۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۴۴۵۰۸۹
معاون اداره کل ثبت احوال استان قم اعلام کرد؛

آمار دقیق ولادت‌‌ها، وفات‌ها، ازدواج‌ها و طلاق‌ها در استان قم

مکرمی از افزایش 5.6 درصدی آمار ولادت‌ها در استان قم خبر داد و گفت: آمار ثبت ولادت در یک سال در کل کشور یک میلیون و 552 هزار و 448 مورد بوده که 99 درصد از آن ها در 15 روز اول تولد نوزاد خود را ثبت کرده‌اند.
نشست خبری اداره ثبت احوال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدعلی مکرمی پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی اداره کل ثبت احوال استان قم که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به اقدام و عمل، ملت و دولت، امیدوار و استوار به عنوان شعار امسال در هفته اظهار داشت: به امید خدا در روز سه شنبه به مناسبت هفته دولت خدمات الکترونیکی، استعلامات و مسائل مهم دیگری از سازمان ثبت احوال را در نمایشگاه دائمی استان قم در معرض دید عموم قرار می دهیم و همچنین برخی از آمار و ارقام مهم را اعلام خواهیم کرد.

معاون اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال استان قم افزود: در راستای بند یک قانون ثبت احوال، این سازمان موظف است آمار انسانی سراسر کشور را پس از جمع آوری هرچند ناخوشایند منتشر کند که آمار ازدواج، طلاق، ولادت و وفوت از  جمله آن است.

جمعیت قم در سال 94

وی با بیان اشاره به شاخص های آماری استان قم در سال 1394 ابراز کرد: جمعیت استان قم در سال 1394 یک میلیون و 234 هزار و 832 نفر بوده است که نرخ طبیعی رشد برابر 1.7 می شود و نسبت با سال 93 یک دهم افزایش داشته است؛ مقدار افزایش یا کاهش در یک سال به نسبت 100 نفر محاسبه می شود که میزان 1.7 در قم رشد خوبی نیست.

مکرمی ادامه داد: ولادت در سال گذشته 26 هزار و 649 واقعه بوده که نسبت به سال 93 به میزان 5.6 افزایش داشته است؛ این آمار در ماه 2هزار و 221 ولادت و روزانه 73 نوزاد بوده اند؛ نرخ ثبت ولادت در استان قم در سال گذشته برابر 21.9 درصد بوده به این معنا که به ازای هر هزار نفر 21.9 ولادت ثبت شده است که خوشبختانه از میانگین کشوری بالاتر است؛ در استان قم 98 درصد ولادت های شهری و 2 درصد روستایی بوده اند.

وی با اشاره به آمار ولادت کشوری در کل کشور یادآور شد: در سال 94 یک میلیون و 570 هزار و 219 تولد داشته ایم؛ ثبت ولادت باید ظرف 15 روز باید اعلام بشود که اگر بگذرد جریمه به آن تعلق می گیرد و آمار ثبت ولادت در یک سال در کل کشور یک میلیون و 552 هزار و 448 مورد بوده که 99 درصد از آن ها در 15 روز اول تولد نوزاد خود را ثبت کرده اند؛ بیشترین ثبت ولادت ها ولادت به ترتیب در استان های کهکیلویه و بویراحمد، همدان و آذربایجان شرقی و در استان های سیستان و بلوچستان، ایلام و کردستان کمترین میزان ولادت ثبت شده است.

قم رتبه یازدهم در میزان تولد

معاون اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال استان قم با بیان این که رتبه استان قم در مسأله تولد های کشور یازدهم است، ابراز داشت: در سال 1394 بیشترین نرخ ولادت با بیش از 35 هزار نفر برای استان سیستان و بلوچستان بوده و رتبه های بعدی هرمزگان و خراسان رضوی قرار دارند و کمترین میزان تولد به ترتیب برای استان های گیلان، مازندران و مرکزی بوده است.

وی عنوان داشت: در مهلت قانونی 15 روز بیش از 98 درصد ولادت ها را در استان قم ثبت کردیم؛ در کل کشور آمار ثبت 15 روزه ولادت ها به ترتیب برای استان های یزد مرکزی و اردبیل و کمترین میزان نیز مربوط به استان های تهران، سیستان و بلوچستان و البرز است؛ در مورد اتباع خارجی نیز تنها کسانی که مجوز قانونی و گذرنامه رسمی داشته باشند گواهی ولادت و ثبت در سازمان ثبت احوال صورت می گیرد.

