۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۴۶۵۵۹۰
حجت الاسلام و المسلمین تراشیون:

مهم ترین ملاک تربیت جهانی، تربیت بر محور بندگی خداوند است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه رسالت والدین بهشتی کردن کودکان است، گفت: معیار تربیت موفق و جهانی والدین، بنده پرور کردن کودک و تربیت بر محور بندگی خداوند بوده و راز بهشتی شدن انسان نیز در همین تربیت بر محور بندگی خداوند است.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه مهم ترین شاخصه تربیت اسلامی و موفق، بهشتی کردن فرزندان است، گفت: بهشتی شدن نه تنها رسالت تربیتی والدین بوده بلکه هدف از اصل خلقت انسان نیز بهشتی شدن است.

وی افزود: علت این مدعا این است که خداوند در وجود همه ما انسان ها یک فطرت پاک و خدا جو را به ودیعه نهاده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ما باید فرزندان خود را بندگان خوبی برای خدا تربیت کنیم، ادامه داد: بر این اساس رسالت تربیتی والدین بنده پروری است و شاخصه موفقیت در تربیت نیز همین رکن است؛ بنابراین والدین به جای این که می خواهند فرزندان خود را یک انسان موفق یا یک شهروند خوب تربیت کنند؛ بهتر است که آنها را بندگانی خوب برای خداوند تربیت کنند و به این ترتیب سایر مقصودهای تربیتی نیز حاصل می شود.

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون با تاکید بر اینکه محوریت تربیت کودک باید بندگی خداوند باشد، تصریح کرد: اهدافی مانند شهروند خوب شدن، پدر خوب شدن، مادر خوب شدن و یا دانشمندان خوب شدن در امر تربیت کودک اموری محوری نبوده بلکه اموری حاشیه ای است به همین دلیل با بنده پروری کودکان می توان به همه این اهداف دست یافت.

وی با بیان این که انسان اگر فرزند خود را بر مبنای بنده بودن و عبد بودن تربیت کند به این تریتب شاخصه و محور تربیت او یک تربیت جهانی و همه جانبه می شود، اظهار کرد: یکی از معیارهای اصلی تربیتی یاران امام زمان(عج) این است که بندگان خوبی برای خداوند هستند بر همین اساس اگر ما بر این محور فرزندان خود را تربیت کنیم دعای ما در یاری امام زمان(عج) اجابت خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که عده ای می گویند نباید دیگران را به زور بهشتی کرد، افزود: اگر این سخن درست بود نباید هیچ کدام از انبیا و اولیای الهی مبعوث می شدند و باید دقت کرد که یکی از اهدافی که همواره امام علی(ع) برای آن تلاش می کردند بهشتی کردن مردم بود.

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون ادامه داد: امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان در کربلا مصائب و رنج های زیادی را  تحمل کردند و تحمل این همه رنج و عذاب تنها برای دست یابی به یک هدف آن هم بهشتی کردن مردم در اعصار و زمان های مختلف بود.

وی بی هدفی و گم کردن اهداف را مهم ترین چالش جوامع انسانی امروز عنوان کرد، گفت: به همین دلیل لازم است که تربیت هدفمند باشد و با هدفمند شدن تربیت بسیاری از چالش های اجتماعی روز جوامع انسانی برطرف خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که والدین باید هدفگذاری را از همان سن سه سالگی به فرزندان خود آموزش دهند ولو این هدف حتی بازی کردن باشد، ادامه داد: والدینی که نسبت به این مساله بی تفاوت هستند کودکانی گیج و بی هدف تربیت می کنند که اگر این کودک به سن 40 سال هم برسد و از او بپرسی می خواهد چه کار کند می گوید نمی دانم و این همان بی هدفی است.

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) رضایت خداوند از انسان و سربازی امام زمان(عج) را از مهم ترین اهدافی عنوان کرد که والدین می توانند فرزندان خود را برای آن آماده و تربیت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون تعیین اهداف کوتاه مدت و مادی را برای کودک یک آسیب دانست، گفت: والدینی که به دنبال تربیت فرزندان شایسته و صالح هستند باید از همان ابتدا برای فرزندان خود آرمان های بلند اما دست یافتنی و معنوی ترسیم کنند و با ترسیم چنین آرمان هایی، همت و تلاش کودک نیز افزایش یافته و نگاه و آرمان های کودک نیز به طبع بلند و وسیع می شود.

وی با بیان این که هدفگذاری خوب رمز موفقیت در کارها است، یادآورشد: اهل بیت(ع) در زندگی همواره برای خود هدفگذاری کرده و در راستای تحقق آن اهداف نیز حرکت می کردند و ما هم به عنوان پیروان این بزرگواران وظیفه داریم که مانند آنها عمل کنیم./968/202/ب3

ارسال نظرات