۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۵۰۲۴۶۱
عضو هیأت علمی دانشگاه رضوی:

فلسفه استکبارستیزی حفظ عزت مسلمانان است

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به اینکه مؤمن نه حق دارد خودش را ذلیل کند و نه دیگری را، گفت: فلسفه استکبارستیزی حفظ عزت مسلمانان است چراکه مستکبران ذلت و خواری غیرخود را می خواهند.
حجت الاسلام مرویان حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، امروز در سلسله نشست های «مدیریت احساس در آموزه های اسلامی» در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: از جمله احساساتی که در اسلام روی آن تأکید شده و منشأ کمالات و پیشرفت های انسان می شود، کرامت است.

وی با بیان اینکه عزت از آن جامعه ایمانی و اهل ایمان است، افزود: کسی که احساس کرامت و عزت نفس کند، گذر از شهوات برایش آسان می شود. امام هادی(ع) می فرمایند اگر کسی خودش نزد خودش بی مقدار باشد دیگران از شر او در امان نخواهند بود.  

حجت الاسلام مرویان حسینی تصریح کرد: در مقابل خفت نفس، احساس عزت نفس قرار دارد که از احساسات نیرومندی است که می تواند همه جهت گیری های زندگی انسان مسلمان را تحت الشعاع خود قرار دهد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در سوره زخرف اشاره شده است فرعون با ابزار تبلیغی و فرهنگسازی اجتماعی مردمش را خفیف کرده بود و احساس حقارت می کردند و به ظلم او راضی بودند چرا که وقتی مردمی احساس حقارت کردند، تبدل ماهیتی پیدا کرده و از جان و دل پذیرای ظلم می شوند.

وی، عزت را پایه انتقال مفاهیم اخلاقی ارزشی در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: قرآن کریم برای ارزش سازی اخلاقیات در جامعه، از مدل عزت استفاده می کند؛ به عنوان مثال، عزت را از بزرگترین مزایای فضایل اخلاقی و خفت و خواری را از آسیب های بی بندوباری های اخلاقی معرفی می کند.

حجت الاسلام مرویان حسسینی اظهار کرد: امام صادق(ع) می فرمایند خدا همه اختیارات انسان مؤمن را به خودش سپرده جز اینکه خودش را خوار و ذلیل کند بنابراین هر گفتار، رفتار یا موضع گیری که موجب ذلت انسان شود ممنوع است.

وی اضافه کرد: مؤمن نه حق دارد خودش را ذلیل کند و نه دیگری را؛ اینکه در برخی شهرهای بزرگ آمار جرم و جنایت بالاتر است به خاطر این است که افرادی که از دیگر شهرها به این مناطق مهاجرت کرده اند، ناشناس هستند و ترس آبرو ندارند که مانعی برای بزهکاری شان باشد.

مدیرکل سابق تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های آزاد نیز متأسفانه به روند ناشناس بودن برای ارتکاب بزه و عدم ترس از آبرو دامن زده است، افزود: این در حالی است که خداوند حتی در ارتباط با خود، خواستار عزت مؤمن است.

حجت الاسلام مرویان حسینی با بیان اینکه فلسفه قیام امام حسین(ع) پرهیز از ذلت بود، یادآور شد:  اصولا فلسفه استکبارستیزی حفظ عزت مسلمانان چراکه مستکبران ذلت وخواری غیرخود را می خواهند./۲۰۲/۹۳۰/ب۱

ارسال نظرات