مکرمی با اشاره به گروه سنی مادران در سطح کشور تصریح کرد: 21 درصد سن مادران در هنگام زایمان بین 20 تا 24 سال، 31 درصد بین 25 تا 30 سال و بیش از 25 درصد بین 30 تا 34 سال بوده اند؛ میانگین سن مادران در کشور 28.4 است که بیشترین موارد در تهران، اصفهان و کردستان و کمترین میزان در سیستان گلستان و اردبیل بوده است.

وی به موارد چند قلو زایی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: میزان دوقلو زایی در سال گذشته 48 هزار و 840 مورد بوده که از این میزان 23 هزار و 36 مورد دو قلو، 883 مورد سه قلو، 26 مورد چهار قلو و سه مورد پنج قلو بوده اند؛ بیشترین ماه تولد نوزادها شهریور و کمترین میزان تولد در اسفندماه است به این دلیل که در سال گذشته 115 هزار و 81 ولادت در شهریور و 89 هزار و 830 مورد در اسفند تولد بوده است.

وی درباره فروانی نام های انتخابی برای نوزادان نیز ابراز داشت: فراوانی نام ها در پسران به ترتیب امیرعلی، علی، محمدحسین، امیرحسین و امیرعباس و در دخترها فاطمه، زهرا، زینب، ریحانه و نازنین زهرا است؛ اداره ثبت احوال از نام گذاری کودکان به نام های خارجی، دارای معنای بد وجابه جا کردن نام های دختران و پسران خود داری می کند و اگر اسمی در فراوانی نام ها نباشد و شخص اصرار بر اسمی داشته باشد می تواند مستندات خود را مبنی بر خوب بودن معنای آن اسم در سامانه ثبت احوال وارد کند و کمتر از 24 ساعت از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود که فلان اسم تأیید شده است یا نه که بیشتر هم تأیید می شود.

آمار ثبت وفات در استان قم

وی با اشاره به آمار وفات در استان قم یادآور شد: در سال گذشته 54 هزار و 700 مورد وفات ثبت شد که که نسبت به سال قبل از آن 225 واقعه افزایش داشته است؛ در سال 94 در هر ماه 475 و روزانه 16 مورد فوت داشته ایم و نرخ ثبت وفات در استان قم 4.7 بوده است که نسبت به سال قبل 13 صدم افزایش یافته است که با میانگین کشوری تقریبا برابر است.

معاون اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال استان قم با بیان این که در کشور 374 هزار و 827 مورد ثبت فوت شده است، عنوان کرد: نرخ خام فوت 4.7 است و بیشترین ثبت فوت در استان های چهارمحال و بختیاری ،گلستان و آذربایجان شرقی و کمترین میزان ثبت فوت برای استان ها البرز، کهکیلویه و بویر احمد و بوشهر است؛ در کشور کسانی که در مهلت قانونی اعلام فوت کرده اند 342 هزار و 119 مورد فوت بوده است که بیش از 97 درصد وفات ها می شود و دلیل این امر این است که نمایندگان سازمان در آرامستان ها مستقر هستند و ثبت فوت در همان محل انجام می شود.

 

حوادث غیر مترقبه و مشکلات تنفسی عمده ترین دلایل فوت

وی با اشاره به عمده ترین دلایل فوت در ایران ابراز داشت: بیشترین علت وفات بر اساس گواهی پزشک، امراض قلبی و عروقی، سرطان ها، تومور ها و دستگاه ها تنفسی است که در آقایان مسأله حوادث غیرمترقبه هم اضافه می شود و در خانم ها بیشترین دلیل فوت دستگاه های تنفسی است؛ بیشترین ثبت وفات در دی ماه با 28 هزار و کمترین میزان ثبت فوت مربوط به اسفندماه با 23 هزار و 94 مورد در سال گذشته بوده است؛ 56.9 درصد متوفی ها بالای 75 سال، 10.7 درصد بین 70 تا 74 سال و 1.9 درصد بین 65 تا 69 سال داشته اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار ازدواج در استان قم اشاره و خاطرنشان ساخت: در استان قم در سال 94 تعداد 10هزار و 551 مورد ازدواج به ثبت رسیده است که نسبت به سال 93 میزان 376 واقعه یعنی بیش از 3.5 درصد کمتر بوده است، ماهیانه 879 مورد و روزانه 29 مورد ثبت ازدواج شده است؛ نرخ ثبت ازدواج 8.7 دهم بوده است که نسبت به سال 93 چهار صدم کاهش داشته است.

