۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۴۹۶۲۹۷

راهکارهای حل مشکلات زناشویی

مدیر مرکز مشاوره و راهنمایی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که هدف از زندگی زناشویی دستیابی به آرامش است، گفت: منشا بروز مسائل مختلف میان زوج ها تفاوت میان زن و مرد است.
خانواده زن و شوهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی عباسی، مدیر مرکز مشاوره و راهنمایی مؤسسه امام خمینی(ره) امروز در جلسه درس اخلاق عمومی که با موضوع «اخلاق و قواعد حل مسأله میان همسران» در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه الزهرا برگزار شد، با بیان این که یکی از موارد ایجاد مسأله در میان همسران، احساس یأس و ناامیدی برای یکی از زوجین به ویژه بانوان است، گفت: منشا بروز مسائل مختلف میان زوج ها تفاوت میان زن و مرد است و همین تفاوت است که موجب تولید مسأله می شود.

وی افزود: یکی از معجزه‌های ازدواج این است که دو انسان متفاوت که حتی در اثر انگشت با هم متفاوت هستند را به یکدیگر می‌رساند و این دو را برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر متحد و همراه می کند.

مدیر مرکز مشاوره و راهنمایی مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: یکی از مسائلی که در زمان ازدواج و انتخاب همسر باید به آن توجه داشت، این است که ما می‌خواهیم قدم به ورطه ای بگذاریم که تولید مسأله می‌کند و یکی از کارهای ما در زندگی زناشویی حل این مسأله است، در غیر این صورت رشد اتفاق نمی افتد.

مدیر مرکز مشاوره و راهنمایی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: یکی از آزمون‌های ازدواج این است که همسری نصیب ما شده است که اخلاق یا ویژگی خاصی دارد که ممکن است آزاردهنده باشد؛ در حالی که خداوند این ویژگی را قرار داده است که انسان مسأله را حل کند و در پی آن رشد داشته باشد و این معناشناسی دنیا است.

حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: مرحله اول حل مسأله در خانواده این است که انسان به آرامش برسد و به این موضوع توجه داشته باشد که رفتارهای آزار دهنده برای این است که این مسأله را چگونه حل کند.

وی اظهار کرد: هر فردی در کنار نقص‌های خود ویژگی‌های مثبت هم دارد، گاهی به جهت این که فکر ما در مسیر هزاران ذهنیت قرار می‌گیرد، گزینه‌ها و ویژگی‌های دیگر دیده نمی شود، در حالی که به خاطر یک یا دو ویژگی منفی نباید ویژگی‌های مثبت را نادیده گرفت.

در حل مسائل زناشویی می‌توان از کودکان درس گرفت

مدیر مرکز مشاوره و راهنمایی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: اخلاق و قواعد حل مسأله بر پایه شناخت ما از مسائل دنیا و معناشناسی دنیا است.

حجت الاسلام عباسی با بیان این که گاهی اوقات کودکان استاد ما هستند، افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند«من به خاطر پنج خصلت کودکان را دوست می‌دارم؛ کودکان زیاد گریه می‌کنند، کودکان با خاک بازی می‌کنند، دعوا می‌کنند اما کینه ندارند، چیزی برای فردا ذخیره نمی‌کنند، همچنین کودکان هر چه می‌سازند به آن دل نمی‌بندند».

وی با اشاره به این که در حل مسأله می‌توان از کودکان درس گرفت، ادامه داد: در مرحله اول ما باید شناخت خود را تصحیح کنیم که در اینجا می‌توان از کودکان الگو گرفت؛ یعنی از موقعیتی که در آن هستید، بهره برداری کنید و سعی کنید فضای شادی برای خود و خانواده ایجاد کنید.

مدیر مرکز مشاوره و راهنمایی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: در موقعیتی که فکر می‌کنید که راهی برای رسیدن به هدف و تغییر اخلاق همسر ندارید، جایی برای ایجاد صفا و صمیمیت ایجاد کنید و به بیان دیگر، از رویکرد هیجان مدار برای حل مسأله استفاده کنید. 

حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: در رویکرد هیجان مدار، افراد زمانی که با یک مسأله مواجه می‌شوند، به نقاط مثبت آن مسأله توجه می‌کنند و ذهن خود را از افکار آزاردهنده پاک می‌کنند.

وی با بیان این که ما دو رویکرد مسأله مدار و هیجان مدار برای مواجهه با مسائل داریم، تأکید کرد: در رویکرد مسأله مدار، فرد به این موضوع می‌اندیشد که اگر این مسأله را نداشت، به آرامش می‌رسید؛ در حالی که افرادی که رویکرد هیجان مدار را برای حل مسأله به کار می‌برند، در حل مسأله موفق‌تر هستند؛ زیرا دنیا و متعلقات دنیا را شناختند.

مدیر مرکز مشاوره و راهنمایی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: در رویکرد هیجان مدار، زمانی که فرد با ویژگی خاصی از همسر خود مواجه می‌شود، می‌داند که آن صفت سال‌ها در باطن همسر نهادینه شده است و نمی توان با آن مبارزه کرد، بنابراین تلاش می‌کند که موقعیت را تغییر دهد و فضای شاد و آرامی را برای خود و خانواده ایجاد کند.

