۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۴۴۸۰۲۱
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

نقش رسانه ها در آگاهی بخشی به مردم جامعه

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این که رسانه باید قدرت تحلیل داشته و ارتقای دانش افراد از اولویت هایش باشد، گفت: بدون شک رسانه ها باید در قالبی پیش بروند که مردم مشتاق شنیدن آن هستند چرا که مردم از طریق رسانه تصمیم می گیرند، رای می دهند و انتخاب می کنند.
رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی صالح آبادی، نماینده سابق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، در نشستی در دفتر حزب کارگزاران خراسان رضوی به رسالت مطبوعات در دنیای جدید اشاره و اظهار کرد: رسانه های امروز به چهار قالب شنیداری، دیداری، مجازی و مکتوب تفکیک می شوند.

وی ادامه داد: رسانه ها از زمان پدیدار شدن خود طرفداران و مخالفان بسیاری داشت همانطور که دولتها رسانه را به عنوان دشمن خود می پندارد زیرا تمایلشان برآن است تا تمامی رسالت های صورت گرفته را کامل و صادق جلوه دهند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این که رسانه های انتقادی و آگاه به امور مملکت ارزش و منزلت بیشتری دارند، تصریح کرد: مطبوعات پس از دوره مشروطه در کنار سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه قرار گرفته و همانگونه که از سه قوه دیگر مطالباتی وجود دارد، از رسانه نیز انتظار می رود تا در کار و فعالیت خود دقت والاتری داشته باشد.

هتاکی و بزرگنمایی جایگاهی در رسانه ها ندارند

صالح آبادی با بیان این که در دنیای معاصر رسانه از حالت سنتی خود فراتر رفته است، بیان کرد: رسانه در جهان به دیپلماسی خاص خود ورود پیدا کرد به آن معنی که در همه کشورها تحت عنوان دیپلماسی رسانه ای به عنوان یک قدر در حال فعالیت است.

وی با بیان این که رسالت رسانه این است که مردم را در جریان امور قرار دهد، خاطرنشان کرد: رسانه وظیفه دارد تا عدم صحت و سلامت کارکرد دولت را به گوش مردم برساند و آن را محکوم کند؛ دولت ها نیز باید از این راه پاسخ خود را از رسانه به سمع و نظر مردم برسانند.

مدیر مسوول روزنامه ستاره صبح با بیان این که در عصر حاضر رسانه مانع از این می شود تا کسی به حقوق مردم دست اندازی کند، یادآور شد: رسانه موظف است مطالب را همانگونه که وجود دارد، بدون هیچ گونه کم و کاستی ارائه دهد و هتاکی و بزرگنمایی، هیچ جایگاهی در مطبوعات و رسانه ها ندارد.

صالح آبادی با بیان این که رسانه همچنین می تواند بنده قدرت ها و فریبنده اذهان عمومی باشد، ابراز کرد: تیم های رسانه ای دولتمردان در دولت احمدی نژاد بیش از دولت تدبیر و امید بود.

وی با بیان این که رسانه باید قدرت تحلیل داشته و ارتقای دانش افراد از اولویت هایش باشد، گفت: بدون شک رسانه ها باید در قالبی پیش بروند که مردم مشتاق شنیدن آن هستند چرا که مردم از طریق رسانه تصمیم می گیرند، رای می دهند و انتخاب می کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بصیرت بخشی رسانه های دنیا به ملت خاطر نشان کرد: عملکرد رسانه های اصلاح طلب در پوشش مذاکرات هسته ای هدفمند، قوی و موثر بود.

صالح آبادی با بیان این که در برخورد منصفانه باید گفت فضای اطلاع رسانی رو به بهبود و ترقی است، تاکید کرد: وقتی یک نشریه بخواهد، لغو امتیاز شود باید تحت نظر نهادهای قضایی به امضا برسد؛ از طرفی دادگستری نیز موظف است مستقل و بی طرف باشد تا افکار عمومی جهت پیدا نکند.

لزوم تکیه بر رسانه های مکتوب در جوامع بشری

وی با بیان این که به سبب دروغ و شایعه سازی در فضای مجازی، نمی توان متکی به رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی بود، اذعان کرد: امروزه ابزار رسانه مجازی در کشور ما فرهنگ سازی نشده و از نظر مطبوعاتی نیز رسانه مجازی می تواند هرگونه مطلبی را حتی در عین عدم صحت آن به سمع و نظر عموم برسانند، از این رو منابع رسانه ای مکتوب مطمئن و دقیق تر هستند.  

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این که رسانه مکتوب بیشتر صحت اخبار را در نظر دارند، خاطر نشان کرد: امروز نیز عمومیت جامعه به سمت رسانه های مکتوب سوق دارند.

صالح آبادی افزود: اینکه ایران در مسائل کشوری گاهی درجا می زند به این سبب است که از یک سو اذهان عمومی به توسعه معطوف نیست و از سوی دیگر قانون گذاران و دولتمردان ایران با مفهوم توسعه آشنا نیستند یا در تلاش هستند با سیاست های خود مانع آن بشوند.

مدیر مسؤول روزنامه ستاره صبح با بیان این که باید کوشید تا رسانه های مکتوب مقبولیت بیشتری بین مردم پیدا کنند، گفت: اکثریت کشورهای دارای دموکراسی قدرتمند دنیا بیشتر از رسانه های مکتوب استفاده می کنند و این را می توان با بررسی ساده از میزان تیراژ بالای این نوع مطبوعات در این کشور ها دریافت./864/پ201/ج1

ارسال نظرات