۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۴۵۱۵۱۰
در حرم مطهر حضرت معصومه؛

رابطه اخلاق و زیبایی در مکتب اسلام تبیین شد

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به تحلیل مبانی اسلام در موضوع اخلاق و زیبایی پرداخت و گفت: خداوند متعال همه‌چیز را برمدار حکمت آفریده است و حکمت حقیقت زیبایی آفرینش را شکل داده است.
حجت الاسلام فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد فقیهی امروز در نشست تخصصی تفسیر قرآن کریم که در شبستان بزرگ حضرت نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تحلیل مبانی اسلام در موضوع اخلاق و زیبایی بر اساس آیه 78 سوره نساء که خداوند متعال فرموده است« أَيْنَما تَکُونُوا يُدْرِکْکُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ کُنْتُمْ في‏ بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِکَ قُلْ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَما لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ لا يَکادُونَ يَفْقَهُونَ حَديثاً» پرداخت و گفت: خداوند متعال در این آیه شریفه فرموده است«هر جا که باشید مرگ شما را درمی‌یابد هرچند که در بناهای استوار و ریشه‌دار باشید اگر به آنان خیری برسد می‌گویند این از جانب خدا است و اگر شری به آن‌ها برسد می‌گویند این شر از تو است، بگو همه از جانب خدا است این گروه چه مرضی دارند که به‌هیچ‌وجه بنا ندارند چیزی و از آن جمله مطلبی به این سادگی را بفهمند.»

کارشناس برنامه‌های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به فراز«قُلْ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» گفت: در تفسیر نمونه این فراز از آیه چنین مورد تحلیل قرارگرفته است که«در ذیل همین آیه به یکى دیگر از سخنان بی‌اساس و پندارهاى باطل منافقان اشاره‌کرده که هرگاه به پیروزى برسند و نیکی‌ها و حسناتى به دست آورند می‌گویند از طرف خدا است، یعنى ما شایسته آن بوده‌ایم که خدا چنین مواهبى را به ما داده است»

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم در پاسخ این گروه می‌فرماید«اگر به آن‌ها حسنه‌ای برسد می‌گویند از ناحیه خدا است»؛ این در حالی است که در همین آیه گروهی از افراد چنین مورد تحلیل قرار می‌گیرند که«وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ یَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِ اللّهِ.»

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به اینکه قرآن کریم شرایط تاریخی را تحلیل می‌کند، اظهار داشت: بر اساس نص این آیه شریفه در مقابل خدا و رسولش این دسته از مسلمانان می‌گویند«این‌ها براثر سوء تدبیر و عدم‌کفایت نقشه‌های نظامى تو بوده است» که این حقیقت در این فراز از آیه شریفه«وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یـَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِکَ» مورد تأکید قرآن کریم قرارگرفته است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در منظر شرع مقدس زیبایی مفهومی خاص و ویژه دارد، ابراز کرد: خداوند متعال همه‌چیز را برمدار حکمت آفریده است و حکمت حقیقت زیبایی آفرینش را شکل داده است چنانچه خداوند متعال در تناسب اعضای چهره زیبای انسان حکمت‌هایی نهفته است که مقدمه‌ای بر زیبایی انسان شده است؛ بنابراین در کنش‌های اجتماعی هر آنچه مطابق با هدف آفرینش باشد زیبا و جذاب است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه زیبایی عدالت به دلیل همگام بودن این مفهوم الهی در هدف آفرینش است، اظهار داشت: هر مفهومی که به‌نوعی مخالف آفرینش از سوی مردم به‌عنوان یک کنش اجتماعی شکل می‌گیرد در حقیقت خود زشت و غیرقابل‌تحمل است؛ بر این اساس علامه طباطبائی در تفسیر المیزان در ذیل تفسیر فراز آخر این آیه فرموده است«از سیاق آیه به دست می‌آید که منظور از حسنه پیشامدهای خوب مثل فتح و پیروزی و غنیمت و منظور از سیئه پیشامدهای بد مثل کشته شدن و مجروح گشتن و گرفتار و اسیر شدن است و این‌ها حوادث خوب را به خدا نسبت می‌دادند و حوادث بد را به پیامبر خدا(ص )نسبت می‌دادند، حال یا از راه تطهیر و فال بد زدن و یا از باب نسبت دادن ضعف مدیریت و تدبیر به آن جناب بوده است.»

وی افزود: «شخص مؤمن باید بداند که همه حوادث از اراده خدا ناشی می‌شود و این حوادث را ناظم نظام تکوین ردیف می‌نماید که همه موجودات در ایجاد و بقاء و افعال و حوادثی که برای آن‌ها حادث می‌شود منقاد و مطیع او هستند، سپس در مقام تعجب از جمود فکری و خمود فهم آن‌ها که نمی‌توانند این حقیقت را درک کنند.»

حجت‌الاسلام فقهی با اشاره به اینکه حقیقت و فلسفه هنر اسلام برمدار حکمت اسلامی بودن آن است، گفت: خداوند هر آنچه خلق می‌کند زیبا است و این زیبایی حاصل خلق بی‌نظیر و حکمت متعالی و غیرقابل درک است که هرروز برای انسان درک یک بعد از آن مقدمه جذب به آن می‌شود؛ بر این اساس خلقت تمام موجودات برمدار زیبایی است و این زیبایی برمدار حکمت و تناسب شکل‌گرفته است.

وی در پایان با اشاره به اینکه تمام مخلوقات خداوند متعال متناسب و برمدار حکمت شکل‌گرفته است، تصریح کرد: زشتی در این عالم زمانی شکل‌گرفته است که انسان مطابق میل خود و خارج از دستور شرع مقدس بر طبیعت و مخلوقات تحمیل می‌کند./837/پ202/ی

ارسال نظرات