۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۴۵۶۸۱۹
آیت‎الله جوادی آملی:

رسانه نباید حق را کتمان کند

حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: دروغ جامعه را ناامن می‎کند، جامعه‎ای که دروغ می‎گوید یک جامعه جاهلی است، جاهلیت یا به نداشتن امنیت نظامی است، اما گاه جاهلیت فرهنگی و فکری است، به یکدیگر دروغ می‎گویند و جامعه را ناامن می‎کنند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارکه حجرات گفت: سوره مبارکه حجرات هم ادب جامعه در پیشگاه ذات اقدس اله را بیان میکند و هم ادب جامعه نسبت به پیامبر(ص) و اهلبیت(ع)  و هم ادب نسبت به یکدیگر را بیان میکند.

وی افزود: میفرماید نسبت به یکدیگر دروغ نگویید، دروغ جامعه را ناامن میکند، جامعهای که دروغ میگوید یک جامعه جاهلی است، جاهلیت یا به نداشتن امنیت نظامی است، اما گاه جاهلیت فرهنگی و فکری است، به یکدیگر دروغ میگویند و جامعه را ناامن میکنند، روی خبرهای دروغ برنامهریزی میکنند، جامعه عقلانی جامعه علم و عدل است.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان حدیثی مبنی بر اینکه جامعهای که نسبت به یکدیگر اطمینان ندارد و تا مالی را گرو نگذارند، طلبکار آرام نمیشود، معصوم از آن جامعه بیزار است، خاطرنشان کرد: جامعهای که نسبت به یکدیگر اطمینان ندارد، یک جامعه لرزان است، جاهلیت گاه به رهزنی است و گاه به بیحجابی است و گاه به عدم اعتماد به یکدیگر است، این دروغ گفتن از جهل در مقابل عقل نشأت میگیرد.

وی با اشاره به اینکه جهل مقابل عقل است که جامعه را به خطر میکشاند، ابراز کرد: هم تصدیق باید محققانه باشد و هم تکذیب باید محققانه باشد، فرمود اگر کسی امام زمانش را نشناسد، مرگش مرگ جاهلیت است، اگر مرگ جاهلیت بود، معلوم بود که زندگیاش هم جاهلانه است، جامعهای عقلانی است که در بعد اثبات و نفی محققانه عمل کند.

حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: کتمان حق جامعه را ناآرام میکند و همچنین اظهار باطل جامعه را ناآرام میکند، تکذیب و تصدیق باید محققانه باشد، تنها مسألههای درگیری نظامی نیست که جامعه را ناامن میکند، این طور نیست که جهنم رفتن کار سهل و آسانی باشد، معصوم(ع) فرمود قول مؤمن اگر کمتر از رهن میارزد من از آن جامعه بیزار هستم.

وی گفت: علم در حد خاص خود مؤثر است، آنکه اراده و عزم و اخلاص را حرکت میدهد باید آن را بیدار کرد، نه فهم و استدلال را، باید کاری کرد که اراده او تغییر پیدا کند، در اصول تلاش و کوشش کردند که بین طلب و اراده چه فرق است، اما بحث اساسی که اصول را زنده میکند این است که بین علم و اراده چه تفاوت است؟ چه گونه میشود که یک عالمی پیدا میشود که خود اهل گناه کردن است؟

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یک گوشه عقلانیت به امنیت نظامی است، اگر برای ما ثابت شد که در جهتی ملت موفقیتی پیدا کرد اگر این را کتمان بکنیم، جامعه ناامن میشود، کتمان گزارش حق و دادن گزارش کذب جامعه را ناامن میکند، این آیه 6 سوره مبارکه حجرات تأکید بر این دارد که جامعهای عقلانی است که این دو ویژگی را داشته باشد، نه در رسانهها دروغ بگوید و نه حق را کتمان کند، رسانهای عقلانی است که موفقیتها را بگوید و اگر نقصی بود آن را حل کند.

وی با بیان اینکه بر اساس هماهنگی قرآن و عترت هر فضیلتی که برای اهلبیت(ع) است، برای قرآن وجود دارد، خاطرنشان کرد: دانستن تاریخ پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) سبب نمیشود که انسان نسبت به آنان معرفت پیدا کند، معرفت قرآن و معرفت نسبت به آنان چیز دیگر است، اصول کاری به قرآن ندارد، اصول میگوید همانگونه که در کلام ثابت شد که قرآن حجت برای فقه است، باید از آن پیروی کرد./914/پ202/ج1

ارسال نظرات