۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۴۹۱۲۶۸
آیت الله زنجانی:

تقرب به خداوند عامل تشکیل ولایت و کرامت درسایه توحید است

آیت الله زنجانی با بیان این که نزدیکی به خدا سبب می شود تا ولایت و کرامت در سایه توحید برای انسان ها شکل بگیرد، گفت: مراد از نفرین در سوره تبت دورماندن از رحمت خداوند و زنده شدن ارزش های جاهلی است.
آیت الله زنجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد حسینی الموسوی زنجانی، استاد سطح خارج حوزه علمیه خراسان، شب گذشته در تفسیر سوره تبت و ارتباط آن با سوره حمد، گفت: سوره تبت یکی از سوره های مکی است که هیچ آیه مدنی در آن نیست؛ همچنین این سوره برخلاف اکثر سوره های قرآن یکجا نازل شده است.

وی با بیان این که بر اساس سوره حمد، صراط مستقیم از آن کسانی است که مغضوب خداوند نباشند، تصریح کرد: در این سوره یکی از غضب شدگان، ابولهب، عموی نبی مکرم اسلام(ص) است؛ در این سوره دو بخش پیوسته از ابولهب و همسر او آمده که این دو نفر مؤمنان را بیش از حد آزار و اذیت می کردند و در برابر اسلام سخت عناد و کارشکنی می کردند.

استاد سطح خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که یکی از مصادیق مغضوب علیهم در آغاز بعثت ابولهب است، خاطرنشان کرد: مهر جاهلیت آن زمان ابولهب، از اشرار، ثروتمندان و قدرتمندان زمان و زن او نیز از خاندان رذل بنی امیه و خواهر ابوسفیان از اشرار قریش بودند که در آن زمان ارزشهای جاهلی نیز بر اساس مال اندوزی و وابستگی به احزاب بود.

حاکمیت ارزش های جاهلیت در زندگی ابولهب

آیت الله زنجانی با بین این که  یکی از مظاهر جاهلیت که قرآن در آغاز بعثت مطرح کرده مساله ارزش های جاهلی است، یادآور شد:  ارزش های جاهلی وفور ثروت و وابستگی های تاریخی و قبیله ای است لذا در اینجا خداوند متعال می فرماید ارزش هایی در جامعه جاهلی حاکم بوده که مصداق مشخص آن ابولهب با همان مال، قدرت و وابستگی های دنیوی است.

شأن نزول سوره تبت، تحقیر شخصیت ابولهب بود

وی با بیان این که ارزش در دیدگاه مکتب توحید بر اساس مال و ثروت برقرار نیست، گفت: چون ابولهب و همسرش از بزرگان قریش بودند، درباره قدرت و موقعیت اجتماعی با رسول خدا(ص) سخت مبارزه می کردند و سوره تبت در توفیق به تحقیر آنان نازل شد و سخت به جهت ملامتشان آنان را نفرین و تحقیر کرد و شخصیتشان را در هم شکست.

استاد سطح خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که ابولهب در نهایت مورد تحقیر قرار گرفت، ثروت ابولحب نابود، دست هایش بریده و بساطش در هم شکسته شد، تصریح کرد: در صورت پایبندی به ارزش های جاهلی سرانجام در روز قیامت و معاد همه چیز همچون آتش جهنم تنبیهی شده و ثروت، قدرت و زندگیتان را نابود می کند.

ارزش های توحیدی مبتنی بر کرامت و تقوا است

آیت الله زنجانی با بیان این که ثروت و قدرت ابولهب نابود شد زیرا که پایبند به تفکر جاهلی بود، بیان کرد: بر اساس بیان نبی مکرم اسلام(ص) ارزش توحیدی بر اساس کرامت و تقوا نه بر اساس مال و وابستگی های اجتماعی است و با این دیدگاه می بینیم که ارزش های جاهلی باید مبارزه با کفر و شرک هستند.

وی با بیان این که پیامبر(ص) در راستای تغییر ارزش های جاهلی به ارزش های توحیدی و کرامتی که توحید در انسان ها ایجاد می کند تلاش زیادی کردند، اظهار کرد: تبت را زیان منجر به خسارت معنا کرده اند اما در تفسیر امام جعفر صادق(ع) آمده است که تبت یدا ابو لهب به معنای دور شدن از رحمت واسعه الهی است.

تقرب به خدا عامل تشکیل ولایت و کرامت در سایه توحید است 

استاد سطح خارج حوزه علمیه خراسان افزود: در حقیقت تبت به معنای دوری از رحمت خداوند است و امت پیامبر(ص) از رحمت خداوند دور نیستند تا آنجا که حتی قربت و نزدیکی به خدا سبب می شود انسان توحیدش خالص شود.

آیت الله زنجانی با بیان این که نزدیکی به خدا سبب می شود تا ولایت و کرامت در سایه توحید برای انسان ها شکل بگیرد، بیان کرد: مراد از نفرین در سوره تبت دورماندن از رحمت خداوند و زنده شدن ارزشهای جاهلی در وجود آنان است که این دیدگاه با محتوای سوره و اهدافی که در آغاز بعثت پیامبر مطرح شده سازگاری دارد.

خداوند در سوره تبت، بشریت را به صراط مستقیم هدایت می کند

وی با بیان این که مراد از تبت یدا ابی لهب، نابودی نفس ابی لهب است و وی با وجود به ورود به آتش جهنم، مستمرا در آن می سوزد، گفت: به همسر او نیز حمال الحتب می گویند چراکه خوارها را جمع کرده و بر سر مسیر پیامبر می ریخت و یا بیان رسول خدا(ص) را طور دیگری با مشرکین مطرح می کرد تا دایره شرک افروزی توسعه و بسط پیدا کند.

استاد سطوح خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که درگیری پیامبر با بنی امیه از آغاز بعثت بوده و جبهه گیری را از همان ابتدا در برابر رسول خدا(ص) آغاز کردند، گفت: در تفسیر مجمع البیان شأن نزول مطابق و سازگار با این مطالب است.

آیت الله زنجانی با بیان این که در سوره تبت ارزش های موجود بر اساس توحید بوده و خداوند متعال در این سوره شریف ما را به صراط مستقیم هدایت و راهنمایی می کند، یادآور شد: صراط مستقیم جایگاه آنانی است که مورد توجه حضرت حق، انبیا، شهدا و صدیقین بوده و  مورد عنایت ذات اقدس الهی قرار دارند که این مسیر مسیر توحید است.

ارزش های تقوایی زائیده توحید و یگانگی خداوند است

وی با بیان این که ارزش هایی تقوایی زاییده توحید هستند، اظهار کرد: سوره تبت اشاره به ابولهب عموی پیامبر دارد اما ارزش های توحیدی در یکطرف و در طرف دیگر مال اندوزی و وابستگی های طائفه ای در مکتب توحیدی عامل نابودی افراد می شوند.

استاد سطح خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که ارزش های دنیایی متکی به پول و وابستگی باندی است، تصریح کرد: حلال شدن ظلم و تجاوز یکی از همین ارزش های جاهلی است که در عصر ابولهب دیده شد./864/201/ب2

ارسال نظرات