۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۴۵۲۴۵۱
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

مساجد تشیّع تنها محل عبادت نیستند/ مفاهیم شیعه به صورت صحیح بیان شود

رحیم‌پور ازغدی گفت: در مساجد اهل سنت تنها قرآن و نماز خوانده می‌شود، در حالی که مساجد شیعه نه تنها محل عبادت است بلکه پایگاه اعتقادی و سیاسی و حتی اقتصادی یک شهر یا روستا است.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته در همایش فصلی ائمه جماعت مساجد مشهد مقدس با اشاره به این‌که در دوران کنونی تمام سنت‌های شیعه جهانی شده است، تصریح کرد: در تجمع عظیمی که برای اربعین امام حسین(ع) صورت می‌گیرد بیش از بیست میلیون زائر از تمام نقاط جهان حضور می‌یابند که بزرگترین تجمع دینی جهان محسوب می‌شود.

وی افزود: در جهان امروز ارزش‌های ضددینی جای خود را به ارزش‌های دینی داده است و دیگر دین مانند گذشته مهجور و مظلوم نیست تا جایی که کاندیدای ریاست‌ جمهوری آمریکا برای جمع کردن رأی به کلیسا و مسجد می‌رود و خود را انسان دینداری نشان می‌دهد.

رحیم‌پور ازغدی با بیان این‌که محل‌های عبادت در جهان جایگاه خاصی دارند، اظهار داشت: به طور کلی محل‌هایی که در جهان برای عبادت و مناسک خاصی تعیین شده‌اند جایگاه خاصی در بین مردم دارند اما از تمام آن‌ها بهتر مسجد است و از مسجد مسلمان‌ها بهتر مساجد شیعه هستند.

وی در ادامه افزود: در مساجد اهل سنت تنها قرآن و نماز خوانده می‌شود و طبق عقایدی که آن‌ها دارند حاکم هر کسی که باشد باید به فرمان او عمل کرد، در حالی که مساجد شیعه نه تنها محل عبادت است بلکه پایگاه اعتقادی و سیاسی و حتی اقتصادی یک شهر یا روستا است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که مساجد در مسائل سیاسی موضع‌گیری می‌کنند، گفت: مسجد شیعه پایگاه خنثی و بی‌تفاوتی به امور سیاسی نیست بلکه اگر حکومتی ناسالم باشد در مقابل آن می‌ایستد،‌ همانطور که پیش از انقلاب مساجد ما محل شروع راهپیمایی‌ها و گردهمایی‌های ضد حکومت شاه بود.

وی با بیان این‌که تمام مفاهیم اسلامی و شیعه با دو شیوه قابل طرح هستند، افزود: ایستا و پویا دو روشی است که ما می‌توانیم برای انقال مفاهیم اسلامی و شیعه از آن استفاده کنیم، ایستا به این معنا است که مسائل را به گونه‌ای مطرح کنیم که در زندگی روزمره مردم هیچ تأثیری نداشته باشد و تنها به آن‌ها امید واهی بدهیم؛ مثلا شفاعت را به شکلی مطرح کنیم که فرد هرکاری می‌خواهد انجام دهد و به فکر مردم نباشد بعد هم شفاعت می‌شود.

وی در تبیین گونه دوم بیان مفاهیم اسلامی و شیعه اظهار داشت: گونه دوم که روش پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است روش پویا است؛ این روش به گونه‌ای است که اگر گفته نشود مردم، بسیار ضرر کرده‌اند و اگر گفته شود مردم یا سود فراوانی می‌برند یا از ضرر فراوان آن‌ها جلوگیری می‌شود، به عبارت دیگر مفاهیم به شکلی منتقل می‌شود که حالت خنثی ندارد و به اصطلاح دردی را درمان می‌کند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به این‌که مفاهیم شیعه باید به صورت صحیح بیان شود، گفت: مفاهیم مختلفی گفته می‌شود حال باید از کجا متوجه شویم این مفاهیم به صورت صحیحی انتقال داده شده است یا خیر؟! یکی از راه‌های تشخیص این است که ببینیم تأثیر عملی مفاهیم در جامعه چگونه است؛ آیا در جامعه شیعه دروغ کم است؟ آیا آمار طلاق ما روز به روز کاهش می‌یابد و حتی صفر است؟ و سؤال‌های دیگری که نشان‌دهنده وضعیت دینداری ماست./۸۶۲/201/ب2

ارسال نظرات