۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۴۸۴۹۵۷
آیت الله خاتمی در نشست خبری تشریح کرد؛

جزئیات اجلاسیه خبرگان در تهران/ مجلس مصوبه اخیر حقوق مدیران را پس بگیرد/ آیین نامه انتخابات خبرگان اصلاح می شود

آیت الله خاتمی با اشاره به مصوبه مجلس درباره حقوق مدیران گفت: قبل از اینکه مصوبه به شورای‌نگهبان برود خود مجلس باید پس بگیرد و اگر بر این موضع ایستادند، شورای‌نگهبان باید به وظیفه قانونی خود عمل کند.
 آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی سخنگوی هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز در نشستی رسانه ای با خبرنگاران که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، جزئیات و برنامه های دومین اجلاسیه رسمی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را تشریح کرد.

برنامه های اجلاسیه خبرگان تهران

وی افزود: دومین اجلاس این دوره از خبرگان سه شنبه و چهارشنبه در محل مجلس شورای اسلامی قدیم برگزار می شود که در ابتدا پس از تلاوت آیات قرآن کریم نطق آیت الله جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری را خواهیم داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که بعد از سخنان رییس مجلس خبرگان، نطق های پیش از دستور راخواهیم داشت، اظهار کرد: در این بخش 4 نفر از اعضای خبرگان با وقت قبلی هرکدام حداکثر به مدت 15 دقیقه نطق خود را ایراد می کنند.

وی ادامه داد: در نخستین دستور اجلاس کمیته تدوین بیانیه پایانی مجلس خبرگان شکل می گیرد  و پیش نویسی در اختیار عزیزان خبرگان قرار خواهد گرفت که آن ها نظرات خود را در حاشیه پیش نویس بیان می کنند و کمیته به تدوین بیانیه به می پردازد.

آیت الله خاتمی با بیان این که بندهای بیانیه به تصویب مجلس خبرگان می رسد، ابراز داشت: بر اساس نظرات اعضا بخش پایانی اجلاس قرائت بیانیه پایانی است که حاصل نظرات خبرگان به شمار می رود، این گونه نیست که هیأت رییسه چیزی را به عنوان بیانیه تنظیم کند بلکه آنچه به عنوان بیانیه پایانی مطرح می شود حاصل نظر اعضای خبرگان است.

وی  با اشاره به روند انتخاب موضوع و مهمانان اجلاس ها عنوان کرد: در این اجلاس دو مهمان داریم، ماده 52 می گوید  به منظر آگاهی مستمر اعضای خبرگان نسبت به تحولات مهم داخلی و جهانی به ویژه در زمینه مسائل سیاسی، فرهنگی، مدیریتی، امنیتی و اقتصادی کمیسیونی به نام کمیسیون سیاسی اجتماعی مرکب از 9 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی البدل تشکیل می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کار کمیسیون سیاسی و اجتماعی این است که با تشکیل جلسات با حضور نخبگان و مسؤولان مسائل مهم داخلی و جهانی که به نحوی به انجام وظایف خبرگان مربوط می شود را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به هیأت رییسه می دهند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه کمیسیون های خبرگان در این دوره بسیار فعال بودند به ویژه کمیسیون سیاسی اجتماعی که فعالیت با نشاطی داشته است، در تبصره دوم ماده 52 آمده کمیسیون موظف است حداقل یک ماه قبل از تاریخ هر اجلاسیه موضوعات مهم داخلی یا جهانی و گزارشات مربوطه که لازم است در اجلاسیه خبرگان مورد بررسی قرار گیرد به هیأت رییسه پیشنهاد کند.

معیشت مردم و مسأله فضای مجازی در اجلاس خبرگان بررسی می شود

سخنگوی  هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کمیسیون سیاسی اجتماعی در این دوره چند موضوع را مطرح کردند، گفت: یکی مسأله معیشت مردم و مسائل اقتصادی به ویژه اقتصادی مقاومتی است که در هفته های پایانی سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل قرار داریم.

وی افزود: موضوع دیگر مسأله فرصت ها و بحران های فضای مجازی است، موضوعات دیگری هم پیشنهاد شده بود اما این دو موضوع مورد توجه هیأت رییسه قرار گرفت، قرار شد در جلسه نخست سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا موضوع اقتصاد مقاومتی و مشکلات معیشتی مردم را پی بگیرند، از این جهت این سردار را دعوت کردیم که در عرصه ساماندهی به معیشت محرومان کارهای بسیار ارزنده و فاخری صورت دادند که هنوز بسیاری از مردم ما در جریان نیستند.

