۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۴۶۸۹۱۱
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی خبرداد؛

آماده سازی 200 پایان نامه و 450 مقاله علمی از سوی پژوهشگران مرکز تخصصی قضا

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی از تولید و آماده سازی 200 پایان نامه و 450 مقاله علمی از سوی پژوهشگران مرکز تخصصی قضا خبرداد و گفت: این کارهای پژوهشی در کنار دوهزار نشریه علمی گنجینه ای از منابع علمی را فراهم کرده است.
رفعتی ویرایش شده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی در مراسم تجلیل از پژوهشگران این مرکز که شامگاه امروز در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه حوزه باید از سال نخست تحصیلی آموزش خود پژوهش محور شود، اظهار داشت: باید طلاب مراکز تخصصی تحصیلات شان به سمت پژوهش محوری برود همچنانکه از قدیم سنت علمای سلف حوزه این چنین بوده است.

وی افزود: به ویژه مرکز قضا و مجامع علمی دیگری که در زمینه مباحث حقوقی و فقهی فعالیت می کنند به این نتیجه رسیده اند که ما در این رشته نیاز به یک تحول و تولید علم داریم.

ضرورت اسلامی سازی علم حقوق

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان اینکه بارها رهبر معظم انقلاب نسبت به اسلامی سازی علوم انسانی تأکید کرده اند، افزود: ریشه برخی از مباحث در حقوق از تفکر سکولاریسم و غرب گرفته شده و اسلامی نیست که باید در آن تحول ایجاد شود، بنابراین دانش پژوهانی است که به صورت تخصصی در این رشته فعالیت می کنند باید در این زمینه دست به کار شوند و در غیر این صورت سمت و سوی مباحث حقوقی به اسلامی شدن نمی رود.

وی تأکید کرد: البته این مسأله از وظایف معاونت پژوهش هر مرکزی است که از توان علمی دانش پژوهان در تحقیق و پژوهش و تحول و تولید علم بیشترین بهره را ببرد؛ ما در همین مرکز از برخی اساتید دعوت کرده ایم تا طلبه در غیرساعت درسی به آنها مراجعه کرده و کارهای درسی و پژوهشی خود را دنبال کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه حوزه نیاز به پژوهش دارد و باید سمت و سوی پژوهش های حوزوی و تخصصی مباحث کاربردی شود، تصریح کرد: اگر روزی در علم اصول و فقه بحث می کردند و می گفتند اگرچه فلان مبحث ضرورتی ندارد ولی ورزش علمی است و طلاب را راه می اندازد ولی امروز دیگر وقت این حرف ها نیست، بلکه باید تحقیق و پژوهش به سمت مسائل کاربردی برود و به سمت مسائلی برود که در حوزه کمتر کار شده است.

قرارگاه موضوعات پژوهشی تشکیل شود

وی تصریح کرد: حوزه باید قرارگاهی برای موضوعات پژوهشی درست کند تا طلبه پژوهشگر ما به سمت موضوعات تکراری نرود تا موجبات تحول در علم فراهم شود و ما از طلاب این مرکز هم می خواهیم که فقط به سمت تصدی منصب قضاوت نروند بلکه تعدادی هم ممحض در مسائل علمی حقوقی شوند تا در آینده شاهد نظام سازی حقوقی و قضایی باشیم و نسل های بعدی هم از این آثار استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان اینکه آموزش و پژوهش دوبال پرواز علمی هستند، به آثار پژوهشی مرکز تخصصی قضا اشاره کرد و عنوان داشت: در مجموع کارهای فراوانی در این مؤسسه صورت گرفته است تاجایی که ما حدود 200 پایان نامه سطح سه را به عنوان گنجینه داریم که قابل استفاده است و 450 تحقیق پایانی سطح دو هم هست که برخی در حد یک پایان نامه سطح سه است، همچنین در بخش منابع علمی دوهزار نشریه پژوهشی و 11 هزار عنوان کتاب تخصصی برای طلاب پژوهشگر آماده کرده ایم.

وی با بیان اینکه امروز در حوزه بهترین اساتید دلسوزانه تدریس می کنند، ابراز داشت: ما در بخش آموزش نقص خاصی نداریم بلکه کاستی امروز ما در حوزه این است که طلبه احساس می کند که فرصت ندارد به پژوهش بپردازد چراکه درس های فقه و اصول و درس های تخصصی را دنبال کند و به تحقیق نمی رسد.

موازی کاری برخی اوقات خوب است

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی در پایان با بیان اینکه موازی کاری در کارپژوهشی خوب است، یادآور شد: البته اگر منجر به هم افزایی بشود به این صورت که در کارهای پژوهشی همدیگر را تکمیل کنیم و باید در این راه به هم کمک کنید که برای هر دو نفر مفید است؛ یکی از امتیازات در مجامع علمی پیدا کنید و برای خودتان در قوه قضائیه مقالات علمی است که در نشریات و مجلات منتشر شود./1330/202/ب3

ارسال نظرات