۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۴۹۵۹۲

هجمه رسانه های سعودی علیه دعای عرفه کربلا

رسانه های سعودی برای سرپوش بر جنایت ‌های آل سعود علیه حجاج و عدم مشارکت حجاج برخی کشورها، به اتهام زنی علیه دعای عرفه کربلا می پردازند.
وهابی

به گزارش خبرگزاری رسا، روز یکشنبه این هفته، همانند هر ساله نزدیک به یک میلیون نفر از مسلمانان و عشاق اهل بیت خود را به کربلا رساندند و صدها هزار نفر دیگر به شهرهای مقدس نجف و کاظمین رفتند تا در مراسم زیارت عرفه شرکت کنند، اما نه با نیت شبیه سازی عرفه در عرفات.

مراسم زیارت عرفه، هر ساله در مساجد و حسینیه ها از جمله در ایران، پاکستان، افغانستان، عراق و سایر نقاط جهان برگزار می شود و از قدیم مرسوم بود که عراقی ها و ایرانی هایی که امکان حضور در حج ابرهیمی را به هر دلیلی نمی یافتند، در نزدیکترین نقاط مرزی عربستان از جمله بصره گرد آمده و دعای عرفه را قرائت می کردند؛ چنانچه نماز عید قربان نیز در سراسر جهان در روز دهم ذیحجه برپا می شود.

البته، امسال به دلیل کارشکنی های دولت سعودی و نیز عدم ضمانت برای تامین امنیت زوار، بسیاری از مسلمانان از جمله ایرانی ها از حج ابراهیمی محروم شدند، بنابراین طبیعی بود که تعداد بیشتری برای زیارت امام حسین(ع) و مراسم زیارت عرفه به کربلا بروند و در مراسم دعای عرفه و دعای عرفه امام حسین (ع) شرکت کنند و به راز و نیاز با خدای یگانه ای بپردازند که هیچ زمان و مکانی را برای راز و نیاز بندگانش منع نکرده است و این مومنان مسلمان، در روز عید قربان نیز نماز عید بپا داشتند.

مقام های عتبات عالیات از جمله عتبات حسینی و عباسی در گزارش هایی از حضور صدها هزار نفری مسلمانان در مراسم روز عرفه در کربلای معلا اعلام کردند که جمعیت بزرگی امسال در مراسم روز عرفه شرکت کردند.

در این حال، به غیر از مساله ایجاد محرومیت تصنعی دولت سعودی برای حجاج ایرانی و برخی کشورها که باعث افزایش سفر به کربلا شد، برخی تسهیلات دولت عراق نیز باعث استقبال بیشتری برای مشارکت در مراسم روز عرفه در کربلا شد که به نظر می رسد این امر در مشارکت بیشتر مسلمانان خارجی در اربعین امسال نیز موثر واقع شود؛ از جمله 'گسترش پروازهای هواپیمایی عراق و برقراری سفرهای دریایی برایشهروندان حوزه خلیج فارس' که امکان سفر را برای بسیاری از عاشقان خاندان عصمت و طهارت، جهت شرکت در مراسم روز عرفه در کربلا تسهیل و مهیا کرده است.

عادل الموسوی از مسؤولان بخش زیارت های مذهبی کربلا نیز پیش از عید قربان، پیش بینی حضور میلیونی زائران را کرده بود، بویژه با کارشکنی های امسال دولت سعودی در برابر شرکت مسلمانان در حج امسال.

وی درباره اتهام سعودی ها به شیعیان در خصوص تبدیل کربلا به جای مکه، گفت: حضور گسترده در مراسم روز عرفه به این معنا نیست که زیارت کربلا جایگزین مناسک حج و ادای فریضه حج ابراهیمی شده باشد، چرا که شیعیان در ارتباط با حج مانند سایر مسلمانان عمل می کنند و حج را یکی از ارکان پنجگانه اسلام می شناسند.

به گزارش ایرنا، طرح اتهام های واهی در این خصوص درحالی است که در بررسی اجمالی نظرات علمای شیعه، مشخص می شود که حج برای مسلمان شیعه در صورت توانایی، واجب است، حال آنکه دعای عرفه و مراسم آن به دلیل ثواب و معنویات ذکر شده برای آن، توصیه شده است، اما نه به عنوان حکم واجب و این مراسم نیز در طول تاریخ برگزار شده و امر تازه ای به حساب نمی آید.

