۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۴۴۶۶۶۶
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد:

مدیر انقلابی درصدد تغییر شرایط به نفع آرمانها است/ جوانان مسجدی با روحانیان دین شناس ارتباط داشته باشند

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: جوانان فعال در مسجد باید با روحانیان دین شناس ارتباط داشته باشند در غیر این صورت دچار انحراف خواهند شد.
محمد رضا جعفری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد رضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور ظهر امروز هشتم شهریور در همایش اندیشه های آسمانی به بیان بایسته های کارآمدی یک مدیر موفق مسجدی و بیان راهکارها پرداخت.

وی با بیان اینکه در این مکانهای مقدس  باید بحث معرفت شناسی و مخاطب شناسی دنبال شود، افزود: یک جوان فعال فرهنگی در مسجد باید ابتدا از جامعه و مبانی شناخت داشته باشد به گونه ای که برای او پرسشی وجود نداشته باشد یا پرسشهایی که ایجاد می شود مانعی برای ایجاد فعالیتهای او در مسجد نباشد یعنی این پرسشها تقویت کننده باشد.

جعفری افزود: جوان فعال فرهنگی در مسجد باید همچنین به دنبال شناخت خود باشد و باید بداند که هدف او از حیات چیست برخی هدف را در ازدواج، کسب شغل، ثروت و مانند اینها می دانند و ما باید هدف اصلی از زندگی را در ذهن مرور کنیم باید اهداف کوتاه مدت و میان مدت جوان را به هدف اصلی که همان بندگی خدا و رسیدن به یقین است مد نظر قرار بدهیم.

نگاه متقلب لیبرالیسم به انسان

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان این که چنانچه هدف نباشد ما برنامه ای هم نخواهیم داشت، افزود: امروز لیبرالیسم به وجود خدا اعتقاد دارد اما می گوید که خدا حق دخالت در قوانین و برنامه ها و مسائل دیگر را ندارد این نوع نگاه به خدا نگاهی متقلب است که با شعور و عقل و معرفت انسانی سازگاری ندارد.

وی افزود: این نگاه به این دلیل است که در غرب اصالت انسان را به جسم می دهند و حال اینکه اسلام می گوید که انسان یک موجود ملکوتی است و با این نگاه اسلامی در دنیا اصالت روح، اصل است درعین این که به جسم هم توجهات مناسبی دارد.

معاون آموزش و پژوهش کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان این که یک مدیر فرهنگی ابتدا باید خود و خدا را بشناسد و باید هستی شناسی را نیز بداند، تصریح کرد: نگاه یک جوان فرهنگی به اصول و عقاید باید عمیق باشد؛ در غیر این صورت همیشه در معرض خطر می باشد.

جعفری بیان داشت: چنانچه مبانی تقویت شود در کار فرهنگی دچار سردرگمی نخواهیم شد و مشخص شدن هدف باعث می شود که مانعی در کارهای فرهنگی ایجاد نشود.

حکمت با عبادت به دست می آید و تزریقی نیست و اکتسابی است

وی با بیان این که حکمت و بصیرت داشتن هم برای یک مدیر فرهنگی ضروری است، اظهار کرد: حکمت با عبادت به دست می آید و تزریقی نیست و اکتسابی است.

معاون آموزش و پژوهشی ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور با تاکید بر اینکه باید برای رسیدن به مسجد تراز اسلامی جریان شناسی فرهنگی را در دستور کار خود داشته باشیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه چند جریان فکری در داخل کشور در حوزه فرهنگی فعالیت می کنند که باید این جریان ها را شناخت.  

وی با بیان این که خداوند متعال نماز شب را فقط برای پیامبر(ص) واجب کرد، تصریح کرد: البته علت اینکار مسؤولیت سنگین پیامبر(ص) بود که هر کس مسؤولیت سنگین تری دارد باید بیشتر عبادت کند.

معاون آموزش و پژوهشی ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: عبادت یکی از مهمترین موضوعات اساسی در تعیین هدف عملیاتی و اقدام شما فعالان کانونهای مساجد برای مسجد تراز اسلامی است.

وی در ادامه یکی از اهداف مهم جوان ارزشی در مسجد را ایجاد یک مسجد در تراز اسلامی دانست و افزود: راهبرد رهبر معظم انقلاب برای مسجدها ایجاد مسجد تراز اسلامی است و شما باید بدانید که مسجد دارای اهمیت زیادی است به طوری که 26 بار این کلمه در قرآن تکرار شده و اولین جایی که در کره زمین پیدا شد مسجد الحرام بود.

جعفری ادامه داد: خلقت مسجد توأم با اعجاز می باشد و مسجد ستون فقرات یک جامعه است که امام راحل آن را مرکز ستاد اسلامی عنوان کرد.

