۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۴۵۲۴۳۹
معاون پژوهش حوزه علمیه قم:

دفاع مقدس دفاع از فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی بود

حجت الاسلام رفیعی در پاسخ به افرادی که کمک به کشورهای عراق، سوریه و لبنان را مانعی برای حل مشکلات داخلی می دانند، گفت: این مساله به کوتاه بینی افراد بر می گردد یعنی اگر ما مصالح جامعه را هم در نظر بگیریم باید این کمک ها شود تا امنیت کشور خودمان حفظ شود.
هفته دفاع مقدس

حجت الاسلام جواد رفیعی معاون پژوهش حوزه علمیه قم در گفت وگو باخبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به افرادی که به دنبال تضعیف روحیه ایثار و شهادت طلبی هستند، اظهار داشت: این مساله بر می گردد به فرهنگ رایج در همان کشورها در هر کشوری فرهنگ خود آن کشور می تواند این مساله را در واقع مقداری مشخص کند ممکن است در  کشورهایی که ارتباطی با دین یا دیانت با ادیان الهیه  ندارند و در واقع سکولار یا غیر دینی را در واقع در جامعه شان دارند این مساله مطرح شود که جای تعجب ندارد.

وی ادامه داد: در کشوری اسلامی که شهادت جز بالاترین ارزش های آن کشور است، درواقع اسلامی محسوب می شود و جز ارزشمندترین چیزها در نزد خداوند است، به معنای معامله با خود خداوند هست در اینجا ما نمی توانیم کشته شدن در راه خدا یا  آن شهادت را در این فرهنگ نادیده بگیریم.

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: با توجه به اینکه در جامعه اسلامی ایران اکثریت مردم شیعه هستند و معتقد به مبانی دینی هستند و شهادت را به عنوان یک ارزش نه تنها به عنوان یک ارزش بلکه به عنوان بالاترین ارزش برای خودشان تلقی می کنند از قضای روزگار تعداد کشته ها افتخار هم هست، منتهی این به شرطی است که در مسیر پایداری در راه حق باشد که اگر ا ین طور باشد افتخار است و ما نمی توانیم با آن چه که در فرهنگ جوامع دیگر ساری و رایج هست فرهنگ خودمان را تخصیص بزنیم.

وی با بیان این که در هشت سال دفاع مقدس ما شروع کننده جنگ و این تهاجم نبودیم، اظهار داشت: این تهاجمی بود که اطرف دشمن بر ما تحمیل شده است و این مساله در همه فرهنگ ها این طور هست که همه فرهنگ ها به خوشان این اجازه را می دهند بر حق خودشان در مقابل تجاوزات دشمنان مقاومت کنند.

مدیر کل امور پژوهشی ادامه داد: ما هم در همین فضا قرار داشتیم دشمنی با پشتیبانی جهانی و همه آنهایی که امروزه همین حرف ها را به نوعی مطرح می کنند به کشور ما تجاوز کرده و براساس همین قاعده عقلایی و قاعده دینی ما به مقاومت پرداختیم و هم به مقاومت مان افتخار می کنیم و هم به تعداد شهدایمان و هم به تعداد شهدای مان افتخار می کنیم.

حجت الاسلام رفیعی افزود: کشته ها اگر به گونه ای باشد که ما برای ظلم، کشور گستری، گرفتن حق دیگران و بی عدالتی بخواهیم بر یک جای دیگری حمله کنیم، کسانی که  این حرف را می زند که افتخار به کشته شده گان نیست درست است، ولی در ارتباط با ایران اسلامی اقلا این مساله صدق نمی کند، پس این مقدار شهدایی که ما داریم اگر دو برابر این هم بودند، باز هم به همه اینها افتخار می کردیم.

مدیر کل امور پژوهشی اظهار داشت: امروزه مردم این آمادگی را دارند که در هر زمان در هر موقعیتی در کشور با تهاجمی از این دست که در سال 59 مواجه بود مواجه شوند با جدیت مقاومت کنند و هر مقدار هم لازم باشد شهید می دهند و به کشته های خودش هم  افتخار خواهند کرد.

حجت الاسلام رفیعی در پاسخ به افرادی که کمک به کشورهای عراق، سوریه و لبنان را مانعی برای حل مشکلات داخلی می دانند، گفت: این مساله به کوتاه بینی افراد بر می گردد یعنی اگر ما مصالح جامعه را هم در نظر  بگیریم باید این کمک ها شود تا امنیت کشور خودمان حفظ شود.

وی ادامه داد: امروزه اگر ما در واقع در بحث مقاومت در سوریه یا در جاهای دیگر مقاومت می کنیم در مرحله نخست این است که ما مرزهای خومان را گسترش دادیم و در آنجا با دشمن مقابله می کنیم که مرزهای اصلی ما هست، ثانیا اینکه یک وظیفه شرعی و دینی بر عهده مان هست، ما در روایات داریم وقتی مسلمانی نیاز به کمک داشته باشد مسلمان ها وظیفه دارند برایشان کمک کنند اگر به وظیفه خودشان عمل نکنند در واقع مشمول عنوان مسلمانی نمی شوند.

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: این روایات همه دال بر این هست که ما به عنوان یک وظیفه برای خودمان احساس می کنیم که در عرصه های مختلف در هر جا که نیازی باشد به کمک مسلمانان در زمینه های مختلف با شیوه های مختلف کمک کنیم و یاری اینها را داشته باشیم و این وظیفه دینی ما است و فراتر از قوانین رایج کشور ما هست./875/ت302/س

ارسال نظرات