۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۵۰۰۳۳۵

نشست ریاض، رقص در کنار همفکران داعش و تبانی با وهابیان

نشست ریاض با شرکت، رییس جمهوری آمریکا و برخی سران عربی در عربستان، بعضی رسانه های مالزی را بر آن داشت به پیامدهای این سفر و همراهی کشورها با برخی گروه های دارای تفکرات مشابه داعش پرداخته و آن را مورد تحلیل قرار دهند.
سفر ترامپ به عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، برگزاری نشست ریاض با شرکت 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی، 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا و برخی سران عربی در عربستان، بعضی رسانه های مالزی را بر آن داشت به پیامدهای این سفر و همراهی کشورها با برخی گروه های دارای تفکرات مشابه داعش و تلاش برای ریشه کن کردن این گروه تروریستی پرداخته و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

تارنمای 'فری مالیزیا تودی' روز چهارشنبه این سؤوال را طرح کرد: آیا جنگ با تروریسم با رقص در کنار گروه هایی که تفکرات مشابهی با داعش دارند، موثر و اثرگذار است.

در این گزارش به قلم 'فاروق پرو' آمده است: اظهارات 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی در ریاض که با حضور 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا و 'سلمان' پادشاه عربستان سعودی انجام شد، نشان می دهد واقعا خطر مربوط به گروه داعش مورد بررسی قرار می گیرد؟

براساس این گزارش و به گفته 'نجیب تون رزاق' دوره ای از همکاری های جدید و شناخت بین آمریکا و کشورهای مسلمان ایجاد شده است. اما آیا این اظهارات قابل اعتماد هستند؟

'فاروق پرو' نوشت: سه سال پیش هنگامی که گروه تروریستی داعش فعالیتش را تشدید کرد، نجیب تون رزاق شکست ارتش در سوریه و عراق را مورد ستایش قرار داد. وی در ادامه نوشت: داعش وهابیگری است.

'فاروق پرو' نوشت: هنگامی که در نشستی در انگلستان شرکت کرده بودم در آن نمایندگانی از اهل تسنن عراق حضور داشتند، شیعیان و دیگر گروه ها، گروه داعش را وهابیون افراط گرا معرفی و آنها را مورد انتقاد قرار دادند.

وی در ادامه با ادعای اینکه وهابیون اکنون در دولت 'نجیب تون رزاق' نفوذ کرده اند، نوشت: وهابیون در مقابل با شناخت هایی از اسلام که از نظر آنها ارتداد (نوآوری در دین) محسوب می شود، اعمال خشونت آمیز انجام می دهند.

این نویسنده مالزیایی با این عنوان که همسویی داعش با وهابیون می تواند نتایج ناگواری برای مالزی در پی داشته باشد، نوشت: مسلمانان مالزی با نسل های شیعیان کاملا راحت هستند، اما این شرایط می تواند به سرعت تغییر کند.

وی نوشت: مهمان اصلی ریاض در روزهای اخیر 'دونالد ترامپ' بود. آیا فراموش کرده ایم که وی چگونه در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست یافت. یکی از عناصر شعارهای تبلیغاتی او حمله به مسلمانان بود و وعده داد از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری می کند.

'فاروق پرو' نوشت: آیا ما می توانیم باور کنیم 'ترامپ' اکنون تغییر کرده است؟ یکی از قراردادهای نظامی 'ترامپ' با عربستان سعودی بیش از 100 میلیارد دلار است. این احتمال وجود دارد که او تنها برای فروش این محصولات نظامی به عربستان نزدیک شده و با توجه به اینکه یک تاجر است از شعارهای مناسبی در این خصوص بهره برده است.

وی نوشت: 'ترامپ' که زمانی اسلام را بد می دانست، حرف هایی متناسب با این دیدگاه بیان می کرد و اکنون که مسلمانان را خریدارانی برای کالاهای خود می داند، با آنها از در دوستی وارد شده است.

این نویسنده در ادامه این سؤوال را مطرح کرده است: آیا ما می توانیم به صداقت دولت عربستان سعودی اطمینان داشته باشیم؟ شناختی که عربستان از اسلام دارد، مسائل زیادی از قبیل آزادی زنان که در عربستان حتی اجازه رانندگی هم ندارند را مطرح می کند.

وی با بیان اینکه چه تفاوتی بین داعش و عربستان سعودی وجود دارد، نوشت: خطر داعش در مالزی محسوس است. آنها از جنگجویانی از قبیل 'محمد واندی جدی' برای حمله به یک باشگاه شبانه استفاده کردند. اگرچه 'محمد واندی جدی' کشته شده اما چهار نفر دیگر وظایف پیشین وی را انجام می دهند.

'فاروق پرو' در ادامه مقاله خود آورده است: اگر برای نخست وزیر مالزی بسیار مشکل است که با داعش در مالزی مقابله کند، نباید با رقص سیاسی عربستان سعودی همراه شود. او باید اطلاعاتی از گروه های اسلامی در مالزی داشته باشد. کانال های زیادی وجود دارد که از طریق آنها تفکرات داعش می تواند حتی بدون اسلحه مورد مقابله قرار گیرد.
وی در پایان نوشت: برای شکست داعش، ما نیازمند نگاه سیستماتیک به این قبیل مسائل هستیم که باید به صورت کلی به آنها نگریسته شود. شرکت کردن در این نشست کافی نیست. ما باید جرات مقاله با دشمنان داخلی را داشته باشیم./۸۴۷/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات