۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۴۶۰۱۶۵
کارشناس دینی:

محروم کردن از ارث جایز نیست

استاد حوزه علمیه قم با اشاه به این که هیچ پدر و مادری نمی تواند فرزند خود را از ارث محروم کند، گفت: ارث حقی است که خداوند به فرزند داده و محروم کردن از ارث جایز نیست.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود اکبری، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان حضرت معصومه(س) با بیان این که محروم کردن از ارث جایز نیست، گفت: ارث حقی است که خداوند به فرزند داده و هیچ پدر و مادری نمی تواند فرزند خود را از این حق محروم کند.   

وی افزود: ارث مالی است که از پدر و مادر به فرزند رسیده و فرزندان هم باید دقت کنند که قبل از تقسیم ارث حق مردم را بپردازند؛ زیرا اگر کسی حقی داشته باشد در ابتدا باید حق مردم را پرداخت کرد و پس از آن باید ارث را تقسیم کرد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بعضی از والدین در زمان حیات، فرزند خود را از ارث محروم می کنند در حالی که ارث حق است و پدر و مادر حق محروم کردن فرزند از ارث را در زمان حیات خود ندارند و این کار جایز نیست.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به این که بعضی از افراد مطرح می کنند که می خواهند ارث خود را در زمان حیاتشان به دلخواه تقسیم کنند، ادامه داد: این ارث نیست بلکه هبه مال بوده و فرد در زمان حیات خود اگر دینی به مردم نداشته باشد به هر شکلی که می خواهد می تواند اموال خود را میان فرزندانش تقسیم کند ولی آنچه که بعد از مرگش از او باقی بماند ارث بوده و در مورد تقسیم ارث باید بنابر دستور شرع اسلام عمل کرد.

وی ادامه داد: بنابراین همانطور که گفته شد فرد در زمان حیاتش نسبت به مال خود حق تصرف داشته و نمی تواند در مورد تقسیم ارث خود به دلخواه وصیت کند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که متأسفانه بعضی از افراد معتقدند که دختر ارث نمی برد، ادامه داد: اگر پسران یک مرد ارث را میان خود و به دلخواه تقسیم کرده و خواهرشان را بنابر این اعتقاد که دختر ارث نمی برد از ارث محروم کنند در پیشگاه خداوند مسؤول بوده و این عملشان مصداق غصب و تصرف در مال غیر و حق الناس است و فرد نه تنها در دنیا بلکه در آخرت و شب اول قبر نیز باید نسبت به این غصب پاسخگو باشد و تصرف و غصب اموال دیگری طبق قانون شرع حرمت داشته و جایز نیست./968/پ202/ب1

ارسال نظرات