۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۴۷۰۴۸۴
استاد حوزه علمیه معصومیه شهرضا:

ترویج قرآن در مدارس مهم‌‌ترین اصل آموزشی است

استان حوزه علمیه معصومیه(س) شهرضا گفت: یکی از مهمترین نیازهای فرهنگی جامعه ترویج فرهنگ قرآنی است اما لازم است این اقدام از مدارس و با تعلیم دانش آموزان آغاز شود.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، اکرم یزدانی، امشب در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه(س) شهرضا عنوان کرد: تعلیم علوم و معارف دینی یکی از با ارزشترین اقداماتی است که طلاب علوم دینی انجام می‌دهند، طلاب مدارس علیمه در کنار ترویج معارف الهی در جامعه و بیان دانشهای دینی برای مردم، علوم و معارف دینی را به علاقه مندان به فراگیری از دانشها اموزش می‌دهند و به این وسیله از فراموشی یا انزوای این علوم جلوگیری می‌کنند.

وی اظهار کرد: معارف اسلامی بر اساس تعالیم و آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) تنظیم شده و دانشمندان و علمای بزرگ جهان اسلام در طول سالیان مختلف این دانشها را گردآوری و در قالب کتابهای معتبر تفسیری، روایی و سایر کتابهای معارف اسلامی تنظیم کرده‌اند، ما به عنوان میراث داران این گنجینه ارزشمند و به عنوان افرادی که رسالت خطیر نشر این معارف به آنها سپرده شده باید این منابع را حفظ و به دیگران آموزش دهیم.

استاد اصول و ادبیات عرب مدرسه علمیه معصومیه(س) شهرضا ادامه داد: قرآن کریم مهمترین و با ارزشترین منبع علوم اسلامی است که آیات و دستورات الهی در آن وجود دارد، قرآن کریم در طول تاریخ ملاک صحت و اعتبار علوم و دانشهای مختلف بوده و دانشمندان بسیاری با الهام از تعالیم آسمانی این کتاب علوم و معارف جدیدی را ایجاد کرده‌اند که امروز به عنوان ذخیره دانشهای بشری محسوب می‌شود.

یزدانی بیان کرد: قرآن همیشه زنده است و نیازهای انسان را مورد توجه قرار می‌دهد، این کتاب آسمانی در هر زمانی می‌تواند بهترین نسخه در سعادت انسانها باشد و مشکلات فکری، روحی و عاطفی را حل کند، آنچه که امروزه از آن به عناون معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی یاد می‌شود و جوامع بشری را به خود مشغول کرده است در نتیجه بی توجهی به تعالیم این کتاب ارزشمند و دستورات خداوند است.

وی اضافه کرد: قرآن کریم چشمه جوشان معارف و هدایت است اما برای دستیابی به این معارف، باید در این کتاب تدبر کنیم، قرآن کریم نیز در آیات و روایات بسیاری افراد را تحقیق و تفکر در آیات الهی در جهان خلقت و بیان خداوند در این کتاب امر کرده است زیرا اندیشیدن در قرآن مجید سرچشمه درک معارف و حقایقی است که باید در جامعه انسانی در دو بخش فردی و جمعی اجرا شود.

استاد حوزه علمیه معصومیه(س) شهرضا عنوان کرد: طلاب علوم دینی وظیفه دارند با تلاش و مجاهدت در مسیر فراگیری داشنهای قرآنی و تعالیم اسلامی این علوم را آموخته و به دیگران نیز منتقل کنند و با توجه به اینکه یکی از مهمترین نیازهای فرهنگی جامعه ترویج فرهنگ قرآنی است، لازم است این اقدام از مدارس و با تعلیم دانش آموزان آغاز شود.

یزدانی گفت: برای اینکه بتوانیم فرهنگ قرآن را در مدارس ترویج دهیم باید ببینیم در قرآن چه موضوعاتی درباره زندگی امروزی مطرح شده است که ما هنوز از آن غافل هستیم، از جمله طرحهایی که در مدارس درباره آموزش قرآن کریم و ترویج فرهنگ قرآنی می توان انجام داد این است که، به دانش آموزان درباره اهمیت قرآن و احکام و معارف آن آگاهی داده و ضرورت مراجعه به متون اسلامی برای حل مشکلات جامعه برای آنان تبیین شود.

وی اضافه کرد: از جمله دیگر کارها انجام برنامه‌هایی مانند بازی و نمایش و بیان حکایت است که در دانش آموزان علاقه به قرآن ایجاد کند، البته ترغیب افراد به قرآن و فرهنگ سازی آن تنها نباید در مدرسه باشد، بلکه باید این کاراز محیط خانواده و با همکاری والدین شروع شود یعنی با عمل کردن والدین به پیام های قرآن شوق و ذوق بچه‌ها را نیز افزایش دهند.

استاد حوزه علمیه معصومیه(س) شهرضا گفت: در برنامه‌های قرآنی نباید تنها به خواندن قرآن اکتفا کرد بلکه باید در معانی آن تدبر کرده و تفاسیر این کتاب مقدس نیز مطالعه شود، البته بیان معارف قرآنی برای دانش آموزان باید به زبان ساده و با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان باشد./202/868/ب1

ارسال نظرات