۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۴۵۰۵۰۰

ادعای دولت نیجریه در مورد بازداشت شیخ زکزاکی

چند ماهی از حادثه قتل عام شیعیان در نیجریه می گذرد و دولت این کشور بدون هرگونه عذرخواهی، اقدامات سرکوبگرانه خود علیه شیعیان را توجیه می کند.
شیخ زکزاکی

به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از وبسایت های خبری نیجریه در گزارشی به بررسی دلایل ادامه بازداشت شیخ زکزاکی از سوی دولت این کشور پرداخت.

وبسایت پریمیم تایمز نیجریه (premiumtimesng.com) در این رابطه نوشت: روز جمعه دولت نیجریه دلیل بازداشت ابراهیم الزکزاکی، رهبر جنبش شیعی نیجریه را اعلام کرد.

این وبسایت در ادامه بیان کرد: جفری اونیاما، وزیر امور خارجه نیجریه در نشستی مطبوعاتی در سازمان ملل  گفت که دولت نیجریه قصد ندارد در روند قضایی پرونده که از سوی ایالت کادونا آغاز شده است مداخله کند و می خواهد که این روند به صورت کامل ادامه یافته و اجرا شود.

دولت محلی ایالت کادونای نیجریه اخیرا درباره درگیری هایی که منجر به قتل عام 300 نفر از شیعیان منطقه به دست سربازان ارتش نیجریه شد، گزارشی منتشر کرد.

اونیاما در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگار پریمیم تایمز نیجریه در باره این گزارش گفت که دولت مرکزی در حال مطالعه و بررسی گزارش دولت محلی ایالت کادونا است.

وی در ادامه مدعی شد که دولت مرکزی این گزارش را مطالعه خواهد کرد و بعد از بررسی سوی دادستان کل، درباره اتخاذ تدابیر لازم برای پرونده، اظهار نظر خواهد کرد.

بعد از واقعه کشتار شیعیان نیجریه، صدها تن، از جمله شیخ زکزاکی و همسرش از سوی نیروهای دولتی بازداشت شدند.

وبسایت پریمیوم تایمز نیجریه در ادامه افزود: هفته هاست که زکزاکی از ملاقات با هرکسی از جمله پزشکان، وکلا و یا حتی اعضای خانواده خود محروم شده است.

روز پنجم آوریل سال جاری وکیل مدافع شیخ زکزاکی بعد از مدت ها تلاش موفق به دیدار وی شد و پس از این دیدار شایعات مربوط به آسیب دیدن چشم شیخ زکزاکی از سوی ارتش نیجریه را تایید کرد.

فمی فالانا، وکیل مدافع شیخ زکزاکی اعلام کرد: به دلیل حملات وحشیانه، شیخ زکزاکی چشم چپ خود را از دست داده است و پزشکان در حال حاضر در تلاشند که چشم راست وی را از کوری نجات دهند.

این در حالی است که روز جمعه برخلاف گفته های وکیل شیخ زکزاکی، وزیر امور خارجه نیجریه در کنفرانس خبری در سازمان ملل مدعی شد که رهبر شعیان نیجریه از مراقبت های ویژه پزشکی برخوردار است و در این امر شکی ندارد.

شایان ذکر است که قتل عام شیعیان نیجریه از سوی سازمان های بین المللی از جمله سازمان عفو بین الملل محکوم شد. اما اقدام خاصی برای برخورد با عاملان این قتل عام صورت نگرفت. همچنین شیخ ابراهیم زکزاکی به همراه عده ای دیگر از شیعیان، همچنان در بازداشت به سر می برند./847/ب901/د

ارسال نظرات