۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۹۲۸۳۹
امام جمعه موقت کاشان:

نهضت پيامبر اكرم براي دگرگوني فرهنگي جامعه بود

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: نهضت پيامبراكرم(ص) يك نهضت فرهنگي براي اصلاح و دگرگوني فرهنگي و اخلاق، اعتقادات و آداب و رسوم جامعه بود.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد، در ادامه تفسير آيات 5 تا 25 سوره مباركه انسان، گفت: نهضت پيامبراكرم(ص) يك نهضت فرهنگي بود، كودتا و قيام و نهضت اقتصادي و سياسي و نظامي و جغرافيايي و قومي و قبيله اي نبود و قيامي براي كسب پست و ثروت و مقام و قدرت نبود بلكه يك نهضت فرهنگي محض بود.  

وي افزود: كل محتواي نهضت پيامبر اكرم در آيه ‹‹لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ›› خلاصه شده است و اين آيه بر اين موضوع دلالت دارد كه نهضت پيامبراكرم(ص) يك نهضت فرهنگي براي اصلاح و دگرگوني فرهنگي جامعه و اخلاق و اعتقادات و آداب و روسم جامعه بود.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: تمام تلاش خداي متعال در قرآن نيز براي همين است كه فرهنگ و فكر و اخلاق تغيير كند و رفتارها درست شود و چنانچه موارد ذكر درست شود، اقتصاد و سياست و خانواده و دنيا و آخرت نيز درست خواهد شد چرا كه همه اين موارد در سايه فرهنگ و فكر است.

وي با اشاره به تأكيد رهبر معظم انقلاب مبني بر تهاجم فرهنگي دشمن، اظهار داشت: دشمن امروز به دنبال تغيير فرهنگ جامعه است تا با تغيير فرهنگ جامعه، غيرت، حيا، حجاب و آخرت و شهادت طلبي و عزت طلبي محو و نابود كند تا ماديات و پول و ثروت و دنياخواهي و دنياطلبي جايگزين فرهنگ ديني جامعه شود.

به گفته وي، در تهاجم فرهنگي دشمن با تغيير تفكرات جامعه، دشمن به جاي رويارويي نظامي و جنگ سرد و هزينه هاي سرسام آور آن، در جنگ نرم به اهداف خود مي رسد.

امام جمعه موقت كاشان در ادامه با اشاره به مقابله دشمنان پيامبراكرم(ص) با نهضت فرهنگي پيامبراكرم(ص) گفت: يك گروه از دشمنان نهضت فرهنگي پيامبراكرم(ص) افراد جاهلي بودند كه از آثار و دستاوردهاي نهضت فرهنگي پيامبراكرم(ص) آگاهي نداشتند و گروه دوم انسانهاي آگاه اما قدرت طلبي بودند كه مي دانستند پيامبراكرم(ص) بر حق است، اما پول و رياست و قدرت و ثروت آنها را كور كرده بود.

حجت الاسلام اسلامي تبار يادآور شد: به دليل مخالفت نهضت فرهنگي با قدرت طلبی، شهرت طلبي، رياست طلبي و ظلم و ستم، اين دو گروه نيز با مقابله با نهضت فرهنگي پيامبراكرم(ص) برخاستند.

به گفته وي، گروه دوم مخالفان نهضت فرهنگي پيامبراكرم(ص) با وجود اينكه مي دانند پيامبراكرم(ص) برحق است اما به دليل اينكه نمي توانند از مال و ثروت عبوركنند با پيامبر مخالف مي‌كنند و مقابل حق ايستادگي مي‌كنند.

امام جمعه موقت كاشان، فعاليتهاي فرهنگي را كاري سخت و دشوار و دير بازده خواند و عنوان كرد: فعاليت اقتصادي و نظامي را مي توان با قدرت و پول به سرانجام رسانيد اما فعاليتهاي فرهنگي نياز به صبر و زمان دارد و دير بازده است، بنابراين رهبران ديني بايد از قدرت روحي و معنوي براي انجام فعاليتهاي فرهنگي برخوردار باشند.

وي با تأكيد بر اينكه فعاليتهاي فرهنگي نيازمند علم و قدرت روحي است، يادآور شد: خداوند به پيامبراكرم مي فرمايد ‹‹وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ›› براي موفقيت دركارفرهنگي بايد صبر و بردباري داشته باشي و اين قرآن نسخه پروردگار تو است و بايد پاي آن بايستي و عقب نشيني نكنيد.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: انسانها در دنيا اگر بخواهند گمراه نشوند و صيد نشوند بايد ارتباط خود را با خدا محكمتر كنند و صبح و شب ياد خدا باش و ارتباط قوي با خدا داشته باشيم در غير اين صورت منحرف خواهيم شد./۲۰۲/۱۳۰۷/ب۱

ارسال نظرات