۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۴۴۴۶۰۶
آیت الله حسینی بوشهری مطرح کرد؛

ضرورت تقویت فرهنگ آموزش قرآن در نظام آموزشی کشور

امام جمعه قم با ابراز تأسف از این که دانش آموزان در نظام آموزشی کشور کمتر با قرآن آشنا می شوند، گفت: این مسأله برعهده والدین است که از همان سنین کودکی فرزندان خود را با قرآن آشنا کنند تا در آینده فردی قرآنی باشد.
آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم تجلیل از برگزیدگان چهارمین دوره طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات امام زاده سیدعلی قم برگزار شد.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در این مراسم با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ» گفت: خداوند در این آیه چهار ویژگی موعظ بودن، شفای بیماری ها، نقش هدایتی داشتن و رحمت را برای این کتاب بزرگ برشمرده است، بنابراین فرد در ارتباط داشتن با قرآن از موعظه پذیری کار خود را آغاز می کند و با قرار گرفتن زیر باران رحمت الهی نیز کار خود را پایان می دهد.

بعد موعظه بودن قرآن

امام جمعه قم با اشاره به بعد موعظه بودن قرآن در روایات تصریح کرد: امام علی(ع) در روایتی می فرماید «بدون شک بهترین داستانها، بلیغ ترین پندها و موعظه ها و بالاترین تذکرها کتاب قرآن است»؛ موعظه بودن قرآن سوق دادن انسان به نیکی ها و کمالات و آرامش در اخلاق و رفتار است.

وی با بیان این که قرآن شفای همه دردها است، افزود: همانطور که می دانیم بیماریهای روحی سخت تر و خطرناک از بیماریهای جسمی است و قرآن دوایی برای همه بیماریها از جمله امراض روحی است، چنانکه امام علی(ع) می فرماید: «همانا در قرآن شفایی برای همه دردها و آلام است و بزرگترین بیماریها نیز کفر، نفاق، گمراهی و تباهی است»؛ کسی که با قرآن مأنوس باشد درون خود را از آلوگی ها پاکسازی و باطن خود را هدایت کرده است و از همین مرحله زمینه برای پذیرش ویژگی سوم قرآن یعنی هدایت سازی آغاز می شود.

قرآن دارویی بدون عوارض جانبی

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: فرق شفا بودن قرآن با داروهای دنیا در این است که داروهای امراض جسمی در کنار بعد درمان خود همیشه عوارض و خطرات ناخواسته جانبی را به همراه دارد ولی قرآن بنابر روایات دارویی است که هیچگاه به کسی ضرری نمی رساند.

وی با بیان این که قرآن برای چهار دسته عامه مردم، متقین، مسلمین و مؤمنین مایه هدایت و رهبری است، تأکید کرد: البته اگر انسان بخواهد از نور قرآن بهره بیشتری ببرد باید خود را از دسته عامه مردم جدا کرده و به متقین و مؤمنین برساند چرا که میزان هدایت گری قرآن نسبت به افراد مختلف یکسان نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: همه ما باید در مرحله نخست قرآن را بشناسیم و آموزش ببینیم و در مرحله دوم از قرائت دائمی آن غافل نباشیم و سوم مسأله حفظ است که بنابر روایات حافظ قرآن در روز قیامت با فرشتگان محشور می شود.

وی در پایان افزود: در گذشته به این صورت بود که والدین فرزندان خود را به مکتب خانه ها می فرستادند تا از همان سنین کودکی با قرآن آشنا شوند، اما امروز برخی از دانشگاهیان ما هنوز آداب تلاوت درست را بلد نیستند که خیلی بد است که این به ضعف دستگاه آموزشی کشور برمی گردد، بنابراین مسأله توجه به قرآن بیشتر برعهده پدران و مادران است که فرزندان خود را از سنین کودکی با فرهنگ قرآن آشنا کنند./1330/پ202/ی

 

ارسال نظرات