آیت الله خاتمی با بیان این که مهمان دیگر که درباره فضای مجازی صحبت خواهد کرد دکتر تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی است، اظهار داشت: شورای عالی فضای مجازی از نهادهایی است که رهبر معظم انقلاب تشکیل دادند که اعضای مشخص داشته و جایگاه قانونی فرا دستی دارد؛ شیوه سخنرانی این گونه است که مهمان یک ساعت وقت دارد که مطالب خود را ایراد کند و بعد از آن 5 نفر از اعضای خبرگان هر کدام  به مدت 10 دقیقه در رابطه با نطق سخنران مطالب خود را بیان می کنند، عصر چهارشنبه هم بیانیه پایانی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح آیین نامه انتخابات مجلس خبرگان ادامه داد: ما در پی اصلاح آیین نامه انتخابات خبرگان هستیم، این کار مربوط به کمیسیون آیین نامه می شود، یک تحول جدی در این عرصه باید صورت گیرد چون قوانین مربوط به خبرگان را طبق قانون اساسی خود خبرگان تصویب می کنند، درباه اصلاح این آیین نامه شروع به کار شد اما به این اجلاس نرسید، امیدواریم در اجلاس آینده این آیین نامه تکمیل و به صحن علنی عرضه شود که جدا آیین نامه انتخاب نیاز به به تجدید نظر داشت که روند آن آغاز شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که در مدت برگزاری اجلاس یک نشست صمیمی هست که اعضای خبرگان در ضیافت رییس مجلس خبرگان شرکت می کنند، ابراز داشت: این ضیافت در دوره های سابق و اسبق و رؤسای گذشته خبرگان هم بود که ضیافتی کاری به شمار می رود و اعضای خبرگان نظرات و دیدگاه های خود را هر کدام به مدت 5 دقیقه بیان می کنند.

وی عنوان کرد: این دیدگاه ها از سوی هیأت رییسه جمع بندی می شود و مسائلی که مربوط به مسؤولان است برای آنان فرستاده شده و پیگیری می شود، در نطق های قبل از دستور و این ضیافت هیچ سخنی بدون پیگیری نیست، اگر مسأله ای باشد به مسؤولان می فرستیم تا پاسخ دهند تا کنون هم این گونه بوده است.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: تعداد جلسات هیأت رییسه و کمیسیون ها از ابتدای دوره که در خرداد امسال شروع شد تا کنون 71 جلسه بوده است، کمیسیون سیاسی اجتماعی در این مدت 17 جلسه با موضوع اقتصاد مقاومتی، فضای مجازی و نفوذ داشته است؛ به موکلان اعضای خبرگان می گوییم که نمایندگان آن ها در عرصه های کاری که به آن ها سپرده شده جدی هستند و در جلسات به صورت فعال شرکت می کنند و وظیفه خود را انجام می دهند.

دیدار خبرگان ملت با رهبر معظم انقلاب

وی اضافه کرد: روز پنجشنبه همانند گذشته ابتدا زیارت مرقد مطهر امام راحل عظیم الشأن را داریم که در این زیارت رییس خبرگان یا نواب رییس صحبتی کوتاه خواهند داشت، این رفتن نماد است که اعضای مجلس خبرگان رهبری خود را مکلف به بیعت با امام راحل می دانند و در کنار مرقد ایشان تجدید بیعت می کنند و پیمان می بندند که راه نورانی و درخشان حضرت امام را دنبال خواهند کرد، سپس اعضای خبرگان به دیدار با رهبر معظم انقلاب خواهند رفت و ایشان رهنمودهایی که مربوط به خبرگان و کشور است را می فرمایند و به این ترتیب اجلاس دم مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم به پایان می رسد.

آیت الله خاتمی در بخش دیگر سخنان خود با تقدیر از حماسه آفرینی ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن گفت: از زبان اعضای خبرگان بابت راهپیمایی با شکوه مردم در 22 بهمن تشکر می کنیم، این حضور واقعا حماسه بود، هر سالی که انقلاب می گذرد با مشکلاتی که برای مردم درست می کنند این بیعت معنادارتر می شود؛ مشکلات معیشتی مردم جدا مایه رنج اعضای خبرگان است.

وی افزود: ایردات و گله هایی هم که مردم دارند درست است اما بصرت مردم به گونه ای است که مسائل را تفکیک شده می بینند و جایی که پای انقلاب و دفاع از ارزش های انقلاب باشد با تمام وجود به صحنه می آیند و از انقلاب بزرگ اسلامی خود دفاع می کنند و حضوری مؤثر خواهند داشت، این حضور پشتوانه اقتدار نظام اسلامی است.

