۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۴۶۰۷۳۴
عبدالباری عطوان:

تحقیر مسلمانان وجه مشترک ترامپ و کلینتون است

دونالد ترامپ پیروز شد و نهاد حاکم آمریکا و هیلاری کلینتون شکست خوردند و به این ترتیب دروغ بودن نظرسنجی امپراتوری‌های رسانه‌ای آمریکا برملا شد و بی اعتبار بودن پیش بینی ده‌ها و یا صدها کارشناس و تحلیلگر در مورد شکست ترامپ رو شد.
عبدالباری عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم با اشاره پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: ترامپ پیروز شد و نهاد حاکم آمریکا شکست خورد، همانطور که هیلاری کلینتون و امپراتوری های رسانه ای آمریکا نیز شکست خوردند و عملا دروغ بودن نظر سنجی ها و بی اعتبار بودن آن ثابت شد و دهها و یا صدها کارشناس و تحلیلگر که شکست ترامپ در دور نخست و وارد شدن ضربه سخت به او را پیش بینی کرده بودند، نیز شکست خوردند.

ترامپ چالش را به چالش کشید

به نوشته تسنیم، وی در مقاله خود افزود: ترامپ را یک فرد نادان و بی تجربه سیاسی توصیف می کردند و رهبران حزب جمهوری و اعضای سرشناس جمهوریخواه در کنگره و مجلس سنا نیز حامی او نبودند، اما او ایستاد و چالش را به چالش کشید و ثابت کرد که برای درک ملت آمریکا و خواسته های آنان توانایی بیشتری دارد و با دقت فراوان می تواند خواسته ها و سلیقه های کلی آمریکایی ها را بشناسد و در نتیجه سخنرانی هایش را بر همین اساس تنظیم کند تا بر اساس همین سلیقه ها و خواسته ها عمل کند.

آنطور که این انتخابات نشان داد، ملت آمریکا از چهره های سرشناس حاکم و بی هویتی آنان و نیز بی توجهی به مردم، دردهایشان و خواسته ها و آرزوهایشان خسته شده اند از همین رو از این «شورشی» در برابر نظام حاکم، حمایت کردند و تصمیم گرفتند به او رای بدهند.

ما هم با بسیاری از کسانی که در مورد نکات منفی ترامپ و تناقض های متعدد شخصییتی و رفتاری او صحت می کنند، تفاوتی نداریم اما اکنون حکم در دست او است و از سوی مردم آمریکا و صندوق های رای انتخاب شد، حال آنکه برای یک میلیاردری مانند او که سوار هواپیماهای خصوصی و کشتی های فاخر می شود، سخت است که بتواند خود را مدافع حقوق بشر و خواسته های فقرا و به حاشیه رفتگان نشان دهد.

چرا آمریکایی‌ها به ترامپ رای دادند؟

شاید آن دسته از مردم آمریکا که ناامید و سرخورده شده اند به دلیل صراحتی که کمتر در سیاستمداران با تجربه نهاد حاکم آمریکا دیده شده است، به او رای دادند.

انتخاب ترامپ در حالی است که وی در طول تبلیغات انتخاباتی با حملات رسانه ای شدیدی روبه رو شد که در آن به جزئی ترین خصوصیات شخصیتی و خانودگی اش زیرذره بیبن گذاشته شد اما او در میدان مین همچنان به راه خود ادامه داد و توانست 16 رقیب از حزب جمهوری خواه را کنار بگذارد و در نهایت نیز کلینتون را پشت سرگذاشت و با یک کراوات قرمز به کاخ سفید راه پیدا کرد.

ترامپ و کلینتون چه تفاوتی دارند؟

او یک نژاد پرست است که زنان را تحقیر می کند و آنان را مورد تجاوز قرار می دهد و از اسلام و مسلمانان نفرت دارد ، می خواهد مرزهای کشورش را به روی آنان و نیز فقرای مکزیک و آمریکای لاتین ببندد اما آیا کلینتون دوستدار و عاشق مسلمانان است؟ آیا او نبود که به دخالت نظامی در سوریه تهدید و از جنگ عراق و اشغال آن حمایت کرد؟ او نبود که مشوق به قتل رساندن قذافی و بی آبرویی و بی حرمتی به جسدش بود؟

چه بسا این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مورد بسیاری از مسائل داخلی و خارجی با یکدیگر اختلاف داشتند، اما در مورد تحقیر عرب ها و سپس مسلمانان هم عقیده بودند و تنها چیزی که بین این دو تفاوت داشت راه و شیوه بیان تحقیر بود اما اصل آن یکی است.

