۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۴۶۲۶۸۵
رأی الیوم:

آتش بس یمن در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد

روزنامه 'رای الیوم' نوشت که آتش بس در یمن همانند توافق‌های قبلی بسیار متزلزل و شکننده به نظر می رسد و در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفته است.
یمن


به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم چاپ لندن در شماره امروز (دوشنبه) خود نوشت: خبرهای خوشی از یمن به گوش نمی رسد. آتش بس 48 ساعته اعلام شده از سوی سازمان ملل، به شدت متزلزل است.

آتش بس یمن از روز شنبه به منظور رساندن کمک های انساندوستانه به مردم در محاصره این کشور آغاز شده است.

به نوشته رأی الیوم، این آتش بس بشردوستانه، دستاورد سفر 'جان کری' وزیر خارجه آمریکا به 'مسقط' پایتخت عمان و 'ابوظبی' پایتخت امارات است که احتمالا بنابر درخواست عربستان انجام شد.

رای الیوم اضافه کرد که جان کری با هیات 'انصارالله' دیدار کرد و پس از آن توافق در مورد برقراری آتش بس به دست آمد، بدون آنکه با 'عبدربه منصور هادی' (رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن) مشورت کرده و موافقت او را به دست آورد. به نظر می رسد این اقدام وزیر خارجه آمریکا حکایت از آن دارد که شمارش معکوس برای کنار گذاشتن عبدربه به طور کامل آغاز شده است.

در همین راستا 'عبدالملک المخلافی' معاون نخست وزیر و وزیر خارجه عبدربه طی اظهارات خشمگینانه ای، عدم پایبندی رییس جمهوری مستعفی به آتش بس که از سوی رسانه های گروهی در جریان آن قرار گرفته، اعلام کرد.

بر اساس طرح صلح جان کری، عبدربه منصور هادی و معاونش و فرمانده کل قوای وی 'علی محسن الاحمر' باید از قدرت کناره گیری کنند و در ازای آن نیروهای ائتلاف 'انصارالله' و 'علی عبدالله صالح' نیز از 'صنعا' عقب نشینی کنند و تسلیحات سنگین خود را که از انبارهای ارتش به دست آورده اند، در اختیار 'دولت وحدت ملی' قرار دهند که دو سوم کرسی هایش را به دست خواهند آورد و یک سوم باقیمانده به اطرافیان عبدربه منصور هادی واگذار خواهد شد.

به نوشته رأی الیوم، موافقت جنبش انصارالله و 'حزب کنگره یمن' با آتش بس در وهله اول به منظور کسب فرصت بوده تا به عنوان مخالف صلح در یمن مطرح نشوند، زیرا ائتلاف مزبور خود را پیروز میدان می داند و معتقد است عربستان که از عبدربه حمایت می کند و در بیست ماه تجاوز به یمن، شکست خورده و دیگر نمی تواند هزینه های آن را بپردازد و بهای گزاف مالی، انسانی، نظامی و سیاسی آن را تحمل کند و به دنبال یافتن راه برون رفت از این گرداب است.

این روزنامه فرامنطقه ای افزود: نمی توان بیش از اندازه خوشبین بود و تصور کرد که فرصت دستیابی به موفقیت برای این آتش بس بیش از پنج آتش بس قبلی است، زیرا ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح به دلیل ایستادگی و پشت سرگذاشتن شوک حاصل از عملیات عربستان در ابتدای تجاوز به یمن، در صحنه عمل به عنوان طرف قوی تر محسوب می شوند.

رای الیوم اضافه کرد که دشمنان این ائتلاف در ریاض هم اکنون از کرده خود در حمله به یمن پشیمان شده اند، زیرا بسیاری از همپیمانان شان آنها را ترک کرده اند و شکست فاحش نشست فوق العاده وزیران خارجه شورای همکاری اسلامی برگزار شده در مکه برای محکوم کردن خبر دروغین موشک باران قبله مسلمانان از سوی یمنی ها بیانگر این امر است، زیرا بسیاری از وزیران خارجه از جمله وزیر خارجه عربستان در این نشست حضور نیافتند، چون دلایل اعلام شده برای چنین نشستی در وهله اول قانع کننده نبود.

این روزنامه نوشت که هر چند بمباران جنگنده های سعودی در اولین روز آتش بس کمتر شد، اما رنج و محرومیت یمنی ها پایان نیافت و محاصره تحمیل شده علیه این کشور پایان نیافته و 25 میلیون یمنی هم اکنون در قحطی و گرسنگی قرار گرفته اند.

به اعتقاد رأی الیوم، یمن نیازی به آتش بس های بشردوستانه ندارد، بلکه باید کشور آغازکننده جنگ فورا و بدون هیچ شرطی به جنگ پایان بدهد و با انجام مذاکرات غرامت هر آنچه را که ویران کرده و خون هایی را که به زمین ریخته، بپردازد و از ملت یمن بدون هر گونه محافظه کاری بخاطر جنایاتی که مرتکب شده، عذرخواهی کند.

عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب منطقه با حمایت آمریکا از فروردین 94 حملات زمینی، دریایی و هوایی را علیه یمن آغاز کرده که در نتیجه آن تاکنون بیش از 11 هزار غیر نظامی کشته و دهها هزار نفر دیگر مجروح شده اند./982/ب102/د

 

ارسال نظرات