۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۴۵۰۷۲۵
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی بررسی کرد؛

دلایل عقلی، روایی و قرآنی بر اثبات ولایت امیرمؤمنان

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه بلند غدیر و انتخاب امیرمؤمنان(ع) به امامت از سوی پیامبر اکرم(ص) گفت: ولایت و امامت حضرت علی(ع) هم دلیل عقلی، هم قرآنی و هم روایی دارد.
حجت الاسلام سید حسین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی شامگاه دوشنبه در مراسم جشن عید غدیر که در حسینیه شهدای خیابان صفاییه قم برگزار شد با اشاره به جایگاه بلند غدیر و انتخاب امیرمؤمنان اظهار داشت: در مسیر بازگشت حجة الوداع سه مرتبه جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و از ایشان خواست تا مأموریت الهی خود را انجام دهد ولی در هربار پیامبر از خدا خواستند تا ایشان را از این کار معاف دارند که در بار سوم آیه نازل شد و فرمود اگر جانشین بعد خودت را انتخاب نکنی رسالتت ناقص است.

وی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع پیامبر(ص) دستور داد آنهایی که رفته اند برگردند و صبر کردند تا کسانی که نرسیده اند به محل غدیر خم برسند؛ پیامبر مأموریت خود را به نحو کامل انجام داد و از همه مهم تر مردم را برای بیعت با حضرت علی(ع) دعوت کرد که این بیعت موجب توقف سه روزه مسلمانان شد ولی سرانجام همه با حضرت  علی(ع ) بیعت کردند تا بر احدی جای انکار نماند.

منافقین به دنبال ترور پیامبر بودند

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که منافقین از همان ابتدا منتظر این صحنه بودند و به همین خاطر در حجة الوداع نقشه های شومی کشیده بودند، عنوان کرد: آنها تصمیم گرفتند به هر صورتی که شده اجازه ندهند علی جانشین پیامبر شود و حتی نقشه قتل پیامبر را نیز مطرح کردند ولی به خواست خدا به نتیجه نرسیند ولی بعدها پیمان نامه ای را که در حجة الوداع نوشته بودند در ثقیفه رو کردند.

وی با تأکید بر این که ولایت و امامت حضرت علی(ع) هم دلیل عقلی، هم قرآنی و هم روایی دارد، خاطرنشان کرد: در دلیل عقلی باید بگوییم تفکر وهابیت بر این است که پیامبر از دنیا رفت و کسی را برای جانشینی خود انتخاب نکرد؛ حال من از این افراد سؤال می کنم آیا با عقل سازگاری دارد پیامبری که وقتی برای مدت کوتاهی از مدینه و یا حتی از لشکر خارج می شود برای خود جانشین تعیین می کند، بعد وفات خود دین بزرگ اسلام را بدون سرپرست رها کند؟ هر انسانی که عقل سلیم داشته باشد متوجه بطلان این مسأله می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی ادامه داد: عقل می گوید پیامبر مقام رفیع دارد، بنابراین جانشین او نیز باید لکه ننگی در زندگی خودش و پدر و مادرش نداشته باشد؛ تنها کسی که بعد از پیامبر(ص) این گونه است وجود مقدس امیرمؤمنان است که همه اینها از عقل به دست می آید و ما ادعا می کنیم عاقل و منطقی هستیم و کسانی که این مسائل بدیهی را نمی پذیرند از نعمت عقل بی بهره اند.

دلایل قرآنی ولایت حضرت علی(ع)

وی با بیان این که سه آیه از قرآن کریم بر ولایت امیرمؤمنان دلالت دارد، ابراز داشت: نخست آیه ابلاغ، دوم آیه اکمال و سوم آیه درخواست عذاب توسط فرد منکر ولایت حضرت علی(ع) است که در 20 مورد از تفاسیر علمای اهل سنت به صراحت بیان شده که این آیات برای روز غدیر و انتخاب امیرمؤمنان به جانشینی پیامبر(ص) است.

رییس بنیاد فرهنگی الزهرا(س) با اشاره به دلیل نقلی اثبات ولایت امیرمؤمنان عنوان کرد: بهترین دلیل در این مسأله کلام پیامبر(ص) در خطبه غدیر است که اتفاقا در منابع معتبر اهل سنت مطرح شده است  و دیگر آن که پیامبر(ص) فرمود حرام است کسی جز به علی(ع) امیرالمؤمنین بگوید و ملعون است که موافق حرف من نباشد و خدا به جبرئیل فرمود کسی که با علی دشمنی کند و ولایت او را نپذیرد لعنت و غضب من بر او است./1330/پ202/ی

ارسال نظرات