۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۴۹۵۲۲۸
آیت‌الله میردامادی:

«تَقديرِ المَعيشَه»؛ راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی در کلام امام باقر

نماینده آیت‌الله نوری همدانی گفت: سخن امام محمد باقر(ع) «الکَمالُ کُلُّ الکَمالِ اَلتَفَقَّهُ في الدّين وَ الصَّبرُ عَلی النائِبَة وَ التَقديرِ المَعيشَة» روشن‌ترین مسیر و راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی است که مسؤولان و مردم ایران در صورت عمل به آن می‌توانند مطالبات اقتصادی مقام معظم رهبری برای کشور را عملیاتی کنند.
استقلال اقتصادی مسجد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، آیت‌الله سید باقر میردامادی، نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی گفت: اسلام، برای امور مختلف زندگی انسان‌ها، برنامه‌ای جامع  دارد، برای نمونه سخن امام محمد باقر (ع) «الکَمالُ کُلُّ الکَمالِ اَلتَفَقَّهُ في الدّين وَ الصَّبرُ عَلی النائِبَة وَ التَقديرِ المَعيشَة» (بحار الانوار، ج 78، ص 172) روشن‌ترین مسیر و راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی است که مسئولان و مردم ایران در صورت عمل به آن می‌توانند مطالبات اقتصادی مقام معظم رهبری برای کشور را عملیاتی کنند.

 این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مردم، نقش اصلی را در ساخت، برگزاری برنامه‌ها و حفظ مساجد دارند، افزود: این خانه‌های خدا بنابر بر توصیه دین و تاکید مراجع تقلید و علما از اتکای به دولت و سازمان‌های حکومتی پرهیز کرده‌اند و همین موضوع رمز ماندگاری آنان طی 1400 سال تاریخ اسلام بوده است.

 امام جماعت مسجد جامع امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: ائمه جماعات و هیات امنای مساجد بنا بر توصیه امام باقر (ع) در برابر کمبودهای مالی صبر پیشه کنند و از درخواست از حاکمیت و سازمان‌های دولتی دوری کنند، البته این مجموعه‌ها موظف به حمایت از مساجد به ویژه در دوران حاکمیت اسلام در کشور هستند اما این موضوع نباید استقلال این خانه‌های خدا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 آیت‌الله میردامادی با انتقاد از وابستگی کشور به درآمدهای حاصل از حامل‌های انرژی (نفت و گاز) اضافه کرد: آیا مسئولان به نحوه فعالیت 72 هزار مسجد در کشور بدون اتکا به دولت دقت ندارند که از ظهور اسلام تاکنون با اتکا به مردم و همت ائمه جماعات اداره شده‌اند و به همین دلیل، منشا تحولات گسترده در دوره‌های مختلف تاریخی از جمله مبارزه با سلاطین جور و دفاع از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی کشور شده‌اند.

 نویسنده و پژوهشگر حوزوی محدود شدن مساجد به محلی تنها برای عبادت و قرائت قرآن را برخلاف دستورات دین دانست و گفت: سازمان‌ها و مراکز تصمیم‌ساز مسجدی مانند مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی، دست‌اندرکاران مساجد را به گسترش کارکردهای این خانه‌های خدا و برگزاری برنامه‌های عمومی مردم مانند محلی برای برپایی ولیمه زائران خانه خدا و عتبات عالیات، ترغیب کنند، زیرا توجه به اینگونه موضوعات علاوه بر گسترش ارتباط مردم با مساجد، موجب تقویت بنیان‌های مالی این خانه‌های خدا نیز می‌شوند.

 امام جماعت مسجد جامع امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: این مسجد در تمام مناسبت‌های مذهبی و انقلابی، ویژه برنامه‌هایی را با حضور سخنران و مداح و بدون دریافت حتی یک ریال از دولت یا مجموعه‌های حکومتی برگزار می‌کند، برای نمونه اخیرا مراسم اعتکاف ماه رجب با حضور ۴۳۰ نفر در این مسجد برگزار شد.

 آیت‌الله میردامادی تاکید کرد: من همیشه به هیات امنا و اعضای شورای فرهنگی مسجد جامع امام رضا (ع) تاکید کرده‌ام که این مسجد باید با اتکا و اعتماد مردمی اداره شود./969//۱۰۲/خ

ارسال نظرات