۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۴۴۷۶۳۹
نماینده خبرگان رهبری:

تحصیل بدون تهذیب فایده‌ای به حال فرد و جامعه ندارد

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی در مراسم آغاز سال تحصیلی طلاب مدارس علمیه مراغه با تأکید بر توجه به مسائل اخلاقی، گفت: تحصیل بدون تهذیب فایده‌ای به حال فرد و جامعه ندارد.
محمدتقی پورمحمدی، امام جمعه مراغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری عصر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران و برادران شهرستان مراغه، اظهار داشت: جنگ نرم و تهاجم فرهنگی غرب علیه اسلام و تشیع، رسالت حوزویان و روحانیان را به مراتب حساس‌تر از گذشته کرده است.

وی با بیان این‌که طلاب علاوه بر تحصیل در علوم و معارف اسلامی رسالت دیگری در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: هجمه گسترده فرهنگی و اعتقادی علیه اسلام و تشیع، لحظه‌ای تعطیلی ندارد؛ بنابراین جایز نیست که طلاب در گوشه‌ای نشسته و نظاره‌گر چنین وضعیتی باشند.

نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که امروز جامعه نیازمند روحانیان فاضل و مهذب است، تصریح کرد: اندوختن علم از سوی طلاب برای مقابله با این هجمه فرهنگی دشمنان ضرورتی انکارناپذیر است، اما باید دانست که تبلیغ اسلام ناب محمدی تنها با عمل‌گرایی خود طلاب ماندگار و اقرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با تأکید بر این‌که یک طلبه با دارا بوددن ویژگی های علمی و اخلاقی توان رصد و تحلیل اتفاق های جامعه را کسب می کند، گفت: دانش اندوزی طلبه ها و عمل به آن باعث هموار شدن مسیر عمل به رسالت طلبگی می شود.

وی با تأکید بر توجه به مسائل اخلاقی، گفت: تحصیل بدون تهذیب فایده‌ای به حال فرد و جامعه ندارد؛ طلبگی شغل نیست، بلکه رسالتی برای تبلیغ دین در جامعه اسلامی است و طلاب باید از بدو ورود به حوزه های علمیه خود را تا آخر عمر به سلاح علم و عمل مسلح کنند. 

امام جمعه مراغه ادامه داد: یک طلبه باید همراه با تحصیل، تقوا را در زندگی خود پیشه کرده و در کنار اخلاص و کمالات اخلاقی به صورت متواضعانه با مردم برخورد کند تا وظیفه دینی و اسلامی را در هر زمانی انجام دهد، ضمن این‌که ساده زیستی در کنار برنامه ریزی دقیق تحصیل و زندگی مهم‌ترین ویژگی یک طلبه است.

وی پشتکار در تحصیل و همت در تهذیب نفس را عامل تعالی دانست و با اشاره به این‌که روحانیت رسالت خطیری در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران دارد، افزود: همه موظف به پاسخگویی به شبهات و مشکلات جامعه هستیم و حوزه های علمیه بهترین محل و طلاب امین‌ترین افراد برای پاسخگویی به این شبهه های موجود هستند.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که هم اکنون 650 طلبه در حوزه های علمیه مراغه مشغول تحصیل هستند، اظهار داشت: هم اکنون 450 طلبه برادر در چهار حوزه علمیه امیرالمومنین(ع)، امام حسن مجتبی(ع)، امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) و 200 طلبه خواهر در حوزه علمیه حضرت فاطمه زهرا(س) مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان این‌که تمامی علوم حوزوی مربوط به پایه‌های اول تا دهم در مدارس علمیه مراغه از سوی 40 استاد به طلاب ارائه می شود، گفت: مراغه در دورانی از تاریخ دارای 24 مدرسه علمیه بوده که بسیاری از این مدارس از سوی حکومت های سابق تصرف شده اند و امروز به دنبال احیای این مدارس هستیم./935/202/ب2

ارسال نظرات