۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۴۷۲۱۶۷
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی مطرح کرد؛

تأثیر تقویت نماز جمعه بر وضعیت عبادی و سیاسی جامعه

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: هر اندازه نمازهای جمعه با شکوه و جمعیت بیشتری برگزار شود از لحاظ عبادی و سیاسی وضعیت شهر و منطقه را تقویت می کند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بعد از ظهر امروز در شورای اداری چایپاره، اظهار داشت: پیامبراکرم(ص) هنگام معراج و زمان ورود به بهشت فرشتگانی را مشاهده فرمودند که از آجر نقره و طلا مشغول ساخت بنایی هستند که گاهی کار میکنند و گاه از کار دست میکشند، از آنان درباره مکث در کار سوال کردند، فرشتگان گفتند که ما منتظر مصالحی هستیم که ذکر مومن در دنیا است، هر گاه ذکر بگویند ما کار را ادامه می دهیم و هر گاه دست بکشند، ما بی مصالح میمانیم.

وی افزود: بر اساس چنین روایاتی بهشت را انسان با عمل صالح خود میسازد و بر عکس آن هم درست است، عمل ما اگر زشت و شیطانی باشد به عذاب الهی تبدیل میشود، پس بهشت یا جهنم چیزی به غیر از نتیجه و محصول اعمال ما در این دنیا نیست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تاکید بر انجام عمل برای خدا، گفت: پیامبر اکرم(ص) به ابوذر توصیه فرمودند که همه کارهای زندگی خود را برای خدا انجام دهد، انسان میتواند در منزل، مغازه و محل کار خود همه کارهای خود را با هدف رسیدن به رضایت الهی انجام داده و در مسیر حق عمر خود را صرف کرده و دنیا و آخرت خود را آباد کند.

وی در ادامه ضمن تقدیر از فعالیت و تلاش امام جمعه سابق چایپاره، خاطرنشان کرد: حجت الاسلام ابراهیمی سالها است که در این شهر تلاش کرده و برای هدایت مردم می کوشند، همه مردم ما انسان های نجیبی هستند و از خصوصیات استثنایی آنان سلیم النفس، اهل آرامش، ولایی و متدین بودن است.

امام جمعه ارومیه با اشاره به این موضوع که حجت الاسلام ابراهیمی از سکنه چایپاره نبوده و با هدف خدمت به خلق الله از شهر دیگری به این شهر مهاجرت کرده بودند، افزود: از شهر دیگری آمدن و در چنین شهرهای کوچک و مرزی خدمت کردن، تلاش و مجاهدت است و حجت الاسلام ابراهیمی که از شهری دیگری به چایپاره آمده بودند به دلیل مشکلاتی مجبور به ترک این شهر هستند.

وی ضمن معرفی حجت الاسلام رسول جمشیدی به عنوان امام جمعه جدید چایپاره، گفت: وی در قم تحصیل کرده و دکترای علوم حوزوی را به دست آورده اند، امید است که با حضور در این شهر و حمایت دیگر علما و مسؤولان اتفاقات خوبی را در زمینه تبلیغ علوم دینی در این شهر شاهد باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی یادآوری کرد: اقداماتی در زمینه ایجاد حوزه علمیه در این شهر شده است و لازمه حفظ دین تقویت حوزه های علمیه برای تربیت عالمی شایسته و توانا است تا فرزندان و نسل های بعدی مومن تربیت شوند.

وی با اشاره به نقش اقامه نماز جمعه در وضعیت سیاسی و فرهنگی مناطق مختلف، تصریح کرد: نماز جمعه از اهمیت بسیاری برخوردار است و پس از هجرت به مدینه نخستین اقدام پیامبراکرم(ص) برگزاری نماز جمعه بود که از دو خطبه مباحث دینی و سیاسی تشکیل شده و خدای متعال به صورت رسمی امت اسلامی را به حضور در نماز جمعه و شتافتن به سمت این فریضه عبادی و سیاسی دعوت فرموده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: نماز جمعه در زمان غیبت واجب تخییری است، اما در زمان حضور امام معصوم(ع) واجب عینی است و حتی باید زندانیان را تحت تدابیر امنیتی برای حضور در نماز جمعه به مصلا آورد.

وی به اجر عظیم حضور در نماز جمعه اشاره و اضافه کرد: در روایتی است که فرشتگان بر در مصلا اسامی همه نمازگزاران را ثبت می کنند و هر اندازه نمازهای جمعه با شکوه و جمعیت بیشتری برگزار شود از لحاظ عبادی و سیاسی وضعیت شهر و منطقه را تقویت می کند.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: در سوره اسراء خدای متعال به پیامبر اسلام(ص) برای موفقیت سه نوع دستور می دهد که اگر مسؤولان ما نیز به این دستورات عمل کنند در هر مقطعی موفق عمل می کنند.

وی اقامه نماز شب و احیا بخشی از شب برای نجوا با خدای متعال را نخستین فرمان الهی برای رسیدن به درجه مقربین و موفقیت در کارها عنوان و تصریح کرد: اگر عبادت شبانه و تجدید عهد با خدای متعال نباشد کسی نمی تواند به مقام مقربین درگاه الهی رسیده و موفق عمل کند و این از نعمات الهی است که به انسان بدون هیچ واسطه و وقت قبلی فرصت راز و نیاز می دهد.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه شرط تداوم و حفظ عملی را انجام خالصانه آن برای رضایت الهی دانست و گفت: مدیری که با خدای متعال ارتباطی نداشته باشد، هر چند که ممکن است مدتی از طریق ظاهر سازی موفق شود، اما به زودی شکست خورده و از یادها می رود.

وی عمل صادقانه و طلب هر نعمتی از خدای متعال را دو عامل دیگر در موفقیت دنیوی و اخروی انسان بر اساس آیات و روایات عنوان و اضافه کرد: مدیر و مسؤول باید ظاهر و باطن عمل او یکی باشد و انسان از خدای متعال برای رسیدن به مال، مقام و هر جایگاه دیگری کمک بگیرد.

گفتنی است، در این مراسم از زحمات حجت الاسلام ابراهیمی، امام جمعه سابق چایپاره تجلیل و حجت الاسلام جمشیدی به عنوان امام جمعه جدید این شهر معرفی شد./201/936/ب1

ارسال نظرات