معاون اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال استان قم عنوان کرد: 98 درصد ازدواج های استان قم شهری است که بر اساس محل اقامت زوج تعیین می شود و میانگین سن مردان در زمان ازدواج 27.8 و میانگین سن خانم 22.9 است؛ سال گذشته در کل 685 هزار و 352 ازدواج ثبت شده و بیشترین ثبت ازدواج مربوط به استان های اردبیل، کردستان و خراسان شمالی و کمترین میزان ازدواج مربوط به تهران، سمنان و اصفهان است و گروه سنی زوج غالبا بین 25 تا 29 سال ثبت شده است.

وی ادامه داد: در 77.5 درصد موارد زوج بزرگ تر از زوجه بوده است و 10.4 موارد نیز زوجه بزرگ تر بوده است؛ در ارتباط با دفعات ازدواج نیز 94.6 مورد از آقایان بار اول ثبت ازدواج کرده اند و در خانم ها نیز 95.9 بار اول و 4.1 دو بار و بیشتر ثبت ازدواج کرده اند و بیشترین ماه ازدواج در قم مهرماه با 39 هزار و 380 مورد و کمترین ماه ازدواج، آبان ماه با 10هزار و هفت مورد بوده است.

2هزار و 927 واقعه طلاق در سال گذشته در استان قم

مکرمی در ادامه با اشاره به آمار طلاق در استان قم عنوان کرد: در سال 95 تعداد 2 هزار و 927 مورد واقعه طلاق ثبت شده که تعداد 80 واقعه نسبت به سال 93 کاهش داشته است؛ این آمار را می توان به صورت 2.7 در هر ماه و روزی هشت مورد نیز بیان کرد که نرخ ثبت طلاق برابر با 2.4 دهم بوده که نسبت به سال 93 یک دهم کاهش داشته است.

وی با بیان این که اخبار منتشر شده مبنی بر این که قم رتبه سوم طلاق را در کشور دارد، ابراز داشت: این اخبار کذب است؛ اما ما بدون تعارف می گوییم رتبه قم در بحث طلاق هشتم است که اصلا خوب نیست و ما در حال برنامه ریزی های جامع برای از بین بردن میزان طلاق در استان هستیم و کارهایی نیز در این زمینه انجام داده ایم.

وی با تأکید این که بالغ بر 98 درصد طلاق های قم شهری بوده است، یادآور شد: این مسأله براساس محل اقامت زوج تعیین می شود؛ میانگین سن مردان در هنگام طلاق 33.86 و خانم ها 23.88 بوده و 15 درصد طلاق های قم در کمتر از یک سال بعد از ازدواج و 54 درصد نیز در کمتراز پنج سال پس از ازدواج رخ داده است.

مکرمی افزود: سال گذشته در کل کشور 166 هزار و 765 مورد طلاق رخ داده که نرخ خام آن 2.1 در هزار است که بیشترین میزان طلاق در البرز، گیلان، خراسان رضوی و کرمانشاه و کمترین میزان طلاق نیز در استان های سیستان و بلوچستان، ایلام، یزد و چهارمحال و بختیاری است و همانطور که گفتیم قم رتبه هشتم را در کشور دارد.

معاون اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال استان قم با بیان این که بیشترین ماه وقوع طلاق در اسفندماه بوده است، اظهار کرد: در سال گذشته 6هزار و 496 مورد طلاق در اسفندماه و کمترین میزان طلاق نیز با 2هزار و 761 مورد در فروردین ماه بوده است.

آمار چهار ساله ابتدای سال جاری

مکرمی با اشاره به آمارهای چهار ماه نخست استان قم، ابراز کرد: امسال 8 هزار و 592 هزار و 840 مورد فوت،  3هزار و 324 مورد ثبت ازدواج ازدواج، هزار و 30 مورد طلاق و به تقریبا میزان فوتی ها ولادت داشته ایم؛ آمار طلاق در چهارماه اول امسال با سال گذشته برابر بوده ولی ازدواج 9درصد کاهش یافته است.