بخش دوم نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران با آیت الله خاتمی اختصاص داشت.

سخنگوی هیأت رییسه خبرگان در پاسخ سؤالی مبنی بر این که با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اعلام موضع خبرگان در مسائل کشور آیا در این اجلاس چنین رویه ای وجود دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب این مطلب را در دیدار با اعضای خبرگان فرمودند که علاوه بر بیانیه قطعنامه هم داشته باشید و از مسؤولان حتی از رهبری طلب کنید.

وی افزود: پیش نویس بیانیه تهیه شده اما مسأله قطعنامه و مواد آن در جلسه هیأت رییسه که قبل از تشکیل اجلاس خواهند داشت در این زمینه تصمیم گیری می شود.

آیین نامه انتخابات خبرگان باید اصلاح شود

آیت الله خاتمی تغییر آیین نامه انتخابات خبرگان را امری ضروری دانست و اظهار داشت: چند از مطالب این است که مجلس شورای اسلامی برای نام نویسی کفی را تعیین کرده است اما چنین چیزی در مجلس خبرگان رهبری در آیین نامه فعلی که هنوز اصلاح نشده وجود ندارد، از عجایب بود کسی که صلاحیت مدرکی برای نام نویسی در مجلس نداشت اعلام کرده بود که برای خبرگان نام نویسی می کنم.

وی ادامه داد: این خلأ در آیین نامه فعلی وجود دارد که باید اصلاح شود، مسأله دیگر سن است، این که کف و سقف سن یک خبره چقدر باید باشد باید مشخص شود، ترکیب مجلس خبرگان رهبری باید به گونه ای باشد که وقتی انتخاب حساس و کلیدی را انجام دادند مردم اعتماد کنند، بین مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان فرق است، مجلس با زندگی مردم سروکار دارد اما خبرگان می خواهد انتخابی داشته باشد که کلان ترین انتخاب در نظام جمهوری اسلامی ایران است، مجلس خبرگان در این عرصه باید راهکار بایسته را بیندیشد، طرح اصلاح قانون انتخابات خبرگان دارای 36 ماده و 24 تبصره است که در حال بررسی در کمیسیون آیین نامه بوده و امیدواریم به اجلاس آینده برسد.

مسؤولی که در برابر مواضع ولایت موضع بگیرد مشروعیتش زیر سؤال می رود

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پاسخ به این که نظر شما درباره موضع گیری یکی از مسؤولان کشور علیه جایگاه رهبری چیست، ابراز داشت: در قانون اساسی کشور ولایت فقیه یک قانون بوده و یک تئوری نیست، همه مسؤولان باید پایبندی خود را به قانون اساسی با اطاعت از ولایت فقیه و رهنمودهای آن نشان دهند.

وی عنوان کرد: اگر واقعا مسؤولی بخواهد در برابر مواضع ولایت موضع بگیرد مشروعیتش زیر سؤال می رود منتهی این امر باید اثبات شود، نمی شود با صرف گفتن یک جمله انتزاع مخالفت شود؛ قانون اساسی می گوید تصمیم گیری کلای در مسائل سیاست داخلی و خارجی با ولی فقیه است، امیدواریم که مسؤولان به ویژه مسؤولان سه قوه در عمل همراهی خود را با ولایت برای مردم اثبات کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در عرصه شعار چیزی در این زمینه کم نداریم اما آنچه مردم می خواهند عمل است، در زمینه تمدید تحریم های ده ساله رهبر معظم انقلاب فرمودند نقض برجام است و مقابله خواهیم کرد و مسؤولان سه قوه همین موضع را گرفتند، ما چنین جیزی می خواهیم و این به مصلحت کشور، انسجام داخلی و اقتدار در برابر دشمنان است.

وی در پاسخ به این که آیا مجلس خبرگان برای روز مبادا از الان بررسی ها را آغاز کرده است یا همان زمان بررسی می کند، اضافه کرد: کمیته ای در کمیسیون اصل 107 و 109 در این زمینه تشکیل شده و مسأله ای جدیدی نیست و حداقل بیش از 20 سال است.

سخنگوی هیأت رییسه مجلس خبرگان با بیان این که این موضوع مربوط به الان نیست، گفت: در یکی از دیدارهای اعضای خبرگان که تقریبا 15 سال پیش با رهبر معظم انقلاب داشتند ایشان فرمودند باید در آستین خود 10 رهبر داشته باشید و بر اساس این تدبیر رهبری کمیته ای کاملا محرمانه تشکیل شد، به صورت کاملا محرمانه اشخاصی که می توانند در مظان این جایگاه باشند بحث و بررسی می شوند.

