۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۴۵۶۰۳۱

سازمان ملل از برقراری آتش‌بس سه روزه در یمن خبر داد

نماینده سازمان ملل در امور یمن بامداد سه‌شنبه در صفحۀ فیسبوک خود از آغاز آتش‌بس سه روزه در این کشور جنگ زده از شامگاه چهارشنبه خبر داد.
یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، اسماعیل ولدالشیخ آحمد، نمایندۀ سازمان ملل در امور یمن گفت: آتش‌بس ساعت 23:59 دقیقه به وقت یمن آغاز خواهد شد.

ولدالشیخ از تمامی گروه‌های یمنی و شخصیت‌ها ونهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی خواست برای پایان‌دادن به نبردها و ایجاد آتش‌بس دایمی در یمن تلاش کنند.

وی تأکید کرد احکام و شروط آتش‌بس، شامل پایبندی تمامی طرف‌ها به توقف تمامی نبردها و عملیات‌ نظامی و تلاش برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و آزادی‌عمل فعالان این حوزه است.

عبدالملک المخلافی، وزیر خارجۀ دولت مستعفی یمن، روز دوشنبه از موافقت عبدربه منصورهادی، رییس‌جمهور مستعفی یمن با آتش‌بس 72 ساعته خبر داد.

منصورهادی همچنین خواستار فعال‌سازی کمیتۀ «آرامش» و آن‌چه آن را رفع محاصرۀ تعز خواند، شد.
عادل جبیر، وزیر خارجۀ عربستان نیز روز دوشنبه از توافق کشورش با آتش‌بس 72 ساعته در یمن در صورت موافقت حوثی‌ها خبر داد.

وی ابراز امیدواری کرد سازمان ملل بتواند با ترغیب جناح‌های درگیر در یمن، آن‌ها را به پای میز مذاکره بکشاند.

این مقام سعودی در عین حال گفت حوثی‌ها باید «سر عقل بیایند» و بپذیرند که یمن کشوری آزاد است.

الجبیر در حالی این اظهارات را مطرح کرد که از آغاز تجاوز کشورش به یمن بیش از 18 ماه می‌گذرد و عربستان بارها آتش‌بس در این کشور فقیر عربی را نقض کرده‌است.

در همین حال، کشورهای آمریکا و بریتانیا – که از فروشندگان عمدۀ سلاح و مهمات به عربستان سعودی هستند – یکشنبه خواهان برقراری آتش‌بس سریع و بی‌قید و شرط در یمن شدند.
بر اساس آمارهای رسمی، آمریکا و بریتانیا در سال گذشتۀ میلادی به ترتیب فروش 5/9 میلیارد دلار و 4 میلیارد دلار سلاح به ریاض را تصویب کردند.

جان کری، وزیر خارجۀ آمریکا، پس از دیدار با بوریس جانسون، همتای بریتانیایی خود، در لندن بر «ضرورت پایان‌دادن به خشونت‌ها در یمن» تأکید کرد و افزود او و جانسون، «خواستار اجرای آتش‌بس در یمن در اسرع وقت» شده‌اند.

به نوشته پرس تی وی، عربستان سعودی، که حملات خود را به یمن از فروردین سال 1394 آغاز کرده‌است، تاکنون بارها مدارس، بیمارستان‌ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران کرده‌است.

سازمان ملل نهم شهریور اعلام کرد از زمان آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، تاکنون بیش از 10 هزار نفر کشته شده‌اند.

براساس اعلام این نهاد بین‌المللی، بیشتر قربانیان حمله‌های عربستان غیرنظامی بوده‌اند./982/ب102/د

ارسال نظرات