۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۴۵۹۰۰۸

برگزاري همايش بين‌المللي تاريخ اباضيه در تونس

همايش بين‌المللي تاريخ اباضيه با حضور انديشمنداني از كشورهاي ايران، عمان، ليبي، الجزاير، اردن، فرانسه، كانادا و تونس، در شهر نفطه در جنوب تونس برگزار شد.
اباضیه

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد اسدي‌موحد، رايزن فرهنگی و طاهري، دبير اول سفارت ايران در تونس به دعوت فرحات جعبيري، مفتی اعظم اباضيه در شمال آفريقا، در همايش بين‌المللی تاريخ اباضيه شركت و با نخبگان و انديشمندان حاضر در اين سمينار ديدار و گفتگو كردند.

فرحات جعبيري، مفتي اعظم اباضيه در شمال آفريقا و دبير اين همايش در سخنراني خود در مراسم افتتاحيه همايش، ضمن قدرداني از حضور هيأت ايراني، گفت: جمهوري اسلامي ايران در قلب ما جا دارد. سياست‌هاي فرهنگي و برنامه‌هاي ايران در ايجاد وحدت و انسجام بين امت اسلامي، مورد تقدير و احترام است.

در جلسات همايش، سخنرانان و ارايه‌كنندگان مقالات به تاريخ اباضيه و سير تاريخي آن پرداختند. يكي از موضوعات مهم همايش بررسي كتاب «الطبقات» بود كه مؤلف آن ابوعبدالله محمد بن سعد، از علماي قرن هفتم هجري بود. مؤلف در اين كتاب به تاريخ اباضيه و سير آن و ارتباط آن با فرقه‌هاي ديگر اسلامي از جمله شيعه پرداخته است.

مصاحبه تلويزيوني رايزن فرهنگي ايران با شبكه الاستقامه اردن

محمد اسدي‌موحد، رايزن فرهنگي كشورمان و در تونس در حاشيه همايش بين‌المللي اباضيه با شبكه تلويزيوني «الاستقامه» اردن مصاحبه كرد. وي در اين مصاحبه گفت: از شعارهاي مهم انقلاب اسلامي و انديشه‌هاي امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) تقويت وحدت امت اسلامي است؛ بنابراين هر ساله همايش وحدت اسلامي در تهران با حضور نمايندگان تمام فرقه‌هاي اسلامي برگزار مي‌شود

وي با بيان اينكه مجمع تقريب مذاهب اسلامي در تهران با هدف تقويت وحدت امت اسلامي فعاليت مي‌كند، گفت: آمريكا و صهيونيست، سه پروژه در دست اجرا دارند و آن اسلام هراسي، ايران‌هراسي و شيعه‌هراسي است كه متأسفانه برخي از حكام كشورهاي اسلامي همسو با آنها عمل مي‌كنند.

اسدي‌موحد در پايان تأكيد كرد: ايران، مهد تمدن اسلامي است و پيروان تمام اديان و گروه‌هاي اسلامي آزادانه و با صلح و آرامش در كنار هم زندگي مي‌كنند و از حقوق شهروندي برخوردار هستند.

به نوشته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فرقه اباضيه در كشورهاي شمال آفريقا (تونس، الجزاير و ليبي)، تانزانيا، زنگبار، عمان و كانادا حضور فعال دارد و اغلب پيروان آن به تجارت مشغول و در آن موفق هستند./847/ب102/د

ارسال نظرات