۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۴۵۹۹۸۳
دبير جامعه روحانيت كاشان:

انسان موحد در كارها خودش را متكي به خدا مي داند

دبير جامعه روحانيت شهرستان كاشان، گفت: اميرمومنان(ع) مي فرمايد، من خدا را اينگونه شناختم كه خيلي از اوقات وقتي مي خواهم كاري را انجام دهم و توان آن را نداشتم و نتوانستم تصميم خودم را عملي كنم، متوجه شدم يك خدايي هست كه مرا در همه كارها كمك مي كند، بنابر اين انسان موحد در تمام كارها خودش را متكي به خدا مي داند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار  خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملا محسن فيض كاشاني  در توضيح و تفسير آيه 80 سوره مباركه اسرا،  مي فرمايد ‹‹ وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا›› گفت: خداوند به پيامبر مي فرمايد بگو خدايا مرا با صدق و درستي وارد كن و هنگام خارج شدن نيز با صدق و درستي خارج كن و از جانب خود براي من يك قدرت ياري شده اي قرار بده.

وي افزود: در آيات قبل كفار و مشركين محضر پيامبر رفتند و قصد داشتند ايشان را با خود همراه كنند با اين شرط كه پيامبر بخشي از آداب و رسوم آنها را قبول كند تا آنها به دين پيامبر اسلام ايمان بياورند، در ادامه نيز خداوند به پيامبر اكرم(ص) فرمود، كفار به دنبال اين هستند كه تو را از سرزمين مكه اخراج كنند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند به پيامبر مي فرمايد، من دعايي را به تو يادمي دهم كه مفهوم اين دعا اين است كه خدايا،  من هركاري كه آغاز مي كنم درست وارد آن شوم و هركاري كه از آن خارج مي شوم آن را درست انجام دهم و از آن كار خارج شوم.

وي يادآور شد: انسان براي هركاري دو  پيش فرض دارد، يكي اينكه كاري را كه انجام مي دهد با دل و جان و از روي ميل باطني انجام ندهد و باري به هرجهت آن را دنبال كند و نمي خواهد كاري را كه بر عهده گرفته آن را صحيح انجام دهد، اما برخي ديگر بر عكس اين گروه هستند وقتي كاري بر عهده آنها گذاشته مي شود آن را با تمام وجود انجام مي دهد.

دبير جامعه روحانيت شهرستان با اشاره به مصداقي در اين رابطه ابراز داشت: ما چه ميزان براي نمازهاي خود ارزش قائل هستيم و چقدر به نماز اهميت مي دهيم و تا چه ميزان براي ما مهم است نمازي كه مي خوانيم صحيح و موردقبول باشد، بنابراين برخي كاري را انجام مي دهند اما اراده قوي پشت آن وجود ندارد و صرفا براي اينكه كاري را انجام داده باشند نسبت به آن اهتمام دارند.

حجت الاسلام شاه فضل، افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ›› هر كاري كه مي خواهيد انجام دهيد خوب و درست انجام دهيد ‹‹ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ›› برخي وقتها كاري را كه انسان انجام مي دهد آغاز آن خيلي خوب  و با اخلاص و محكم و براي خدا است اما در براي پايان كار در ميانه راه از مسير منحرف مي شود و ‹‹أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ›› نمي شود و كاري را كه از ابتدا آغاز كرده است در ميانه راه آن را رها كرده و به دنبال كسب درآمد و مقام و پست مي رود، از اين رو خداوند مي فرمايد هم ورود به كار مهم است و هم خروج از كار مهم است و برخي از انسانها ابتدا خوب بودند اما در ادامه راه منحرف شدند.

دبير جامعه روحانيت كاشان اظهار داشت: براي پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، شهدا و جانبازان زيادي داده شد و سرمايه هاي زيادي هزينه شد اما يك درصد از  افرادي كه با شور و هيجان و اخلاص وارد انقلاب شدند در ادامه راه بريدند و گفتند تسخير لانه جاسوسي اشتباه بود و گفتند  ادامه جنگ هم  اشتباه بود و اخيرا نيز مي گويند اگر مرگ بر آمريكا و انگليس هم گفتيم اشتباه‌كرديم.

به گفته وي، اين افراد كساني هستند كه اگر هم بپذيريم ‹‹مُدْخَلَ صِدْقٍ›› بودند اما ‹‹مُخرَجَ صِدْقٍ›› نبودند و از آرمانها و اهدافي كه داشتند برگشتند، بنابراين،  شروع هركاري خيلي مهم است اما پايان كارخيلي مهمتر است.

