۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۴۴۹۹۱۵
استاد حوزه علمیه:

هدف منبر و خطابه انتقال پیام الهی به مستمعین است

حجت الاسلام موسوی کاهانی گفت: سخنرانی یک فن و هنر با ارائه برهان و تحریک کردن عواطف است که می خواهد هدف انبیا را که پیام الهی است به مستمعین ارائه دهد و آنان را به سمت هدف الهی بکشاند.
منبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،حجت الاسلام موسوی کاهانی، واعظ دینی، امروز در مراسم نقد عالمانه منبر در نمازخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، با تاکید بر اینکه خطیب باید موضوع سخنرانی خود را برای مستمعین مشخص کند خاطرنشان کرد: سخنران در هنگام اعلام موضوع به مخاطب، مستمع خودش را آماده می کند.

حجت الاسلام موسوی کاهانی با اشاره به اینکه مبلغ وقتی صحبت می کند، باید مطالب خود را آرام و آهسته بیان کند تصریح کرد: امکان دارد عده ای از سرعت صحبت کردن سخنران مطالب را متوجه نشوند.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله فلسفی می گفتند در هنگام سخنوری در حین رعایت ادبیات، با مردم حرف بزنید؛ در حقیقت سخنرانی عبارت است از یک فن و هنر با ارائه برهان و تحریک کردن عواطف است  که می خواهد هدف انبیا را که پیام الهی است به مستمعین ارائه دهد و آنان را به سمت هدف الهی بکشاند.

این واعظ مشهور مشهد در بخش دیگری از سخنانش افزود: فن و هنر دو پارامتر تاثیرگذار در سخنرانی هستند.

حجت الاسلام موسوی کاهانی با اشاره به اینکه شهید مطهری دو حالت حسی و عقلانی را برای سخنران مدنظر داشتند خاطرنشان کرد: بسیاری از فلاسفه عقلانی صحبت می کنند و انبیای الهی غیر از این دو حالت به دل مردم هم کار دارند.

وی با نقد سخنران در مورد عدم توجه به در نظرگرفتن مناسبت در هنگام سخنرانی تصریح کرد: باید خطیب مناسبت هایی که در آن قرار دارد را در سخنرانی خود لحاظ کند.

حجت الاسلام موسوی کاهانی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند گویندگان اگر آیات و روایات را بخوانند باید آن را یادداشت کنند که هنگام منبر فراموششان نشود.

وی با اظهار اینکه کلماتی را که مخاطب در منبر متوجه نمی شود، بیان نکنید، گفت: اگر این چنین شد، آن منبر جای خودش را باز نمی کند و سبب خستگی مردم می شود.

وی همچنین با ذکر خاطره ای از آیت الله مصباح یزدی افزود: ایشان می گفتند که در محضر آیت الله سیستانی بودند که توصیه ای به ایشان کردند که به علما بگویید اگر مردم در طول غیبت کبری دین را از ما گرفتند به خاطر زهد و بی اعتنایی ما به دنیا بوده است. از این رو آنچه ممکن است مردم را نسبت به روحانیت سرد کند گرایش روحانیت به دنیاست.

حجت الاسلام موسوی کاهانی در پایان با تاکید بر اینکه تنها به زبان اکتفا نکنید بلکه در عمل هم نشان دهید تصریح کرد: مواظب نشستن و برخاستن و رفتار خود باشید و قبل از منبر دو رکعت نماز استعانت بخوان به امام زمان (عج) توسل کن و همچنین در آخر سخنرانی حتما ذکر مصیبت اهل بیت ذکر شود./202/820/ب1

ارسال نظرات