۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۴۹۵۶۶۸
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

حوزه علمیه تهران نباید نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی بی تفاوت باشد

رییس شورای عالی حوزه علمیه تهران گفت: حوزه علمیه تهران باید در صحنه حضور داشته، در مواجهه با ستم هایی که به مظلومان انجام می شود بایستد و نمی تواند در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی بی تفاوت باشد.
 حجت الاسلام والمسلمین رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای عالی حوزه های علمیه استان تهران در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه استان تهران و افتتاحیه کنگره ملی دویستمین سال تاسیس حوزه تهران که پیش از ظهر امروز در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد با اشاره به مولفه های حوزه متاخر تهران، گفت: اجتماعی بودن و تاثیرگذاری در مسائل اجتماعی  ازجمله نکات مهم حوزه علمیه تهران است.
 
وی افزود: آنچه اکنون باید مورد توجه قرار گیرد مفروضات و عناصر تاثیر گذاری است که موقعیت امروز تهران را باید بسازد. ما طرفدار حوزه سَلَف حوزه شیعه هستیم اما این به این معنا نیست که بخواهیم به تاریخ برگردیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین رشاد در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ما پای می فشاریم بر وفاداری به تمام مسائلی که از گذشته بر این نسل باقی مانده است اما این وفاداری به این معنا نیست که حوزه 200 سال پیش بر حوزه امروز موثر باشد.

وی افزود: حوزه متقدم نقش خود را ایفا کرده است و شیعه مدیون حوزه تهران و ری است. حوزه علمیه تهران و ری بهترین خدمات را در حوزه علم و عمل ایفا کرده است.

رییس شورای عالی حوزه علمیه تهران با بیان اینکه حوزه امروز نیر باید برحسب مقتضیات زمانه، شرایط موجود و واقعیت های کنونی خود را بسازد و نقشی را ایفا کند، تاکید کرد: آن مبانی که ویژگی های حوزه امروز را می سازد عناصر امروزی هستند.

وی ادامه داد: ما ضمن وفاداری به دفاع جدی از احیای سنن بازمانده از سلف، معتقد هستم هیچ کدام از سنت های گذشته مخدوش نبوده و همه باید احیا شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: باید توجه شود این حوزه یک پیشینه تاریخی دارد اما باید بدانیم در قرن 21 و پایتخت جمهوری اسلامی حضور داریم.

وی با بیان اینکه  تهران پایتخت قدرت مسلمانان است، تصریح کرد: تحولات منطقه به اشارات و جهت دهی رهبری که در این پایتخت مستقر هستند، می چرخد.

رییس شورای عالی حوزه علمیه تهران گفت: امروز اگر آزادگانی در جهان پرچم مقاومت به احتزاز درمی آوردند همه چشم هایشان به اشاره رهبری ما است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه اگر بنا است موقعیت و جایگاه تهران را امروزی تعریف کنیم باید به برخی مسائل توجه کنیم، ابراز داشت: حوزه علمیه تهران در یکی از شهرهای مهم جهان حضور دارد، ما در وقایع بین المللی نقش مهمی داریم، حوزه تهران باید خود را با این موقعیت و منزلت سازگار کند.

اساتید سرمایه حوزه علمیه هستند
وی با بیان اینکه تهران جایگاه انباشت عظیمی از امکانات است، خاطرنشان کرد: اساتید سرمایه حوزه هستند و ما به پشتیبانی شما این سخنان را می گوییم. باید بدانیم حوزه تهران در تهران مستقر است نه در سایر استان های دیگر و ظرفیت مادی و معنوی که در این شهر انباشته است را باید احیا کنیم زیراکه ظرفیت های بی بدیلی در این شهر وجود دارد.

رییس شورای عالی حوزه علمیه تهران، افزود: امکانات وسیع تهران باید پای کار حوزه تهران قرار گیرد، کانون اقتصاد کشور اینجاست و تهران مجمع تجمع نخبگان کشور است. چرا نباید این ظرفیت را قدر بدانیم.

وی با بیان اینکه تهران آماج حمله ها و هجمه ها است، تصریح کرد: هدف اصلی حمله های سیاسی اینجا است، قضات و مردم تهران در معرض چنین مسائلی هستند.

حوزه تهران در مسائل سیاسی انقلابی باشد
حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه حوزه آن نیست که در یک چهاردیواری مدرسه کلاس داشته باشد، بلکه باید در صحنه حاضر باشد، تأکید کرد: حوزه تهران باید انقلابی باشد و نمی تواند در مورد مسائل سیاسی سکوت کند.

وی افزود: حوزه علمیه تهران باید در صحنه حضور داشته و در مواجهه با ستم هایی که به مظلومان انجام می شود بایستد. نمی تواند در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی بی تفاوت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد گفت: ایران کانون جدید مسائل فکری جهان اسلامی است و در تراز کشورهایی است که بیشترین تولید علم را دارند، دشمن می گوید در هیچ جای جهان اسلام هیچ کجا به اندازه ایران تولید علم و نظریه پردازی اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: اگر علوم انسانی باید تولید شود باید پرسید، حوزه تهران چه نقشی در این مساله دارد؟ اگر در مساله تمدن سازی پیش می رویم حوزه تهران چه نقشی دارد؟

رییس شورای عالی حوزه علمیه تهران، گفت: این ها مبانی هستند که هویت جدید حوزه تهران را شکل می دهد و ما با آن پیشینه جدید که حوزه تهران ازجمله قدیمی ترین و پربرکت ترین حوزه های شیعه بوده است می توانیم به هویت جدید برسیم.

وی ادامه داد: امروز تهران پایتخت جمهوری اسلامی بوده و یک فقیه و مرجع جهان اسلام را اداره می کند و حوزه تهران در این مساله جا مانده است.
 
رییس شورای عالی حوزه علمیه تهران بیان کرد: حوزه علمیه تهران حوزه یک استان نیست باید یک مجموعه بین الملل داشته باشد، لوازمی که منجر به تحقق هویت جدید تهران می باشد مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: نهاد حوزه سرمایه اصلی اش اساتید است. حوزه مدیر و معاون نبوده بلکه استاد است، آنچه مشاهده می شود دانشگاهی شدن حوزه و حوزوی است که منجر به از دست رفتن حوزه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد گفت: یکی از عناصری که سخت به مخاطره افتاده و از مختصات اصلی معرفتی و مدیریتی حوزه قلمداد می شود این است که حوزه استاد محور و استاد سالار است ولی آرام آرام می شود ستاد سالار و این خطر برای حوزه علمیه است./201/811/ب1

ارسال نظرات