۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۴۷۵۰۷۵
عطوان مطرح کرد؛

ناامیدی همپیمانان عرب از تغییر موضع ترکیه درباره دولت سوریه

سردبیر روزنامه رای الیوم در واکنش به تصریحات معاون نخست وزیر ترکیه درباره بشار اسد، این مساله را چرخش آنکارا در خصوص دولت سوریه دانست و نوشت: این موضع آمریکا بدون شک همپیمانان عرب این کشور را ناامید کرد.
عبدالباري عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری، عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر برجسته عرب در مقاله ای نوشت: اعترافات 'محمد شمشک' معاون نخست وزیر ترکیه در خصوص اینکه راه حل بحران سوریه بدون بودن بشار اسد در قدرت غیرواقعی به نظر می رسد، غافلگیر کننده نبود، چرا که رفتارهای دولت ترکیه و سیاست هایی که سران آنکارا در شش ماه گذشته در پیش گرفته اند، واقعیت این امر را اثبات می کند.

وی افزود: معاون نخست وزیر ترکیه (در نشست داووس) تصریح کرده که باید پراگماتیک عمل کرد و به واقعیت ها توجه داشت که به طور کلی تغییر کرده به همین دلیل ترکیه نمی تواند بر اصرار خود برای رفتن اسد و حل بحران سوریه بدون او ادامه دهد چرا که این واقع گرایانه نخواهد بود.

سردبیر روزنامه رای الیوم در خصوص سخنان این مقام ترک، نوشت: با توجه به تجربیات وی در خصوص سیاست های ترکیه هیچ موضع گیری بدون برنامه ریزی قبلی و دستور العمل هایی رسمی از سوی شخص 'رجب طیب اردوغان' رییس جمهور ترکیه و در راستای تغییری بنیادین در خصوص پرونده سوریه ممکن نیست؛ بنابراین آقای شمشک نیز مسؤول ابلاغ این موضع ترکیه بود و انتخاب مجمع اقتصادی جهان در داووس به این دلیل بود که جمع زیادی از مسؤولان کشورها، متخصصین و رسانه ها در آن حضور داشتند.

عطوان همچنین معتقد است که رفتن 20 گروه از گروه های مسلح سوریه به آستانه و نشستن پشت میز مذاکرات در مقابل هیاتی از دولت سوریه به ضمانت ترکیه و روسیه همین چرخش را نشان می دهد، کما اینکه موضع سیاسی ترکیه درخصوص بحران سوریه تغییر کرده است.

وی در همین راستا افزود: این در حالی است که اردوغان و گروههای مسلح در شش سال گذشته دایم بر این موضع تاکید داشتند که آنها هرگز با دولت سوریه که 'در بحران سوریه مقصر است'، گفت وگو نخواهند کرد و هر طور شده این دولت را چه مسالمت آمیز و چه با جنگ کنار خواهند زد و هرکس که گفت وگو با نظام سوریه را مطرح کند، خیانتکار و مستوجب مجازات است.

به نوشته ایرنا، عطوان افزود: ترکیه بازیگر اصلی در بحران سوریه بود و زمانی که به این مساله پی برد که سقوط نظام سوریه امری غیر واقع گرا است و حمایت از مخالفان مسلح این کشور، حمایت او (اردوغان) از تروریسم را منعکس کرده و باعث انزوای او است، که موجب تصمیم (اردوغان) به عقب گرد از موضع خود در پرونده سوریه شد.

سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه نوشت: بدون شک همپیمانان عرب ترکیه کسانی که او را به باتلاق سوریه کشاندند و اردوغان را تحریک کرده و احیای پادشاهی عثمانی و رهبری جهان اسلام را در سر وی پروراندند با این چرخش ترکیه در خصوص سوریه غافلگیر و ناامید خواهند شد، اما یک چیز را باید در نظر داشت که این عقب گرد و توبه به همین زودی در شرایط کنونی از سوی روسیه مقبول نخواهد افتاد، چه بسا سوریه با آن موافقت کند./847/ب102/د

ارسال نظرات