اگر ترامپ رفتار و مواضع را تغییر ندهد، چه؟

امروز ترامپ به قلب کاخ سفید رسیده است و ما و دیگران باید به اجبار و اکراه با او به عنوان رییس جمهور تعامل داشته باشیم.

بی تردید ترامپ ناچار خواهد شد بسیاری از مواضع و رفتارهایش را تغییر دهد زیرا در غیر این صورت در معرض قتل قرا می گیرد و این چیزی است که با توجه به سابقه سایر روسای جمهور که نهاد حاکم را به چالش کشیدند، گفته می شود.

تهدید او به اصلاح برخی بندهای توافق هسته ای با ایران چه بسا مسکوت بماند زیرا توافق بین پنچ کشور بزرگ به اضافه آلمان و ایران صورت گرفت و یک توافق ایرانی – آمریکایی نیست از همین رو جایگزین لغو آن بازگشت ایران به غنی سازی اورانیوم و متوسل شدن به جنگ برای جلوگیری از این اقدام است.

ما با بسیاری از کسانی که تصویر کلیشه ای رسانه های آمریکایی مبنی بر اینکه ترامپ یک دیوانه و ماجراجو است و شایستگی رهبری یک کشور بزرگ یا کوچک را ندارد، هم عقیده نیستیم زیرا اگر اینطور بود اکثریت آراء حدود 300 میلیون شهروند آمریکایی را در یک انتخابات آزاد و سالم به دست نمی آورد.

ارزیابی دید مثبت ترامپ به پوتین

همچنین نظر مثبت ترامپ به ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه یک نقص و یا اشتباه نیست، زیرا چرا نباید نیمه پر لیوان را ببینیم و یا به شیوه ای متفاوت فکر کنیم و آن را یک اقدام مثبت ندانیم که چه بسا موجب گفت وگو و تفاهم و هماهنگی در مورد بسیاری از پرونده های پرتنش  بین دو ابرقدرت شود و مهم ترین این پرونده های داغ، جنگ های خاورمیانه است.

آیا لازم است این دو در وضعیت دشمنی و روابط متشننج و جنگ سرد و یا جنگ واقعی به سر ببرند؟

عرب‌ها برای مسلمانان به ویژه سوری‌ها و عراقی‌ها چه کردند؟

موضوع دیگری که بسیاری به آن پرداخته اند اینکه ترامپ مسلمانان را تهدید کرده است که مانع ورود آنان به آمریکا می شود و این یک رفتار نژادپرستانه است اما باید بپرسیم آیا کشورهای عربی به ویژه عرب های خلیج فارس مرزهای خود را به روی پناهندگان سوری و یا عراقی باز کردند، حال آنکه آنان مسؤول بخش مهمی از بدبختی های این پناهندگان هستند زیرا میلیاردها دلار را برای سرنگونی نظام حاکم سوریه هزینه کردند و حامی جنگ و تحریم و تغییر نظام عراق بودند.

چرا در واکنش به ترامپ، از ورود آمریکایی‌ها به بیش از 50 کشور مسلمان جلوگیری نمی‌شود؟ چرا اصلا مسلمانان به آمریکا می روند؟

مسلمانان برای واکنش به این اظهارات ترامپ باید متوجه حاکمان فاسد و به هدر رفتن ثروت های کشورشان باشند که ثمره زحمت آنان را در بانک های آمریکایی سپرده گذاری کرده اند.

ما  طرفدار ترامپ یا هیچ یک از روسای جمهوری آمریکا نیستم زیرا ایمان قوی داریم که ریشه بیشتر بدبختی هایمان از آمریکا و سران عرب هم پیمان با آن است، اما می خواهیم تصویری متفاوت از این زلزله انتخاباتی در آمریکا و چگونگی تعامل با آن ارائه دهیم و تاکید کنیم که به عنوان عرب و مسلمان باید در درجه اول به خود متکی باشیم و لزوم احترام به خودمان را به دیگران یادآور شویم نه اینکه از هر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وحشت زده شویم، حال آنکه چیزی به نام انتخابات نمی شناسیم مگر در موارد نادر.

آمریکا تغییر می کند و رسیدن ترامپ به کاخ سفید نقطه آغاز این تغییر است و منطق حکم می کند که ما نیز تغییر کنیم و از اشتباهات فاجعه بار درس بگیریم و منطق وابستگی به آمریکا را که مبتنی بر غارت باقیمانده ثروت هایمان است، کنار بگذاریم./847/ب101/د

ارسال نظرات