حجت الاسلام شاه فضل، يادآور شد: اين آيه اشاره به يكي از درجات انسانهاي وارسته دارد كه نام آنها صديقين است، ‹‹مُدْخَلَ صِدْقٍ مُخرَجَ صِدْقٍ ›› كه در قرآن دو تا سه بار آمده است از جمله سوره مباركه نساءكه مي فرمايد ‹‹فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ›› كه بعد از نبيين بلافاصله صديقين آمده است يعني بعد ازمقام نبوت مقام صديقين آمده است و صديقين نيز ‹‹مُدْخَلَ صِدْقٍ مُخرَجَ صِدْقٍ›› هستند و  اينها كساني كه قلب شان با گفتار و كردار شان يكي است.

وي ابراز داشت: كسي كه ظاهر و باطن اش متفاوت باشد نفاق است و خداوند را به خشم مي آورد و در ادامه مي فرمايد ‹‹وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا›› يا از طرف خودت به كمك كن و قدرتي به من عطا كن كه سبب نصرت و ياري باشد.

حجت الاسلام شاه فضل  اظهار داشت: انسان اگر از ناحيه خداوند كمك نشود هيچ كاري نمي تواند انجام بدهد و حتما بايد از طرف خدا كمك شود تا كاري انجام شود.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند به هريك از بندگانش يك توان و استعدادي داده است و هركاري كه انسانها انجام مي‌دهند از طرف خداوند است و انسانها در انجام هر نوع كاري عاجز هستند، بنابراين يكي از درجات انسانهاي موحد اين است كه در هر لحظه و هر زماني هر كاري انجام مي دهند آن را از جانب خدا مي دانند و خدا را هميشه شاكر هستند كه چنين نيرو و تواني را به او داده تا توانسته كاري را انجام دهد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: چنين انساني هر موقع  خواست كاري را انجام بدهد قبل از اينكه روي خودش حساب بازكرده باشد روي خدا حساب بازكرده است و از كاري هم كه انجام مي دهد مغرور نمي شود، اما انسانهايي كه در اين مسير نيستند هرچقدر هم خدا را در انجام كارها فراموش كنند، خدا كاري به آنها ندارد اما انسانهايي كه در مسير خدا هستند چنانچه لحظه اي خدا را فراموش كنند خداوند مشكلي را سد راه او درست مي‌كند تا متوجه شود كه توانمندي او از خودش نيست.

وي افزود: اميرمومنان(ع) مي فرمايد، من خدا را اينگونه شناختم كه خيلي از اوقات وقتي مي خواهم كاري را انجام دهم و توان آن از من گرفته شد و نتوانستم تصميم خودم را عملي كنم و متوجه شدم يك خدايي هست كه مرا در همه كارها كمك مي كند، بنابراين انسان موحد تمام كارهاي خودش را متكي به خدا مي داند.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: ‹‹وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا›› اين آيه ضمن اينكه يك دعا است، يك تهديد نيز هست چرا كه كفار و مشركيني كه در برابر پيامبر ايستادند در اين عبارت مورد تهديد قرار مي گيرند كه اگر با من مقابله كنيد با خدا مقابله كرديد.

به گفته وي، زماني كه گفته مي شود باطل نابود شد به اين معني نيست كه باطل وجود ندارد بلكه باطل وجود دارد  اما از بين رفتني است.

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به اينكه برخي از كارهاي ما حق و برخي ديگر باطل است گفت: در آيه 24 سوره مباركه ابراهيم مي فرمايد، مثال كلمه طيب و پاك و و تفكر و رفتار حق مانند درخت پاك است، درختي كه ريشه آن در زمين ثابت و پايدار است  اما آثار آن در روي زمين است و همواره ميوه مي دهد و كلمه حق اينگونه نيست كه امروز جواب بدهد فردا جواب ندهد.

وي افزود: اگر كلمه حق هميشه جواب مي دهد براي اين است كه خداوند پشت آن قرار دارد و حق هميشه جواب مي دهد و خدا اين مثالها را مي زند تا شايد مردم بهتر بفهمند و متذكر شوند و خدا حق را به درخت تشبيه مي كند تا ما بهتر ببينيم.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: در مقابل كلمه طيب و حق، كلمه باطل و خبيث است كه مي فرمايد، مثل يك درخت خبيث و به درد نخوري كه فاقد ميوه است و از توي زمين كنده شده و روي زمين قرار گرفته است و هيچ ثباتي ندارد و با يك باد به گوشه اي پرت مي شود و چون ريشه ندارد ميوه و ثمره هم ندارد و وجود ظاهري پوشالي دارد.

وي منظور از حق را هرچيزي كه مطابق با واقع باشد اعلام كرد و افزود: هر چيزي كه مطابق با واقعيت نباشد باطل است، در منطق دين اسلام هر چيزي يك حقيقتي دارد، از جمله خدا و پيامبر و بهشت و جهنم است و زماني كه مي گوييم بهشت حق است مشخص مي شود بهشتي وجود دارد اما جهان غرب معتقد است هيچ واقعيتي وجود خارجي ندارد يعني بهشت و خدا و جهنم  وجود ندارد./201/1307/ب1

ارسال نظرات