در همین راستا، برگزاری و برپایی دعای عرفه در شهرها از جمله اماکن مقدسه مانند کربلا به مفهوم ترک حج از سوی شیعیان نیست و الموسوی درباره اشاعه دروغ ها و توهمات برخاسته از سعودی ها نیز گفت: برخلاف آنچه رسانه های سعودی و عربی اشاعه کرده و شیعیان را متهم به جایگزین کردن کربلا به جای مکه کرده اند، باید گفت، دلیل استقبال روزافزون برای شرکت در مراسم مذهبی در کربلا از جمله اربعین و مراسم روز عرفه این است که زائران در کربلای معلا برغم درگیری عراق با تروریسم، احساس امنیت بیشتری می کنند و خدمات رسانی به نحو احسن انجام می شود و به رنگ و پوست و زبان و نژاد افراد توجه نمی شود، حال آنکه در جریان مراسم حج، نیروهای امنیتی سعودی و وهابیون، سایر مسلمانان بویژه شیعیان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

این مقام اجرایی در کربلا در مقایسه ای در خصوص تامین امنیت زوار در کربلا و مکه، به خبرگزاری المسله یادآوری کرده است که در حج سال گذشته (2015) آزار و اذیت شیعیان به اوج رسید و در نهایت هم صدها بی گناه قربانی شدند، حال آنکه زائران در کربلا احساس راحتی بیشتری از حیث امنیتی و خدمات رسانی در مقایسه با حج می کنند.

این خبرگزاری، از برخوردهای نیروهای امنیتی سعودی با حاجیان شیعه در طول سال های گذشته یاد کرد و در عین حال از برخورد با حاجیان عراقی در حج امسال، پرده برداشت و نوشت گزارش هایی مبنی بر دستگیری و ضرب و شتم تعدادی از حاجیان عراقی در مراسم حج سالجاری ثبت شده است که عمدتا با نیات فرقه گرایانه انجام شده است.

عراقی ها به دنبال برگزاری مراسم اربعین طی سال های اخیر که با کمترین حوادث همراه است، آن را از نظر خدمات رسانی و امنیتی، با مناسک حج ابراهیمی مقایسه می کنند که هر ساله از حاجیان بی گناه که کل تعدادشان در این ایام به 3 میلیون نفر هم نمی رسد، قربانی می گیرد، حال آنکه در عراق، کشوری که از 2003 میلادی محل تاخت و تاز تروریست هاست، دستکم 20 میلیون نفر طی یک دوره 15 روزه وارد کربلا می شوند و زیارت می کنند و باز می گردند و در روز اربعین هم دستکم 2 میلیون نفر در شهر کربلا که از نظر وسعت بسیار کوچکتر از مکه مکرمه است، تجمع می کنند.

این درحالی است که هیچ تهدید امنیتی شهرهای مکه و مدینه را تهدید نمی کند و عمده تلفات سالانه حج که در سال 2015 به اوج رسید و باعث کشته شدن نزدیک به هفت هزار تن از حجاج شد، بر اثر مشکلات مدیریتی و یا تعمدی بوده است.

کارشناسان و ناظران عراقی، با توجه به مشکلات مدیریتی سعودی ها در اداره حج و تلاش آنان برای پیوند دادن این تجمع بزرگ دینی به سیاست های منطقه ای ریاض و نگاه کینه ورزانه وهابیت به شیعیان، معتقدند که اتهام زنی های سعودی ها درباره دعای عرفه و دروغ بزرگ 'جایگزین کردن کربلا به جای مکه' که عمدتا رنگ و بوی فرقه ای دارد و با اهداف سیاسی و منطقه ای سعودی ها در هم آمیخته است، نشان می دهد که آنها در پیشبرد اهداف سیاسی، از سوء استفاده از امور مربوط به دین و حج ابراهیمی نیز نمی گذرند؛ به همین دلیل، در پاسخ به ادعای اخیر وهابی ها می توان با اطمینان گفت: این ادعاهای اخیر از سر جهالت نیست./847/ب102/د

ارسال نظرات