۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۴۶۳۶۹۶
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا خبر داد؛

وجود بیش از 700 موقوفه در شهرستانهای شهرضا و دهاقان

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرضا گفت: در شهرستانهای شهرضا و دهاقان 741 موقوفه به ثبت رسیده است که 636 عدد از آنها متصرفی و 104 عدد از آنها غیر متصرفی است.
حجت الاسلام ابراهیمی شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام رضا ابراهیمی عصر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان شهرضا، با اشاره به آیه«الْمالُ وَالْبَنُونَ زينَةُ الْحَيوةِ الدُّنْيَا وَالْباقِياتُ الصّالِحاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَ خَيْرٌ أَمَلًا» عنوان کرد: خداوند تأکید می‌فرماید که مال و فرزندان ، زينت زندگي دنيا هستند و کارهاي ماندگار شايسته، نزد پروردگار پاداشي بهتر دارند و اميد بخشتر هستند و همانگونه که پیامبر اسلام(ص) نیز در حدیث«ِاذاَ مَاتَ اِبنَ آدَمَ انقَطَعَ عَمَلِه، اِلّا فی ثَلاثِ، صَدَقِ جاری، اُو عِلمُ یَنتَفِعَ بِه، اُو وَلَدٌ صَالِح یَدعو لَه»، وقف در زمره اعمالی است که سبب ماندگاری نام و جاودانی عمل فرد می‌شود و نام فرد را در زمره صالحان ثبت می‌کند.

وی اظهار کرد: فتوای تاریخی«موقوفات باید به حالت وقفیت باقی و عمل به وقف شود» از امام خمینی(ره) به سنّت حسنه وقف و موقوفات حیات بخشید و آن را زنده کرد، رهبر معظم انقلاب نیز می‌فرمایند«باید از طریق تشویق مردم به وقف و همچنین ادای صحیح حق واقف در مورد موقوفه‌اش، سنت وقف را بیش از پیش در جامعه ترویج کرد»؛ اولین واقف جهان اسلام پیامبر گرامی اسلام بوده که در سال سوم هجرت هفت بوستان و مزرعه و آبادی به نام "بساتین السبعه" را وقف و تولیت آن را به حضرت زهرا(س) واگذار کرد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا در بیان تاریخچه اوقاف در ایران و اسلام، اضافه کرد: سابقه وقف در ایران به قبل از اسلام برمی گردد، به طوری که نذورات و وقف اموال به آتشگاه ها و معابد در ایران باستان متداول بوده است، ایران در سال ۶۵۱ میلادی به تصرف سپاه اسلام درآمده و بنا به روایتی زمینهای آن که عنوان«مفتوح العنوه» به آن اطلاق می شد، جزو اراضی موقوفه محسوب شد، در قرون اولیه اسلامی اوقاف روند معمولی و عمومی خود را داشت، تا اینکه در نیمه دوم قرن چهارم هجری دیوان اوقاف ایجاد شد، این دیوان نقشی مشابه وزارتخانه در سازمان اداری امروز را داشت.

حجت الاسلام ایراهیمی، گفت: در دوره سلجوقیان اوقاف گسترش نسبتاً زیادی یافت و نظارت ویژه ای از طرف حکومت مرکزی بر اوقاف اعمال شد، در این دوران، مخصوصاً زمانی که خواجه نظام الملک نقش وزارت را به عهده داشت موقوفات زیادی را به ویژه برای احداث، نگهداری و اداره نظامیه‌ها به وجود آورد، در دوره مغولان به ویژه در اوایل تسلط آنان بسیاری از املاک موقوفه مصادره و به صورت املاک خالصه دولتی در آمد. ولی پس از تشرف به اسلام خود مشوق اوقاف شدند.

وی ادامه داد: بیشترین توسعه اوقاف مربوط به دوران صفویه است. در این دوران شاهان صفوی به ویژه شاه عباس اول همه اموال، رقبات و املاک خالصه را وقف کرد، به تبعیت از پادشاه بسیاری از حاکمان مناطق نیز املاک فراوانی را در سر تا سر مملکت به صورت وقف درآوردند، در این دوران بسیار از املاک، وقف مقاصد خیریه مخصوصاً وقف بقاع متبرکه و از همه بالاتر آستانه امام رضا(ع) در مشهد و حضرت معصومه(س) در قم شد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا گفت: بعد از برقراری مشروطیت نیز با وجود ایجاد وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه سیاست خاص و سازنده ای درباره اوقاف به اجرا درنیامد، در سال های ۱۳۳۰ قانون فروش املاک موقوفه و در جریان اصلاحات ارضی اجازه طولانی مدت ۹۹ ساله پیش بینی شد که این قوانین به دلیل مخالفت رهبران مذهبی به صورت کامل به اجرا درنیامد و تنها بهانه ای برای از بین رفتن تعدادی از موقوفات شد؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دیماه ۱۳۶۳ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و نام آن به «سازمان حج و اوقاف و امور خیریه»تغییر یافت.

حجت الاسلام ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به این مطلب که امور اوقاف در شهرستان دهاقان نیز تحت نظر اداره اوقاف شهرضا اداره می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر در این 2 شهرستان 741 موقوفه به ثبت رسیده است که از این تعداد 636 عدد متصرفی و 104 عدد غیر متصرفی هستند، تعداد رقبات این شهرستانها نیز 2469 عدد است که شامل 927 رقبه غیر متصرفی و 1542 رقبه متصرفی است، همچنین 17 بقعه در این در شهرستان وجود دارد که 13 عدد در شهرضا و 4 عدد در دهاقان قرار دارد.

وی عنوان کرد: از جمله مهمترین نیات واقفان در شهرضا می‌توان به اطعام، پرداخت وجوه مذهبی اعیاد و مراسم مذهبی، توسعه و ترویج قرآن، تعزیه خوانی، روضه خوانی و ادای مناسک و فرایض دینی اشاره کرد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: در 8 ماه نخست سال 94 درآمد موقوفات شهرستان 196 میلیون تومان و درآمد بقاع متبرکه یک میلیارد و 127 میلیون تومان بوده که این ارقام با افزایش 35 درصدی در سال 95 به 266 میلیون و 536 هزار تومان در موقوفات و یک میلیارد و 265 میلیون و 434 هزار تومان رسیده است./868/202/ب3

ارسال نظرات