نگاه انسان به مسجد باید تشرف گرایی باشد نه تکلیف گرایی

وی بیان داشت: بنا به گفته حضرت آیت الله جوادی آملی نگاه انسان به مسجد باید تشرف گرایی باشد نه تکلیف گرایی چرا که نگاه تکلیف گرایی به مسجد اجحاف در حق این مکان مقدس است و مسجد تراز اسلامی باید مرجع و مأمن باشد.

جعفری با تاکید بر اینکه خادمین مسجد باید به مردم خدمت کنند تا در جامعه نسبت به این مکان مقدس ایجاد اعتماد بشود و جوانان دوباره به مسجد بازگردند، گفت: تبدیل شدن مسجد به نمازخانه ظلم به این مکان است و فعالان فرهنگی در صورتی که بدون هیچ چشم داشتی به مردم خدمت کنند به مسجد تراز اسلامی خواهیم رسید در غیر این صورت به آنچه می خواهیم نخواهیم رسید.

وی در ادامه تعریف ویژگیهای مدیر کانون موفق گفت: اصلاح خود، روحیه جهادی، سعه صدر، حمکت و تدبیر، بصیرت داشتن، مطالعه، مسؤولیت پذیری، خودشناسی عبادت، صداقت، اخلاق خوش، پرهیزکاری از مهمترین این ویژگیها است.

احیای کارکردهای علم، فکر، زندگی و معنویت برای رسیدن به مسجد تراز اسلامی

جعفری درباره سعه صدر گفت: موضوعی که امروز از آن صحبت می شود تعامل است اما تعامل جای سعه صدر را نمی گیرد چرا که تعامل در برخی موارد معامله  است و حال آن که شما برای فعالیت های فرهنگی باید صبر داشته باشید و سعه صدرتان ستودنی باشد.

معاون آموزشی و پژوهشی ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان این که مسجد تنها پایگاه اعتقادی مردم است، تصریح کرد: فعالان فرهنگی مسجد باید خدمت رسانی به مردم را در حیطه کاری خودشان قرار دهند و تنها به درون مسجد نپردازند.

وی با بیان این که چنانچه یک فعال فرهنگی مسجد نگاه جهانی نداشته باشد رشد نخواهد کرد و در همان محدوده مکانی باقی می ماند، گفت: برای رسیدن به مسجد تراز اسلامی باید کارکردهای علم، فکر، زندگی و معنویت در مسجد احیا بشود همچنین باید در مسجد برای انجام فعالیت های فرهنگی اولویت شناسی داشته باشیم.

جعفری با بیان اینکه اولین دستاورد در مسجد اخوت است، افزود: با به دست آوردن این دستاورد نباید شاهد اختلافها و دعواها در مساجد باشیم.

مدیر انقلابی درصدد تغییر شرایط به نفع آرمانها است

وی درادامه بیان ویژگی های یک مدیر موفق مسجدی بیان داشت: یک مدیر معمولی عمل زده می باشد اما مدیر انقلابی درصدد تغییر شرایط به نفع آرمان هاست این مدیر نگاهی مسؤولیتی دارد در صورتی که مدیر معمولی نگاهش مشغولیتی است.

معاون آموزش و پژوهش مساجد کشور با یادآوری این نکته که تنها راه مبارزه با آسیبهای اجتماعی، جهاد اجتماعی است، گفت: باید بدانیم که مبنای این جهاد خدمت به مردم است و از طرفی هیچ کاری در مسجد ماندگار نخواهد شد مگر فعالیتهای قرآنی.

وی تصریح کرد: جوانان فعال در مسجد باید مخاطب شناسی داشته باشند و رابطه و انس ایجاد کنند و به احیای سنتهای حسنه در مسجد، طب سنتی و فعالیتهای قرآنی نیز مبادرت بورزند.

جوانان فعال در مسجد باید با روحانیون دین شناس ارتباط داشته باشند

جعفری ادامه داد: جوانان فعال در مسجد باید با روحانیان دین شناس ارتباط داشته باشند در غیر اینصورت دچار انحراف خواهند شد و باید متوجه باشید اساس روحانیت را چنانچه بزنیم یعنی اساس دین را زده ایم به این دلیل که روحانیت و دین در امتداد هم هستند.

وی با بیان این که برای کار فرهنگی در مسجد نیاز به مولفه ای به نام اعتماد داریم که ایجاد این مولفه نیاز به زمان دارد، تصریح کرد: زمانی که یک روحانی در یک مکان مستقر شود باید چند سال در آنجا خدمت کند تا بتواند 50 درصد اعتماد مردم را جلب کند البته یک روحانی زمانی که پای خود را به مسجد می گذارد 50 درصد اعتماد دارد اما برای کسب 50 درصد دیگر باید تلاش کرد تا آن را به دست آورد.

جعفری با بیان اینکه اگر قرار است در جامعه اصلاح صورت بگیرد برای رسیدن به این هدف جز اصلاح نگرش راه دیگری وجود ندارد و اصلاح نگرش اگر براساس نگرش مسجدی بنا شود بازده دارد و گرنه به پیشرفت منجر نمی شود./201/934/ب1

ارسال نظرات