پرهیز از جزع در هنگام گرفتاری و بروز مشکل

حجت الاسلام عباسی گفت: امام علی(ع) در حدیث زیبایی می‌فرمایند«و الجزع فانه یقطع الامل و یضعف العمل ویورث الهم واعلم ان المخرج فی امرین ماکانت فیه حیله فالاحتیال و مالم تکن فیه حیله فالاصطبار؛ از جزع خودداری کن، زیرا رشته امیدواری را می‌گسلد و توان عمل را می‌کاهد و اندوه بر جای می‌گذارد. بدان که رهایی و نجات از سختی‌ها دو راه دارد: یا چاره ای در آن است که باید آن را به کار گرفت یا چاره ای نیست که باید بردباری ورزید».

وی در ادامه به الگوهای حل مسأله میان افراد به ویژه همسران اشاره و بیان کرد: اولین الگو برای حل مسأله این است که تغییر وضعیت دهید؛ برخی افراد زمانی که یک رفتار ناخوشایند از همسر می‌بینند، ناشکری می‌کنند، اما کسی که می‌خواهد این مسأله را حل کند، باید رویکرد خود را مشخص کند و فکر خود را تغییر دهد.

مدیر مرکز مشاوره و راهنمایی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: برای حل مسأله و تغییر وضعیت، فردی موفق است که مهارت ایجاد تغییر وضعیت را داشته باشد؛ اگر وضعیت بهتر نشد، فرد توانایی و مهارت این کار را ندارد، بنابراین باید مرحله دوم که اجتناب است، را به کار بگیرد.

حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: اگر کسی مهارت تغییر وضعیت را نداشته باشد، باید اجتناب کند و یکی از راه‌های اصطبار و صبر کردن این است که انسان در برابر برخی موضوعات اجتناب کند.

اخلاقی‌ترین وظیفه همسران در حل مسأله، ایجاد آرامش است

وی افزود: معمولا در کتاب‌های تربیت فرزند و همسرداری آمده است که تا بانوان خود به آرامش نرسند، نمی‌توانند آرامش را در خانواده برقرار کنند، بنابراین از موقعیتی که رنج می‌برید، اجتناب کنید و سعی کنید که ابتدا خودتان به آرامش برسید.

مدیر مرکز مشاوره و راهنمایی مؤسسه امام خمینی(ره) به حدیث« مَن لَم يَملِكْ غَضَبَهُ لَم يَملِكْ عَقلَهُ؛ هر كه مالك خشم خويش نباشد، مالك خِرد خويش نیست»، اشاره کرد و گفت: زمانی که انسان ناآرام و خشمگین است مالک عقل خود نیست و یکی از اخلاقی ترین وظیفه در حل مسأله این است که به دنبال آرامش خود باشیم.

حجت الاسلام عباسی اضافه کرد: در روایات اسلامی آمده است زمانی که غضبناک می‌شوید، جای خود را تغییر دهید؛ تجربه نشان می‌دهد که وقتی هدف ما از تغییر همسر، دنیا و صفت شخصیت مخاطب محقق نشد، پس ما مهارت مدیریت و تغییر یک مسأله را نداریم، بر همین اساس باید رویکرد اجتناب را به کار ببریم.

موقعیت پذیری سومین راهکار حل مشکلات زناشویی

وی، مرحله سوم برای حل مسأله را مرحله پذیرش برشمرد و افزود: زمانی که دو مرحله قبل کارساز نباشد، مرحله پذیرش موقعیت می‌تواند در حل مسأله به ما کمک کند.

مدیر مرکز مشاوره و راهنمایی مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: مرحله پذیرش، الگویی است که هم هیجان مدار و هم الگوی مسأله مدار است و یکی از مهارت‌هایی که در این موقعیت‌ها نیاز داریم، این است که با مسائل و مشکلات خانوادگی فعالانه مواجه شوید و فعالانه برخورد کنید.

توکل بر خدا بهترین راهکار حل مشکلات زناشویی

حجت الاسلام عباسی با بیان این که در مواجهه با مسائل منفعل نباشید، گفت: کسانی که منفعلانه برخورد می‌کنند، به شرایط عادت می‌کنند و از حل مسأله می‌ترسند، در حالی که یکی از مکانیسم‌ها در مواجهه با مسائل دفاع کردن است.

وی در ادامه به آیه ۱۵۹ سوره آل عمران اشاره کرد که خداوند به پیامبرگرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمود: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَي اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَکِّلينَ؛ به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو پراکنده می‌شدند؛ پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب و در کارها، با آنان مشورت کن اما هنگامی که تصمیم گرفتی، بر خدا توکل کن زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد» ادامه داد: خداوند در این آیه شرایط و مراحل حل مسأله را بیان فرموده است که شرط اول این است که انسان به نرمی با مردم سخن بگوید و آرامش خود را حفظ کند.

مدیر مرکز مشاوره و راهنمایی مؤسسه امام خمینی(ره) یادآور شد: شرط دوم در حل مسأله این است که به گونه ای برخورد کنیم که اطرافیان ما فراری نشوند؛ شرط سوم هم این است که از دنیا بگذریم، افراد و مخاطب خود را ببخشیم و با دید منفی به فرد نگاه نکنیم و مذاکرات ما بر اساس مشورت و مذاکره باشد./968/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات