۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۴۵۱۰۵۰
کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد؛

جریان نفاق عامل اصلی غصب خلافت

حجت الاسلام رضوانی ایمان ضعیف، کشته شدن بسیاری از اقوام مردم به دست امیرمؤمنان(ع) در جنگهای صدر اسلام و بازگشت آنها به دوران قبیله گرایی را از دلایل رویگردانی مردم از ولایت امام علی(ع) دانست و گفت: عده ای منافقانه در ظاهر به حضرت علی(ع) ایمان آوردند ولی در دل راضی نبودند و بعد از رحلت پیامبر(ص) مخالفت خود را ابراز کردند.
نفاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین رضوانی، کارشناس مسائل مذهبی امشب در مسجد الزهرا(س) اصفهان، گفت: سال نهم هجرت به نام عام الوفود به معنای سال هیأتها معروف بود، مردم به صورت هیأتی اسلام خود را اعلام می کردند.

وی ادامه داد: بسیاری از اطرافیان پیامبر(ص) که در واقعه غدیر حضور داشتند و بعد از غدیر به دفاع از امیرمؤمنان(ع) نپرداختند افراد تازه مسلمانی بودند که ایمان قوی و محکمی نداشتند، برخی از افراد هم به دلیل اینکه رییس قبیله برای بیعت می آمد آنها هم به صورت هیأتی و گروهی می آمدند و بیعت می کردند و در ایمان خود استوار نبودند.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: حضرت علی(ع) در جنگهایی که شرکت کرده بودند بسیاری از مشرکین را کشته بودند و فرزندانشان امیرمؤمنان(ع) را به عنوان فردی خونریز و خشن و پیامبراکرم(ص) را به عنوان مردی الهی که بر او وحی نازل می شود می شناختند.

حجت الاسلام رضوانی در ادامه بیان داشت: آنها جایگاهی که برای پیامبر(ص) قائل بودند برای حضرت علی(ع) قائل نبودند و به همین دلیل با امیرمؤمنان(ع) به مخالفت برخاستند، عده ای هم در ظاهر به حضرت علی(ع) ایمان آوردند ولی در دل راضی نبودند و جرأت ابراز مخالفت نداشتند و زمانی که پیامبر(ص) از دنیا رفتند این جرأت را پیدا کردند و مخالفت خود را ابراز کردند.

وی اظهار داشت: در بازه زمانی غدیر تا رحلت پیامبراکرم(ص) جریانی شکل گرفت که زمینه را برای غصب خلافت آماده می کردند و سعی داشتند تا شرایط را به گونه ای جلوه دهند که ولایت امیرمؤمنان(ع) قطعی نیست تا بلافاصله بعد از رحلت پیامبر(ص) خودشان خلیفه را تعیین کنند، پیامبر(ص) از مخالفتهای اطرافیان احساس خطر کردند و در لحظات آخر عمرشان درخواست قلم و کاغذ کردند که چیزی بنویسند که مردم گمراه نشوند، در واقع عامل اصلی غصب خلافت همین جریان نفاق بودند.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: پیامبراکرم(ص) با اینکه روز 18 ذیحجه در آن اجتماع بزرگ مسأله خلافت امیرمؤمنان(ع) را بیان کرده بودند ولی احساس می کردند و می دانستند در اطرافشان کسانی هستند که منتظر هستند پیامبر(ص) از دنیا برود و مسیر را عوض کنند از این رو درخواست قلم و کاغذ کردند تا باز هم روی این مسأله تأکید کنند.

حجت الاسلام رضوانی در پایان گفت: اطرافیان که می دانستند رسول اکرم(ص) چه چیزی می خواهد بنویسد با درخواست ایشان مخالفت کردند و گفتند پیامبر(ص) هذیان می گوید و از همان لحظه مخالفتها و کارشکنیها شروع شد. /869/‏202/ب2

ارسال نظرات