معاون اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال استان قم با اشاره به دیگر وظایف سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد: صدور شناسنامه مکانیزه، تعویض و صدور کارت ملی، تغییرنام و نام خانوادگی و امور اتباع خارجی نیز از کارهای این سازمان است که با توجه به نمایشگاهی که در هفته دولت برپا خواهد شد همه این موارد را به معرض دید عموم می گذاریم؛ صدور شناسنامه قهوه ای رنگ برای افراد بزرگ سال در سال 92 به میزان 28 هزار و 869 مورد و در سال 93،  38 هزار و 676 مورد و در سال 94، 31 هزا ر و 421 مورد و صدور شناسنامه سبزرنگ برای نوزاد یا تعویض در سال 92، 21 هزار و 471 مورد، در سال 93، 25 هزار و 751 عدد و در سال 94، 26 هزار و 954 مورد صادر شده است.

وی با اشاره به تغییر نام خانوادگی در قم ابراز داشت:سال 92،  هزار و 94 مورد،  در سال 93،  هزار و 63 مورد و در سال گذشته نیز این میزان به هزار و 130 مورد رسیده است؛ قانون ما در تغییر نام خانوادگی پنج مرحله دارد، نخست افراد به راحتی می توانند اسم مکان را از آخر نام خانوادگی خود بردارند، دوم اسم مشاغل نیز همین حکم را دارد، سوم نام طوایف و ایل ها نیز همین طور است و اعداد و حیوانات نیز قابل برداشتن است، اما نام خانوادگی که مشکلی ندارد قبال تعویض نیست مگر این که کسانی که در اقوام درجه یک او هستند محکومیت جزایی مؤثر داشته باشد.

طریقه تغییر نام خانوادگی

مکرمی با بیان این که نام خانوادگی اختصاصی برای هر شخصی است، عنوان داشت: شخصی که می خواهد نام خانوادگی خود را عوض کند باید موردی را انتخاب کند که تکراری نباشد ولی اگر تکراری باشد باید رضایت صاحب آن نام خانوادگی را جذب کند و یا آن نام خانوادگی را با پیشوند برای خود قرار دهد.

تعویض شناسنامه و کارت ملی اجباری نیست

وی تأکید کرد: تعویض شناسنامه قدیم به شناسنامه مکانیزه و تعویض کارت ملی به کارت ملی هوشمند اجباری نیست و فقط کسانی که به سن 15 سال می رسند و باید شناسنامه خود را عکس دار کنند شناسنامه مکانیزه می گیرند و در آینده شاید شناسنامه و کارت ملی یکی شود.

معاون اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال استان قم با بیان این که تغییر سن از سال 68 ممنوع شده است، ابراز داشت: قبل از سال 68 شخص با مراجعه به دادگستری تقاضای تغییر سن می داد و این کار صورت می گرفت ولی از سال 68 به بعد فقط اگر شخصی تقضای کم یا زیاد کردن سن به بالای پنج سال داشته باشد، کمیسیونی متشکل از فرماندار، شهردار و دانشگاه علوم پزشکی و دادگستری تشکیل و اگر تصویب شد این کار انجام می شود.

وی با اشاره به این که تمام خدمات سازمان ثبت احوال به دفاتر پیخوان دولت واگذار شده است، ادامه داد: در حال حاضر در قم 12 دفتر داریم که کارهاییی از قبیل تعویض شناسنامه، تغییر نام و نام خانوادگی غیر از صدور کارت ملی هوشمند را انجام می دهند و به زودی چهار یا پنج دفتر دیگر اضافه خواهد شد همه کارها صورت می گیرد؛ در مورد صدور کارت هوشمند نیز چهار پایگاه پست امام زاده سیدعلی، دفتر پست میدان شهید مطهری، دفتر پست پردیسان و 20 متری شهید بهشتی در نظر گرفته شده اند.

چگونگی اعلام شکایات

مکرمی در ارتباط با چگونگی دریافت کارت هوشمند ملی گفت: برای این کار نیاز به یک پیش ثبت نام است که افراد در خخانه با استفاده از اینترنت وارد سامانه شده و اطلاعات اولیه خود را ثبت می کنند و در ادامه برای نهایی کردن ثبت نام به همان چهار مرکزی که گفتیم مراجعه می کنند؛ هزینه ثبت نام نهایی و اخذ مدارک 11هزار تومان، هزینه خود کارت 20 هزار تومان است و کارمزد دفاتر پیشخوان در حال حاضر 10هزار و پانصد تومان است که در صورت تخلفات مردم می توانند شکایات خود را به سامانه پیامکی 300001168 ارسال و یا در سامانه سازمان شکایت خود را وارد کنند و ما به سرعت به همه شکایات جواب خواهیم داد./1330/پ201/ی

ارسال نظرات