وی افزود: این مسائل کاملا محرمانه بوده و فقط اگر رهبر معظم انقلاب خواهند در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت و هیچ کس دیگری این مطالب را نمی داند، این گونه نیست که به هنگام بحران که ان شاءالله ملت ما آن بحران را نبینند تصمیم گرفته شود.

 مجلس مصوبه اخیر حقوق مدیران را پس بگیرد

آیت الله خاتمی با اشاره به بررسی مسأله نفوذ در خبرگان اظهار داشت: چندین بار در بیانیه ها خطر نفوذ مطرح شده و در یکی از جلسات کمیسیون سیاسی اجتماعی در رابطه با استراتژی نفوذ با حضور کارشناسان امنیتی بحث شده که اصل بر محرمانه بودن مطالب اجلاس ها و کمیسیون ها است مگر این که هیأت رییسه مجوز پخش و نشر بدهند.

وی در پاسخ به این که با توجه به تحولات جهان اسلام و منطقه خبرگان چه برنامه ای برای بررسی آن در این اجلاس دارد، ادامه داد: در اجلاس های خبرگان به مسائل مهم تر و فوری تر می پردازیم، در اجلاس های سابق مسؤولان دولتی و غیر از آن دعوت می شدند تا در این عرصه صحبت کنند اما در زمینه مسائل داخلی معیشت مردم برای ما بسیار مهم است که مجلس خبرگان نمی تواند از این مسأله عبور کند از این رو در اجلاس بررسی می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: در زمینه فضای مجازی هم اگر درست تدبیر نشود فضای مجازی فضای جنگ علیه نظام اسلامی خواهد شد، برخی فضای مجازی را عرصه ای برای مبارزه با اسلام، ارزش های دینی و نظام اسلامی قرار دادند که این نیاز به بحث و ارزیابی دارد تا بررسی شود چگوه جلوی خطر را می توان گرفت؛ اگر فضای مجازی درست تدبیر نشود قتلگاه اخلاق، اعتقادات، ارزش های اخلاقی و ارزش های سیاسی نظام خواهد شد.

وی در پاسخ به این که آیا مصوبه اخیر مجلس و فسادهای اقتصادی سبب ناامیدی و بدبین شدن مردم نسبت به نظام نمی شود، عنوان کرد: باید مسائل را همه جانبه دید، ارزش ها و ارمغان هایی که انقلاب اسلامی داشته ببینیم و در کنار آن مشکلات را هم مشاهده کنیم، آنچه که انقلاب به مردم در عرصه استقلال کشور عرضه کرده بسیار مهم است؛ ایران پس از پیروزی انقلاب استقلال به معنای واقعی را دید.

مردم از حقوق های نجومی رنجیده خاطر هستند

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: اقتدار سیاسی کشور بسیار مهم است و امروز ایران اسلامی در منطقه حرف اول را می زند و در عرصه جهانی تأثیرگذار است، همچنین پیشرفت های بسیار علمی، پزشکی، هسته ای، هوافضا و نانوفناوری و عرصه های دیگر داشته و تحول گسترده ای در این کشور پیدا شده است.

وی اضافه کرد: همین مردم سالاری دینی که مردم به صحنه می آیند و سرنوشت سیاسی خود را رقم می زنند در 57 سال حکومت سیاه پهلوی نبوده است، این ها را هم باید در کنار مشکلات دید؛ قوه مقننه یکی از قوای سه گانه مورد احترام مردم و به تعبیر حضرت امام نماد مردم سالاری دینی است.

سخنگوی هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در زمینه حقوق مدیران  گفت: با توجه زخم کهنه حقوق های نجومی انتظار نمی رفت مجلس چنین مصوبه ای در زمینه حقوق های مدیران داشته باشد، همانگونه که باید مجلس را احترام کرد انتظار است که نمایندگان و مجلسی ها حریم مجلس را حفظ کنند.

وی افزود: حفظ حریم به این است که واقعیات بیرونی را ببینند و بدانند که مردم از حقوق های نجومی رنجیده شده اند، آن وقت ما در مجلس ببینیم یک حقوق کلان این چنینی برای مدیران تصویب شده است؟ امیدواریم قبل از این که این مصوبه به شورای نگهبان برود خود مجلسی ها پس بگیرند و اگر هم بر این موضع ایستادند از شورای نگهبان انتظار است که در این عرصه به وظیفه قانونی خود عمل کنند./1323/ 200/ص

ارسال نظرات