۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۴۵۶۳۰۸
حجت الاسلام دهنوی تشریح کرد؛

تفاوت های اخلاقی و رفتاری زنان و مردان

کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به تفاوتهای میان زنان و مردان، بر نقص نبودن این تفاوتها تأکید کرد و گفت: شناخت صحیح این تفاوت ها سبب رفتاری صحیح از سوی طرف مقابل خواهد شد.
حجت الاسلام دهنوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام دهنوی شامگاه امروز در جمع کارکنان منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی، با بیان تعدادی از تفاوت های روحیه زنان و مردان، عدم شناخت این تفاوت ها را ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی عنوان کرد و گفت: شناخت صحیح این تفاوت ها سبب رفتاری صحیح از سوی طرف مقابل خواهد شد.

وی نخستین تفاوت روحیه زن و مرد را کم رنگی عاطفه در مردان دانست و افزود: این ویژگی برای مردان یک نقص محسوب نمی‌شود چرا که این ویژگی کاملا متناسب با وظایف و مسؤولیت های مرد در جامعه است، این در حالی است که زنان سرشار از عاطفه هستند و این ویژگی نیز برای آنها با توجه به اینکه وظیفه بسیار بزرگ مادری و تربیت فرزند به عهده آنهاست بسیار لازم و ضروری است.

کارشناس مسائل خانواده خاطرنشان کرد: شدت عاطفه در زنان سبب بروز رفتارهایی می‌شود که کاملا طبیعی است، از جمله آن می‌توان به شدت علاقه زن به خانواده خود اشاره کرد،  اگر مرد نداند که این رفتار زن کاملا طبیعی و نشأت گرفته از شدت عاطفه او است، به اشتباه این رفتار را ناشی از ترجیح پدر و مادر بر شوهر قلمداد کرده و آن را دست مایه بهانه جویی‌ها و اختلافات قرار خواهد داد.

حجت الاسلام دهنوی با اشاره به گریه کردن زیاد به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های زنان، اظهار کرد:  این ویژگی ریشه در شدت عاطفه زنان دارد، همچنین نباید از سوی مردان یک عیب تلقی شود و نباید آنها را از این اقدام  نهی نمود چرا که گریه کردن به تخلیه روانی بانوان در حین مشکلات کمک شایانی خواهد کرد.

وی بیان اینکه در چنین حالتی نباید با زبان استدلال و ایجاد راهکار با خانمها صحبت کرد، گفت: اقدامی که یک مرد در قبال گریه همسرش باید انجام دهد، بیان جملاتی است که نشان از همدردی و تسکین غم دارد، مردان اهل سکوت و زنان اهل کلام هستند.

حجت الاسلام دهنوی با اشاره به تأثیر صحبت کردن بر زنان و ایجاد آرامش در آنها، تصریح کرد: صحبت کردن زیاد زنان که باز هم در راستای ایفای نقش مادری آنها و تربیت فرزندان است که باید مد نظر آقایان قرار گیرد، وظیفه مرد در مقابل این ویژگی همسر خود نیز ایجاد بستر و زمینه مناسب برای صبحت کردن است.

کارشناس مسائل خانواده در ادامه با بیان اینکه صحبت کردن با همسر یکی از راههای کاهش غم و غصه در زنان به شمار می رود، عنوان کرد: این ویژگی نیز در مردان کاملا برعکس بوده و مردان برای تسکین ناراحتی های خود بیشتر راغب هستند  در یک مکان تنها باشند، اگر یک مرد از این ویژگی همسر خود بی اطلاع باشد و بخواهد با قیاس نفس در این باره عمل کند،  قطعا به اشتباه به همسر خود پیشنهاد می دهد برای کاهش غم و غصه به کنج عزلت و تنهایی برود ولی این در حالی است که غم و غصه زنان برعکس مردان با صحبت کردن برطرف خواهد شد.

وی در بیان چهارمین تفاوت میان زن و مرد تصریح کرد: زنان جزئی نگر و مردان کلی نگرند که این ویژگی زنان هم کاملا متناسب با نوع وظایف آنهاست، در اینجا لازم است که مردان در بعضی مواقع سعی کنند برخلاف روحیه خود، به جزئیاتی که شاید به نظر آنها مهم نباشد توجه کنند چرا که بعضی جزئیات برای بانوان بسیار مهم تلقی می شود.

حجت الاسلام دهنوی در پایان افزود: زنان سطحی نگر و مردان عمق نگر هستند، به عبارت دیگر زنان شاخ و برگ را و مردان ریشه را می بینند، این ویژگی نیز باید مد نظر طرفین باشد چرا که این ویژگی نیز در صورتی که مغفول باشد باعث بهانه جویی و دستمایه اختلاف از سوی طرف مقابل خواهد شد./1304/202/ب2

ارسال نظرات