۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۴۵۰۹۱۲
حجت الاسلام و المسلمين رفیعی مطرح کرد؛

12 توصیه مهم و راهبردی به زائران عتبات

حجت الاسلام والمسلمين رفیعی 12 توصيه مهم و راهبردي به زائران عتبات عاليات ارائه كرد و از زائران خواست ازفرصت كوتاه سفر حداكثر بهره را ببرند .
حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين ناصر  رفیعی محمدی استاد حوزه و دانشگاه خطاب به زائران اظهار داشت: استفاده بهتر از وقت خود را مديريت كنيد، در طول مدت زمان سفر، بهترين بهره را از زيارت ببريد و آنهايي كه سواد دارند، از قرآن و ادعيه و آنان كه سواد ندارند، تلاوت سوره توحيد و صلوات را فراموش نكنند.

وي معرفت افزايي با مطالعه كتاب قبل از سفر و شركت در مراسم معرفتي بعثه را توصيه و خاطرنشان كرد: هركاري آدابي دارد، از كارهاي غير عقلي و عوامانه پرهيز كنيد. آداب زيارت در مفاتيح الجنان عنوان شده است. غسل زيارت، جا دادن به ديگران و عدم اذيت و ناراحتي ديگران هنگام زيارت از جمله اين آداب است.
اين استاد حوزه تاكيد كرد: دعا در حق ديگران را فراموش نكنيد، حتما در اين سفر دوستان و اقوام را در ثواب زيارت شريك كنيد. دعا در حق ديگران بيشتر مستجاب مي شود. در نماز شب اول براي چهل مؤمن دعا و بعد براي خودمان دعا مي كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين رفيعي در ادامه خواستار پرهيز از رفتارها و اعمال خرافي و غلوآميز شد و گفت: بعضا ديده مي شود به شكل نادرست و ناهنجار رفتارها و اشعاري بيان مي شود، كه ما در شعارهاي عاشورا اين مسائل را نمي بينيم. در عاشورا همه مي گفتند، اميرمان امام حسين (ع) است. ازكارهايي مانند نخ بستن و نخ گره زدن خودداري كنيد كه سندي براي اين كارها نداريم.
وي افزود: حسن معاشرت صبر و تحمل و گلايه مند نبودن نكاتي است كه بايد به آن توجه شود. عراق غير از مشهد و قم است. زائر بايد بردبار بوده و در قبال مشكلات و سختي ها تحمل داشته باشد.
وي با بیان اینکه احترام به منصوبين ائمه (ع) حتما مراعات شود،‌ ابراز داشت: همه كساني كه اينجا كار مي كنند، چون منصوب به امام حسين (ع) هستند بايد به آنان احترام بگذاريم. گاهي اوقات مسيري را بسته اند، حق نداريم با آنان درگير شويم و به آنان توهين كنيم.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: خريد سوغات مستحب است و منعي ندارد. اما نبايد باعث بازار گردي و از دست رفتن فرصت ها شود. ضمن آن كه به گونه اي باشد كه باعث انتقال فرهنگ زيارت شود. سوغاتي مانند مهر، تسبيح و چادر مناسب است. از انتقال كالاهاي خارجي و فرهنگ بيگانه بايداجتناب شود.
وي با تأكيد بر اینکه كنترل اعضا، جوارح و زبان در اين سفر مهم است،‌ عنوان داشت: زائر بايد تمرين ادب زبان و كنترل چشم داشته و بداند در محضر امام معصوم قرار دارد، همه اين ها محل ديد امام است./1330/د102/ی

ارسال نظرات