۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۴۴۸۶۵۶

اعلام برنامه‌های دوره 5 ساله فلسفی النجم الثاقب

دوره پنج ساله فلسفی النجم الثاقب در راستای جمع بین علم معقول و منقول به صورت تفصیلی‌تر و با مدیریت زمان برگزار می شود.
حجت الاسلام میثم زنجیر زن حسینی

حجت الاسلام میثم زنجیرزن، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه دوره متعارف فلسفی آن چیزی که از سوی حوزه مرسوم است دوازده تا سیزده سال طول می‌کشد، ابراز داشت: در این مدت کتاب‌های محدودی خوانده می‌شود و مباحث به صورت تفصیلی دنبال نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در این دوره ما تقریباً همه مشرب‌های حکمت اسلامی از جمله حکمت مشا، اشراق متعالیه را در یک دوره 5ساله تنظیم کرده‌ایم.

برنامه های این دوره به شرح زیر است:

در سال اول، ترم نخست بدایه الحکمه خوانده می‌شود ، ترم دوم از سال نخست نهایه الحکمه قسمت تا مرحله ثامنه خوانده می‌شود، در تابستان هم مطالعات جانبی، تاریخ فلسفه اسلامی، شرح مبسوط منظومه، روش روئالیسم و تاریخ فلسفه غرب خوانده می‌شود.

سال دوم، ترم اول قسمت دوم نهایه الحکمه تا آخر خوانده می‌شود و در ترم دوم سال دوم الاشارات والتنبیهات از نمط اول تا نمط دهم خوانده می‌شود، جلد یک الی پنج کتاب لباب الحکمه مشتمل بر آثار فلسفی افلاطون، ارسطو، فلوطین، کندی، فارابی، عامری و اخوان الصفا از مطالعات جنبی این سال است.

در ترم اول سال سوم حکمه الاشراق خوانده می‌شود که متاسفانه در حوزه مورد توجه نیست و اگر هم باشد قرائت صحیحی از آن نیست در ترم دوم این سال حکمت یمانی میرداماد که متاسفانه در حوزه شناخته شده نیست خوانده می‌شود، جلد پنجم تا دهم کتاب لباب الحکمه مشتمل بر آثار ابن سینا، بهمنیار، ابوالبرکات بغدادی، فخر رازی، غزالی، سهروردی، ابن کمونه و شهروزی از مطالعات جانبی این سال محسوب می شوند.

در سال چهارم، فایل‌های کتاب شواهدالربوبیه را طلاب گوش می‌دهند و برای رفع اشکال حاضر می شوند، مطالعات جانبی این سال جلد 10تا 15 کتاب لباب الحکمه مشتمل بر آثار خواجه، محقق دوانی، میرداماد، صدرالمتالهین و شارحین حکمت متعالیه است.

در ترم نخست سال پنجم کتاب افسار جلد یک خوانده می‌شود که بچه‌ها با متن اسفار آشنا شوند و در ترم آخر هم خارج اسفار ناظر به ابتکارات وی در 110فایل بچه گوش خواهند کرد و رفع اشکال خواهد شد.

وی افزود: این دوره در نظر دارد در راستای جمع بین علم معقول و منقول، دوره طولانی مدت فلسفی را که تنها کتاب های معدودی از فلسفه خوانده می‌شود، به صورت تفصیلی‌تر و با مدیریت زمان در 5 سال این کار را انجام دهد.

گفتنی است، هر یک از دروس دوره، توسط استاد در 110 فایل تدریس شده که طلاب گرامی در هر ترم فایل ها را استماع کرده و در طول هفته یک الی دو روز برای رفع اشکال و مسائل پژوهشی در کلاس حضور می یابند که در هر ترم امتحانات کتبی و شفاعی به عمل آمده و دانش پژوهان در آخر سال تحصیلی موظفند یک مقاله پژوهشی را تنظیم نمایند.

شایان ذکر است؛ طلاب گرامی با مصاحبه علمی جذب دوره شده و متعهد می شوند که تا آخر دوره دروس آموزشی را باکیفیت بگذرانند، این دوره تحت مدیریت حجت الاسلام زنجیر زن حسینی برگزار می‌گردد.

ثبت نام این دوره از تاریخ 20 الی 24 شهریور در حجره 22 مدرسه فیضیه از ساعت 11 الی 12 صورت می‌گیرد و تاریخ مصاحبه 24 تا 26 شهریور اعلام شد، متقاضیان می‌توانند جهت اطلاع بیشتر با شماره 09366815939تماس حاصل فرمایند./875/ت302/س

ارسال نظرات