اگرچه که استغفار کردن و طلب عفو کردن خوب است ولی کافی نیست و باید حق مردم را به آن‌ها داد؛ در روایتی آمده است که اکثر اهل جهنم کسانی هستند که ادای حق را به تأخیر می‌اندازند.

اسراف در خیرات هم مورد نهی است

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان این که افزون بر پدر و مادر دیگر اقوام و فقراء و در راه ماندگان هم حقی بر گردن انسان دارند، گفت: در دادن حق انسان باید رعایت اعتدال را بکند و زیاده‌روی نکند زیرا اسراف‌کنندگان برادران شیطان هستند.

وی اسراف در خیرات را هم مورد نهی خداوند دانست و گفت: وقتی اسراف در خیرات نهی شده است پس در مصارف شخصی خود باید بیشتر توجه کنیم که اسراف و تبذیر حرام است./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات